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펀드 구매 채널 선호에 따른 투자자 특성

Title
펀드 구매 채널 선호에 따른 투자자 특성
Other Titles
The study of Characteristics between Face-to-face channel investors and Online channel investors
Authors
홍서경
Issue Date
2013
Department/Major
대학원 소비자학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
주소현
Abstract
한국은행에서 조사한 바에 따르면 2011년 말 인터넷 뱅킹 서비스를 이용하는 고객 수는 2,372만 명으로 집계되었고, 모바일 뱅킹을 이용하는 고객의 수는 1,000만 명을 넘어서고 있다. 앞으로도 점차 컴퓨터, 스마트 폰에 익숙한 금융 소비자는 지속적으로 증가할 예정이며 이에 따라 인터넷으로 대표되는 온라인 금융 서비스를 통해 펀드를 구매하는 금융 소비자도 꾸준히 증가할 것이라고 예상한다. 이에 본 연구는 한국투자자교육재단에서 실시한 2011년 펀드투자자조사자료를 이용하여 대면 채널을 통해 펀드를 구매하는 것을 선호하는 금융 소비자와 인터넷 채널을 통해 펀드를 구매하는 것을 선호하는 금융 소비자 간에 차이를 살펴보았다. 인구통계학적, 가계재무특성을 살펴보고 펀드 투자 행태와 펀드 투자 의사결정, 펀드 정보 이해도와 펀드 투자에 있어 어려움에서의 차이를 살펴보고, 나아가 펀드 투자를 지속하려는 의향과 펀드를 투자할 때에 투자자가 보호되고 있다고 인식하는 지에 대해 알아보았다. 이를 통해 각 펀드 구매 채널별로 각 금융 소비자가 어떠한 특성에서 차이를 보이는 지를 파악함으로써 앞으로 증가할 온라인 투자자들의 특성을 파악하는 데에 기초자료가 될 것으로 기대한다. 본 논문을 통해 살펴본 결과로는 대면 채널을 선호하는 금융 소비자와 인터넷 채널을 선호하는 금융 소비자 간에 연령 이외에도 성별, 결혼상태, 직업, 학력, 거주지역에서 차이를 보였고, 보유하고 있는 총 자산액의 평균에서도 차이를 보이고 있다. 각 금융 소비자가 보유하고 있는 펀드의 개수와 투자지역, 투자한 금융회사, 투자 방법, 펀드를 보유하고 있는 기간에서도 차이를 보이고 있으며, 두 그룹 간의 금융 포트폴리오에서는 보통예금 및 적금과 랩어카운트 상품의 비중에서 차이를 보이고 있었다. 또한 펀드를 구매하게 되는 직접적인 계기와 펀드를 구매할 때 최우선적으로 고려하는 사항, 펀드 구매를 위해 정보를 취득하는 경로, 가입형태, 투자자의 위험성향, 재무상담여부, 투자자 교육여부에서 차이를 보이고 있다. 구매한 펀드에 대한 정보에 대한 이해도는 전반적으로 인터넷을 통해 펀드를 구매하는 금융 소비자의 비중이 높았고, 펀드에 투자하는 데에 어려움을 더욱 느끼는 금융 소비자는 대면 채널을 통해 펀드를 구매하는 것을 선호하는 금융 소비자의 비중이 높았다.; According to the survey of Korea National Bank, there are customers who have used online banking are counted as 2,372 thousand people, also there are more than 1,000 thousand people are using thru mobile application banking. The number of customers who are applicable on computer and smart phone will be steadily increasing. Therefore, the number of investors who invest funds by using those services that are represented to online financial services will be greatly increasing too. In this study, based on the Fund Investor Survey on 2011 by Korea Investors Protection Foundation the difference is studied between the investor who prefer to face-to-face channel and the investors who prefer to online channel. With examining demographical and household financial characteristics, the results of analysis show that the difficulties relating from behavior of fund investment, decision making of investigating in the fund, and understanding of the information of fund. Moreover, it is studied of the tendency of investigating and its durability of funding with protection when the investors make investments. The purpose of this study is to figure out the differences of each factor listed above, which helps understand future decisions of investor’s preference. In this study, there are other factors, rather than age, determined between face-to-face channel investors and online channel investors such as gender, marriage status, education level, and residential area, also investor’s financial standing such as individual assets and income is differentiated. The study shows that differences of number of fund and investments, how to choose investment firms, investment approaches and methods, and the duration of investment and also shows that difference between two ㅑinvestor groups on financial portfolio, especially deposit and saving tendency, and importance on wrap account commodity. When investors use online channel, there are more direct opportunities of motivation to invest, and they are gathering better information of funds which investors want to purchase, however, investors of face-to-face channel have difficulties to choose funds although there are many other factors to make decisions such as risk tolerance, Pre-determination between funds and financial firms, consulting from investment experts, and understanding and knowledge of investors.
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일반대학원 > 소비자학과 > Theses_Master
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