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L. v. Beethoven Violin Sonata No.8 in G Major Op.30 No.3에 대한 연구

Title
L. v. Beethoven Violin Sonata No.8 in G Major Op.30 No.3에 대한 연구
Other Titles
A Study of L.v.Beethoven's Violin Sonata No.8 Op.30 No.3
Authors
박유나
Issue Date
2013
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
송재광
Abstract
Ludwig van Beethoven is a representive composer in the classical music history and gives great influences to change for romanticism music at the same time. Especially, he completed advancing the sonata form in classical music and affects romantic music by showing unrestricted structure being free himself from the traditionalism and the formalism. Op.30 No.3 G Major is the third piece of the three Violin sonatas which was composed during 1801 to 1802 during his first period of earlier years, the imitation period. This piece takes the balanced and harmonious formality of Classicism. The piece consists of 3 movements: The first movement involves the use of traditional sonata form including exposition, development, and recapitulation and therefore contains the traditional style through principal key in the first act and dominant key in the second movement, however, the two act are contrasted against each other by treating the two act in a minor key. This characteristic impacted is symphonies. the minuett in the second movement is irregular consisting of three section. While section A contains many key changes, section B is treated in a short minor key like a passage, and the last section is finalized with a Coda. The third movement is in the form of a Rondo A-B-A-C-A. By adding a Coda in the fifth section, the 55 music spacing is extended to form a sixth section. This thesis is in the purpose of the understanding of Ludwig van Beethoven and his music by analyzing his early work Op.30 No 3, consequently understanding the composer and his work.;본 논문은 석사과정 이수를 위한 졸업 연주회 곡들 중 L.v.Beethoven의 Violin Sonata No.8 Op.30을 연구하여 베토벤의 생애와 작품의 특징, 곡의 분석을 통하여 그의 음악성향을 구체적으로 알아보고 연주하는데 있어 실질적인 도움을 위한 논문이다. L.v.Beethoven(1770~1827)은 음악 역사상 고전음악의 대표 작곡가로 손꼽히며 그와 동시에 낭만주의 음악으로 전환하는데 많은 영향을 끼친 작곡가이다. 특히 그는 고전음악에서는 소나타 형식을 발전시켜 완성 시켰고 전통주의, 형식주의에서 벗어난 구조상 자유로운 형식구조를 선보이며 낭만음악에 많은 영향을 주었다. 그가 살았던 18세기 후기에는 피아노 독주 소나타와 함께 바이올린, 첼로 독주 소나타가 많이 연주되었다. 이들 소나타곡에서는 피아노가 주요악기이고 현악기가 반주역할을 하여 피아노에 비중을 좀 더 두었지만 베토벤의 소나타는 두 악기가 어우러져 이중주를 조화롭게 이루어지도록 했다. 그는 10개의 소나타를 작곡하였는데 그 중 L.v.Beethoven Sonata No.8, Op30 은 그의 작품시기 중 1기와 2기의 과도기에 속하는 작품으로 고전주의 시대의 균형적이고, 조화적인 성격의 소나타 형식을 취하고 있다. 총 3악장으로 구성되어 있으며 형식면에서 가장 뚜렷하게 구분되어있다. 1악장은 전형적인 소나타 형식으로 제 1주제와 제 2주제가 대조적인 리듬과 선율을 가지고, 제 2악장은 중간부가 축소되어 불규칙 구조를 갖는 3부 형식, 제 3악장은 론도 형식이다. 본 논문은 앞의 내용을 바탕으로 베토벤의 음악을 좀 더 폭넓게 이해하고 L.v.Beethoven Sonata No.8, Op30을 악장별로 자세히 분석해 보고자 한다.
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일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
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