View : 20 Download: 0

중국 노인의 조부모역할 유형과 손자녀를 위한 소비행동

Title
중국 노인의 조부모역할 유형과 손자녀를 위한 소비행동
Other Titles
Grandparenting style and consumption behavior of Chinese elderly for grandchildren
Authors
Jiang, Mengfan
Issue Date
2013
Department/Major
대학원 소비자학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
최혜경
Abstract
본 연구는 중국 노인소비자들의 조부모역할과 그들이 초등학생 손자녀에게 돈을 어떻게 지출하는지 조사하는데 목적이 있다. 이를 위해 중국 칭다오(青島, Qingdao) 시에 거주하고 초등학생 손자녀가 있는 311명 조부모를 대상으로 조부모역할의 유형을 구분하고, 조부모역할 유형별로 초등학생 손자녀를 위한 소비행동 특성을 살펴보았으며 조부모가 손자녀를 위한 금융상품 구매특성을 살펴봄으로써, 조부모역할로서 그들이 손자녀를 위한 지출에 미치는 영향을 규명하고자 하였다. 본 조사는 2012년 10월 11일부터 10월 25일까지 총 2주간 설문조사를 실시하였고 수집한 자료에 의하여 SPSS PASW 19.0을 이용하여 연구문제에 따라 빈도분석, 기술통계분석, 요인분석, 신뢰도분석, K- 평균 군집분석, 교차분석과 카이제곱 검증, 일원배치 분산분석, 사후검정을 실시하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 연구대상자들을 요인분석으로 3가지 요인인 '교육자역할', '양육자역할', ‘주변인역할’ 요인으로 구분하였고 이를 바탕으로 군집분석을 실시하여 3가지 요인인 '친밀형', '거리두기형', '책임형'으로 분류하였다. 조부모역할에 따라 연령, 총 손자녀수, 초등학생 손자녀 연령대, 손자녀의 성별, 총 자녀수, 주 수입원 항목에서 유의한 것으로 나타났다. 둘째, 중국 노인의 조부모역할 유형에 따라 손자녀를 위한 소비행동의 특성이 어떤지 살펴보면, 지출명목에서 친밀형이 유의한 것으로 거의 모든 항목에서 지출 비율이 가장 많은 것으로 나타났으며, 책임형은 세뱃돈을 가장 많이 주는 것으로 나타났다. 조부모가 초등학생 손자녀를 위해 직접 구매한 제품 및 서비스의 종류와 개수를 살펴보았다. 그 결과 책임형이 금융상품 항목에서 가장 높게 나타났으며 가구 및 운동용품 항목에는 친밀형이 가장 높은 것으로 나타났다. 조부모역할 유형별 손자녀를 위해 구매한 종류 및 수량을 살펴보면, 평균 5.86개로서 친밀형이 가장 많고 그 뒤를 이어 책임형과 거리두기형으로 나타났다. 셋째, 중국 노인이 손자녀를 위한 금융상품의 구매특성을 살펴보면, 금융상품의 구매수량은 평균 .72개로 나타났고, 그 중 책임형이 가장 많이 나타났으며 그 뒤를 이어 친밀형, 거리두기형 순서였다. 전통적인 은행상품 및 교육금과 다른 금융상품을 구매하는 사람으로 분류하였고 그 결과 제품 및 서비스의 구매수량 항목에서 평균 5.14개로 나타났으며, 은행상품과 교육금만 구매하는 사람들이 손자녀를 위해 구매한 제품 및 서비스 수량이 가장 많았고, 금융상품 구매 특성에 따른 제품 및 서비스의 직접 구매여부에서 은행상품과 교육금만 구매한 사람들이 가장 많은 것으로 나타났다. 조부모역할 유형별로 손자녀를 위해 금융상품을 가장 많이 구매한 조부모유형은 책임형이며 그 뒤를 이어 친밀형과 거리두기형이었다. 본 연구는 중국 초등학생 손자녀가 있는 노인들의 조부모역할을 파악하고 이에 따라 손자녀를 위한 지출 특성을 규명하고자 하였다. 본 연구의 결과는 향후 조부모시장과 관련된 산업을 공략하는데 필요한 기초자료가 될 것이라고 사료된다. ; The purpose of this study is to investigate the grandparenting style of elderly Chinese consumers, as well as their expenditures on their grandchildren. The respondents, classified into different types, are 311 elderly Qingdao citizens whose grandchildren are primary school students. According to their types, the study makes a comprehensive survey of their financial behavior towards their grandchildren, in particular the purchase of financial products. It reveals the influence of their grandparent-roles on their expenditures to their grandchildren. The survey lasts from October 11 to October 25. All the information collected is conducted with SPSS PASW 19.0, technical statistical analysis, factor analysis, reliability analysis with Cronbach’s coefficient alpha, K-means cluster analysis, crossover analysis, Chi-square test, and one-way ANOVA . The results of this study are as follows: Firstly, by factor analysis, the respondents are classified into three factors — “a teacher”, “a babysitter”, and “a marginal man”. On this basis, with K-means cluster analysis, the respondents are divided into three groups —“Attached Group”, who keeps intimate relationship with their grandchildren like friends, “Distancing Group”, whose relationship with their grandchildren is not that close, and “Responsibility Group”, who takes the responsibilities of looking after the children like parents. Secondly, according to the types of grandparents, a comprehensive survey of their financial behavior towards their grandchildren is made. In their expenditures, the performance of the Attached Group is the most obvious, while the Responsibility Group gives the most New Year gift-money to their grandchildren. The study makes a comprehensive survey on the types and the number of goods that grandparents purchased directly for their grandchildren. It turns out that what the Responsibility Group buys most are financial products and that the Attached Group buys the most furniture and sporting goods. The average number of goods that grandparents purchased for their grandchildren is 5.86, with the Attached Group buys the most, followed by the Responsibility Group and the Distancing Group. Thirdly, the study also makes a comprehensive survey on the only-for-children products that elderly Chinese buy for their grandchildren and their buying features. It comes out that the average number is , with the Responsibility Group buys the most, followed by the Attached Group and the Distancing Group. Traditional banking products, education insurance and other financial products are divided into two groups and they are analyzed with crossover analysis and Chi-square test. The outcome is that the average purchasing number is 5.14, and grandparents who buy banking products and education insurance for their grandchildren also buy the most other products and accounts for the highest proportion on whether buying directly or not. The Responsibility Group buys the most financial products, followed by the Attached Group and the Distancing Group. This study has grasped the role of Chinese grandparents whose grandchildren are primary school students. It has illustrated different expenditure features of different types of grandparents. The study plays a pioneering role in investigating grandparents-related industries in the future.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 소비자학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE