View : 1725 Download: 0

W. A. Mozart Violin Sonata in B♭ Major K.454에 관한 분석

Title
W. A. Mozart Violin Sonata in B♭ Major K.454에 관한 분석
Other Titles
A Study on W.A. Mozart Violin Sonata in B♭ Major
Authors
김지영
Issue Date
2013
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
송재광
Abstract
모차르트(Wolfgang Amadeus Mozart, 1756∼1791)는 베토벤(Ludwig van Beethoven, (1770∼1827), 하이든(Franz Joseph Haydn, 1732∼1809)과 같이 고전시대를 대표하는 작곡가 중 한 명으로 35년의 생을 살았으며, 짧은 생애에도 불구하고 600여개의 많은 작품을 남겼다. 그가 남긴 작품들은 하나의 장르에 국한되지 않고 거의 모든 장르를 넘나든다. 모차르트가 작곡한 바이올린 소나타는 총 35개의 작품으로 그 시기를 초기-중기-후기의 세 시기로 구분할 수 있다. 초기의 바이올린 소나타는 바이올린이 주인공이 아닌 반주의 성향이 강한 작품들로 오히려 피아노가 멜로디를 연주하고 바이올린이 이를 뒷받침 하는 역할을 하는 것을 볼 수 있다. 중기, 후기로 가면서 점차 바이올린이 차지하는 역할이 증대되고 본 논문의 주제인 Mozart Violin Sonata K.454 에서는 바이올린이 음악을 주도적으로 이끌어 나가는 것을 볼 수 있다. 이 곡은 전체 3악장으로 구성되어 있으며, 1악장은 Largo의 서주와 소나타형식의 Allegro로 되어있다. 2악장 역시 소나타형식으로 제시부–발전부-재현부-경과부-코다로 구성되었으며 3악장은 가보트풍의 론도형식으로 되어있다. 본 논문에서는 먼저 모차르트의 생애와 음악적 성향, 배경에 대해 알아보고, 그의 바이올린 소나타의 시기별 특징을 살펴볼 것이다. 그리고 Mozart Violin Sonata K.454의 작품분석을 통하여 피아노와 바이올린의 관계와 역할에 대해 논하며 악장별 구조에 대해 알아보기로 한다.;As one of the representative composers in the Classical Period along with Beethoven(Ludwig van Beethoven, 1770∼1827) and Haydn(Franz Joseph Haydn, 1732∼1809), Mozart(Wolfgang Amadeus Mozart, 1756∼1791) died early at the age of 35. But he created more than 600 pieces. Unlimited to only one genre, he composed pieces of the various genres. Mozart Violin Sonatas, composed of 35 pieces, could be divided into 3 periods, early-mid-late terms. The early violin sonatas are works characteristic of the violin as the accompaniment rather than the main. So main melody is played by the piano and the violin takes a role of supporting it. However, in the mid and late periods, the role of the violin comes to expand. In Mozart violin sonata K.454, the theme of this study, violin takes the initiative of the piece. This work is composed of 3 movements. The first movement consists of Introduction in Largo and a sonata form in Allegro. The second has also a sonata form, composed of exposition-development-recapitulation-transition-coda. The third consists of a rondo form with a gavotte style. This thesis intends to examine Mozart's music and life, musical backgrounds with periodic characteristics of his violin sonatas. Through analysis of Mozart violin sonata K.454, it also aims at discussing relations and roles of the piano and the violin while inspecting a structure of each movement.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE