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Felix Mendelssohn의 이중창 가곡 에 관한 연구

Title
Felix Mendelssohn의 이중창 가곡 에 관한 연구
Other Titles
The research of duet song written by Felix Mendelssohn
Authors
박지나
Issue Date
2013
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
박신화
Abstract
이 논문은 펠릭스 멘델스존(Felix Bartholdy Mendelssohn, 1809-1847)의 이중창가곡 작품 을 연구한 것이다. 멘델스존이 활동한 19세기 낭만주의 시대는 앞선 18세기 말 정치적, 경제적 요동을 겪으며 자유와 평등을 바탕으로 인간의 삶과 사상에 큰 변화를 가져온다. 이성을 중시하는 계몽사상과 형식에 치우쳤던 고전주의에 대한 반발로 주관, 감정의 표현을 중시하고 개인의 상상력과 개성을 존중하는 사조가 생겨나게 되었다. 이러한 경향을 낭만주의라고 불렀으며 예술가들은 자유에 대한 이상과 개인주의 사상에 심취하기에 이르렀다. 음악에 있어서도 낭만적인 요소가 점차 사용되어지기 시작하여 낭만주의 작곡가들은 고전주의 음악에서 존중하던 보편적인 형식과 모범적이고 균형적인 성격 대신에 개성적인 색채를 나타내고 자유로운 태도로 자기의 음악을 표현하려는 경향을 보이며, 시, 희곡, 소설, 회화, 풍경 등 음악 외적인 요소로부터의 새로운 자극을 얻어 작품을 작곡하였다. 또한 낭만주의 작곡가들은 왕실이나 귀족에게 종속되어 음악활동을 하던 18세기와는 달리, 자본주의 중산층이 청중의 대부분을 차지하는 새로운 음악시장의 수요에 맞추어 일반 청중을 대상으로 혹은, 음악 애호가들을 위해서 작품을 활동을 하였다. 이 시기 독일 작곡가들은 낭만주의에 힘입어 꽃 핀 문학계의 훌륭한 시인과 그들의 서정시로부터 영감을 받아 많은 곡들을 작곡하는데, 이 가곡들은 리트(Lied)라고 불리며 이전의 가곡과는 다른 격상된 지위의 예술가곡으로 인정받게 된다. 낭만주의 대표적 리트 작곡가로 손꼽히는 멘델스존의 가곡은 전통적인 양식을 바탕으로 우아하고 서정적인 선율을 가지는 것이 기본적인 특징으로, 이는 그의 부유하고 학식 있는 집안 배경과 고전적으로 교육을 받고 낭만적 경향과 결합한 음악적 성격이 잘 반영되었다고 볼 수 있다. 멘델스존은 38세의 짧은 생애동안 약 100여곡의 예술가곡을 남겼는데 이 가운데 13곡은 이중창가곡으로 당시 유행했던 소규모 음악회나 음악 살롱 혹은 사교를 위한 목적으로 작곡했다. 그가 남긴 이중창가곡 작품은 실험적 기법을 사용하거나 음악적으로 과장됨 없이 유려하고 섬세한 가락과 조화롭게 흐르는 반주로 표현해 내는 점이 그가 작곡한 기존의 독창 가곡 스타일에서 크게 벗어나지 않는다. 자신이 시를 통해 본 풍경이나 느낌을 음화기법(tone-painting)과 리듬, 여러 가지 악상을 통하여 2개의 선율로 표현해 냄으로써 시의 무드들과 감정을 효과적으로 담아낸다. 본 논문에서는 낭만주의 시대에 성행한 사교적 음악회와 개인 살롱에서의 소규모 연주회를 위해 이중창가곡이 작곡된 점에 주목하여 19세기 낭만주의 시대적 배경과 새로운 음악시장의 형성에 대해 알아보고 예술가곡의 발전 및 멘델스존의 음악과 가곡의 특징을 고찰하여 이중창가곡의 작풍이 하나의 새로운 장르의 구축이 아닌, 독창 가곡 작곡 스타일의 연장선상에 머물러 있음을 확인할 수 있다. 또한 멘델스존의 이중창가곡 작품 의 연구를 통하여 멘델스존이 하인리히 하이네(Christian Johann Heinrich Heine, 1797-1832), 호프만 폰 팔러슬레벤(Hoffmann von Fallersleben, 1798-1874), 요셉 폰 아이헨도르프(Joseph von Einchendorff, 1788-1857), 카를 클링게만(Karl Klingemann, 1798-1862), 로버트 번스(Robert Burns, 1759-1796)의 시에 담긴 사랑, 청춘, 자연이라는 주제를 단순하고 고전적인 형식 틀과 섬세하고 유려한 선율로 두 성부의 조화를 아름답게 이끌어 냈음을 알 수 있다.;This paper is a study into the lied for duet by Felix Bartholdy Mendelssohn (1809-1847). The Romantic era of the nineteenth century in which Mendelssohn lived and worked was a period of a great change in man's life and thoughts on the strength of the freedom and equality gained through the political and economic upheavals in the eighteenth century. In revolt against the Enlightenment worshipping human reason and Classicism sticking too much to form, there emerged a tendency to respect imagination and individuality. This tendency was called Romanticism, and the Romantic artists were fascinated with the ideal of freedom and the philosophy of individualism. In the area of music, there were also Romantic elements increasingly used for composition. Romantic composers showed the tendency to express their musical ideas in a more individualist and free manner instead of the universal forms and exemplary and balanced character much respected in the Classical music. And they wrote music inspired by extra-musical elements like poetry, drama, novel, painting, and landscape. Also, unlike the eighteenth-century composers who were subordinate to the royal court or aristocracy, Romantic composers worked for the general audience and music connoisseurs, responding to the demand of the new music market mostly consisting of the bourgeois of the capitalist society. German composers of this period wrote many musical compositions inspired by great poets and their lyrics which flowered by virtue of the Romantic movement. These songs were called 'Lieder' and gained recognition as art songs of higher status than the songs in the previous ages. The lieder of Mendelssohn, who is counted as the representative lied composer in the Romantic period, have the characteristics of elegant and lyrical melodies. These qualities of Mendelssohn's lieder reflect the traits of his music which were a mixture of his upbringing in an affluent and cultured family, his classical education, and his romantic tendency. During his short life of 38 years, Mendelssohn left more than 100 lieder, and 13 of them are lieder for duet, written for the small-scale concerts, music salons, or for socializing purpose, popular at that time. These lieder for duet did not adopt experimental techniques or musical exaggeration, but were expressed with smooth and delicate tunes and harmoniously flowing accompaniments. In this respect, they do not deviate much from the usual style in the original lieder he composed. Through the technique of tone-painting, rhythm, and various musical motifs, they express the landscapes and impressions he saw and felt from poems in two melodies to efficiently deliver the moods and sentiments of poems. This study took note of the fact that the lieder for duet were written for the small-scale concerts at social music events and private salons, and examined the backgrounds to the Romanticism in the nineteenth century and the formation of the new music market. This paper also reviewed the development of the lied and the characteristics of the music and lieder of Mendelssohn. Through this, the present paper could confirm that the idiom of the lieder for duet was not a formation of a totally new genre, but was an extension of the style of composition of original lyrical songs. Also, through an examination of , a Mendelssohn lied for duet, this study showed that Mendelssohn represented the themes of love, youth, nature expressed in the poems of Christian Johann Heinrich Heine (1797-1832), Hoffmann von Fallersleben (1798-1874), Joseph von Einchendorff (1788-1857), Karl Klingemann (1798-1862), and Robert Burns (1759-1796), in a simple and classical formal frame and delicate and smooth melody to create a beautiful harmony of the two voices.
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