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벤자민 브리튼(Benjamin Britten)의 에 관한 연구

Title
벤자민 브리튼(Benjamin Britten)의 에 관한 연구
Other Titles
An Analytical Study on Benjamin Britten's Rejoice in the Lamb focused on the compositional techniques of each section
Authors
김진주
Issue Date
2013
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
박신화
Abstract
본 논문은 20세기 초반과 중반 영국 음악 발전에 큰 공헌을 한 작곡가 벤자민 브리튼 (Benjamin Britten, 1913-1976)의 합창작품 에 나타난 작곡기법을 중심으로 악곡을 분석 및 연구한 것이다. 헨리 퍼셀(Henry Purcell, 1659-1695) 이후 영국의 대표적 작곡가로 알려진 브리튼은 새로운 작곡 경향과 기법이 적용된 실험적인 음악들이 유럽 음악의 주류를 이루었던 20세기 초반에 전통적인 작곡기법과 보수적인 화성양식을 추구하며 조성음악의 틀을 벗어나지 않으려 노력하였다. 그의 이러한 노력은 중세와 고전양식 그리고 영국 민요 등에서 선율의 소재를 찾아 그것에 현대적인 감각과 독자적인 음악색채를 덧입히며 훌륭한 작품들을 남기게 하였다. 그의 여러 작품 중 특히 합창음악에서는 뛰어난 시적 감각에 의해 언어의 색채가 음악과 밀접하게 연결되어 나타나고 있다. 또한 작품에서 빈번히 나타나는 오스티나토(ostinato)나 단일 주제의 반복은 단순한 소재에서 아름다움을 표현하고자 했던 브리튼의 예술적 감각이 잘 드러난다. 본 논문에서는 브리튼의 의 악곡을 분석하기에 앞서 20세기 영국 합창음악의 흐름, 그리고 브리튼의 생애를 살펴보았다. 또한 그의 작곡기법이 잘 표현되어 있는 여섯 작품을 택해 합창곡에서 나타나고 있는 음악적인 특징에 대하여 알아보았다. 은 18세기 시인 크리스토퍼 스마트(Christopher Smart, 1722-1771)의 시 ‘Jubilate Agno’(어린양께 찬양하라)를 가사로 하여 1943년 작곡되어졌으며 총 열 개의 섹션으로 트레블, 알토, 테너, 베이스 솔로와 소프라노, 알토, 테너, 베이스 4성부 혼성합창 그리고 오르간으로 편성되어있다. 이 작품은 편성에 따라 합창-솔로-합창의 세부분으로 나누기도 하지만 가사의 내용에 따라 입당 찬송(Opening Hymn), 애니미즘적 찬양(Animistic Praise), 애가(Lament), 신비적 찬양(Mystic Praise), 종결 찬송(Closing Hymn)의 다섯 부분으로 나눌 수 있는데 필자도 가사의 내용에 따라 다섯 부분으로 나누어 분석 및 연구하였다. 그리고 브리튼은 이 곡에서 입당 찬송의 마지막 곡과 종결 찬송의 마지막에 헨리 퍼셀의 앤섬(anthem)에서 파생된 선율을 차용하였는데 입당 찬송(Opening Hymn)의 끝 곡과 종결 찬송(Closing Hymn)에 같은 곡을 배치함으로써 곡의 시작과 끝을 일치시켰다. 브리튼의 은 각각의 섹션에서 크게 세 가지의 특징이 나타나고 있는데, 이는 다음과 같다. 첫 번째, 가사와 선율과의 관계에서 나타난 음악적 특징은 가사의 정확한 표현을 위해 가사 그리기 기법(word painting)을 사용하였고, 긴 음가와 악센트와 도약 상행 진행 등의 방법을 통해 영어 단어의 강세를 표현하고 중요 단어를 강조하였다. 두 번째, 조성과 화음 진행에서 나타난 음악적 특징은 오르간 반주부에서 으뜸음과 딸림음을 번갈아 사용함으로 조성감을 강화시켰고, 3화음을 자주 사용하면서 중간에 증·감 음정을 적절하게 사용하여 현대적 색채감을 나타내었다. 세 번째, 박자와 리듬의 변화에서 나타난 음악적 특징은 잦은 변박의 사용과 가사의 진행을 돕기 위해 셋잇단 리듬과 당김음을 사용하였고, 동음으로 진행할 때는 선율이 주는 단조로움을 피하기 위해 리듬을 다양하게 배치하였다.;This thesis is an analytical study on the choral work Rejoice in the Lamb, op. 30 by Benjamin Britten(1913-1976), a composer who greatly contributed largely to the development of British music in the early and mid twentieth century. During the early 20th century, the mainstream music in Europe was experimental music applying new compositional techniques. However, Britten, who is considered a composer representative of British music along with Henry Purcell(1659-1695), cling to tonal music by using traditional compositional techniques and conservative harmonic style. His endeavor to cling to tonal music led him to explore medieval and Classical music and British folksongs in search of melodic materials. Adding modern sense and unique musical color to these materials, Britten created many significant works in modern Britsh music Among his many compositions, the choral works reveal greatly the composer's remarkable poetic sensibility, by which the colors of the words are linked especially closely to the music. Furthermore, an ostinato bass or the repetition of a single theme often found in his works show Britten's artistic aim to express beauty through simple materials. In this thesis, the trend of choral music in the twentieth century Britain and the life of Benjamin Britten are describe to help to understand the analysis of Rejoice in the Lamb; Britten's choral works are categorized according to the styles of the accompaniment parts; and the musical character of Britten's choral works are mentioned through six selected choral works examplifying based on the his compositional techniques. Britten's choral work Rejoice in the Lamb was composed in 1943. The poem ‘Jubilate Agno’(Rejoice in the Lamb), by an eighteenth century poet Christopher Smart(1722-1771). The music consists of ten sections, and was composed for treble, alto, tenor, and bass soloists, mixed chorus of soprano, alto, tenor, and bass, and an organ. This composition could be viewed as three main parts(chorus-solo-chorus) based on the organization of the vocal parts, or five main parts, i.e, the opening hymn, the animistic praise, the lament, the mystic praise, and the closing hymn, based on the content of the poem. This thesis is based on the latter approach Britten utilize a melody derived from Purcell's anthem as the closing and opening hymn, the effect of which is to unify the beginning and end of the work. Every section of Rejoice in the Lamb shares the three characteristics. First, in terms of the relationship between the text and the melody, Britten uses word painting in order to convey the precise meaning of the poem, and uses long notes, accents, and upward leaps to reflect the accents of English words in music and highlight important words. Second, for tonality and harmonic progression, he establishes the tonality of the work by alternating the tonic and the dominant notes in the organ part. While frequently using major triads, he also gives modern timbre to the music by using augmented or diminished intervals. Third, as to beats and rhythm, Britten constantly changes beats; uses triplets and syncopations to support the flow of the text; and applies various rhythmic patterns to avoid monotonousness when the same note is repeated. In summary, Britten effectively combined poetic text and music with modern sense while pursuing traditional compositional techniques and conservative harmonic style to create his own unique musical world.
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