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The Theatre of Self-Fashioning in Dickens’ Autobiographical Narratives

Title
The Theatre of Self-Fashioning in Dickens’ Autobiographical Narratives
Other Titles
디킨즈의 자전적 글에 나타난 자아형성의 연극적 재현 :『자전적 편린』과 『데이비드 코퍼필드』
Authors
장유진
Issue Date
2013
Department/Major
대학원 영어영문학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
신희섭
Abstract
본 논문은 찰스 디킨즈의 중기에 쓰여진 두 편의 자전적 글에서 드러나는 연극성의 다양한 층위들을 살펴보고자 한다. 기존의 표출적인 연극성과는 달리, 디킨즈는 절제된 형태의 연극성을 통해 텍스트에 사실성을 부여한다. 독자들의 이해와 공감을 얻기 위해 디킨즈는 독자에 대한 의식의 정도를 조정한다는 점에서 “탈연극적”이라고 지칭할 수 있는 서술기법을 발전시키는 것으로 보여진다. 독자의 시선에 대한 의식을 표면에 드러내는 기존의 연극성과는 달리, 탈연극성은 화자가 내면의식에 몰두함으로써 외부의 시선을 의식하지 못하는 것 같은 상태로 그려지는 것을 말한다. 탈연극적인 서술기법은 독자가 보이지 않는 관객이 될 수 있도록 하는데, 이는 마치 화자의 진실된 모습을 보고 있는 것 같은 환상을 만들어낸다. 디킨즈가 발전시킨 탈연극적인 서술기법의 저변에는 독자들의 기대에 걸맞은 빅토리아 시대의 인기 있는 작가로서의 공적 자아를 만들고자 하는 강한 의지가 숨어있다. 제 1장에서는 함축적 연극성을 보여주는 디킨즈의 서술기법을 분석하기 위한 이론적 틀을 마련하고자 한다. 디킨즈가 아마추어 연극공연에서 보여준 연기법과 서술기법의 비교를 통해 관찰 대상과 관찰자 사이에 일어나는 상호작용을 살펴볼 수 있다. 중기의 디킨즈는 관객을 민감하게 의식하고 있었는데, 이는 자연스러운 서술을 방해하는 요소로 남지 않고 오히려 글에 진솔함을 더해주는 계기가 된다. 탈연극적 서술기법의 효과는 외부의 시선을 의식하지 않고 있는 듯한 화자의 몰입을 통해 얻어지는데, 이는 디킨즈가 연극 공연에서 자연스러운 인물을 연기하기 위해 사용한 방식과 유사하다. 이런 점에서 디킨즈의 자전적인 글은 독자에 대한 민감한 의식이 하나의 전략적인 공연으로 변환되는 무대와 같다고 할 수 있다. 제 2장에서는 “Autobiographical Fragment”에서 드러나는 디킨즈의 함축적 연극성을 살펴본다. 비록 자전적인 글은 처음에는 화자가 고립된 상황에서 홀로 글을 쓰고 있는 듯한 효과를 내지만, 사실상 화자는 이미 자신의 고백을 듣는 타자를 상정하고 있기 때문에 외부의 시선에 대한 의식을 내포하고 있다. 그럼에도 불구하고 디킨즈는 독자가 마치 자신의 비밀스러운 고백을 읽는 특권을 가진 것처럼 상상하도록 함으로써 글의 진실성을 믿도록 유도한다. 제 3장에서는 디킨즈의 자전적인 소설이라고 일컬어지는 David Copperfield의 1인칭 화자이자 주인공인 David가 사용하는 서술기법을 살펴보고자 한다. David의 회상 장면 속에 등장하는 어린 시절의 자아가 보여주는 자신의 경험에의 몰입은 독자에게 외부의 시선을 의식하지 못하는 듯한 인상을 준다. 화자가 과거 속 자아와 현재적 자아 사이를 오가며 자신의 정체성을 형성해 나가는 과정에서 보여주는 몰입의 순간을 통해 화자의 고백은 진실성을 더욱 띄게 된다. 중년인 화자의 이야기 속에서 재연되는 어린 David의 모습을 통해 독자의 동조를 얻게 되어, 결국 화자는 자신이 권위 있는 작가로 성장하게 되는 과정을 설득력 있게 보여줄 수 있게 된다. 이렇듯, David은 다양한 정도의 독자인식을 통해 독자와 친밀한 관계를 형성하게 되는 것으로 볼 수 있다. 결론적으로 본 논문은 “Autobiographical Fragment”와 David Copperfield 에서 디킨즈가 자신의 글을 진실하게 보여주기 위해 어떤 방식으로 서술기법을 발전시켰는지 보여준다. 이런 발전은 탈연극적인 상황에서 일어나는 화자와 독자 사이의 상호작용에 대한 디킨즈의 이해를 기반으로 한다. 표면으로 드러났던 기존의 독자에 대한 의식을 숨기거나 지연시키는 서술기법으로의 변화는 디킨즈가 글에서 사실적인 효과를 만드는데 의식적으로 참여하게 되는 독자의 역할을 고려하고 있음을 드러낸다. 결국, 디킨즈의 중기는 기존의 작가가 사실적인 재현으로 높은 평가를 받고 있는 후기 작품들의 작가로 탈바꿈하는 전환점으로 정의될 수 있다.;This thesis explores Charles Dickens’ theatrical dimensions via his mid-career autobiographical narratives. What is unique is the way in which he directs his previous performative energy inwards to enhance the credibility of his narrative. With a view to earning his readers’ understanding and sympathy, Dickens developed a unique style of storytelling that can be called “detheatrical” in its skillful maneuvering of his reader-awareness: By turning away from the explicit sense of theatricality bound up in an overt recognition of the audience’s gaze, detheatricality signifies a style of acting rapt in an absorbed psychical state, which creates the impression that the actor is temporarily oblivious of the external gaze. This allows the audience to gain a kind of invisible, non-intrusive gaze, which in turn fosters the fiction that the performance is more natural or spontaneous. Underlying Dickens’ newly developed detheatrical narrative style is then his determination to create a truthful narrative tone and ultimately fashion a credible and respectable public self-image as a popular Victorian writer. The first chapter conceptualizes Dickens’ detheatrical narrative style by examining his lived theatre experiences, which explains the interactions between the actor and his observers. Dickens’ mid-career is characterized by a heightened sense of reader awareness, but instead of disrupting his narratives, this acute awareness enables Dickens to develop a narrative strategy in his autobiographical writings that gives the text a truthful tone. Such narrative techniques mirror those of his amateur theatrical experiences in which he controlled his performance to create an impression of naturalness. In this sense, Dickens’ autobiographical writing serves as a theatrical site in which his intense reader-awareness is converted into a kind of strategic performance of showing and telling. The second chapter examines the “Autobiographical Fragment” that Dickens wrote before incorporating most of it into David Copperfield. Although the autobiographical form initially seems to have been written in moments of solitude, the mode of autobiography actually requires the presence of the other who receives the confession, thus suggesting an implicit awareness of spectators. Even so, the readers are encouraged to imagine themselves as having privileged access to the confessor’s secrets and become convinced of the narrative's authenticity. The third chapter discusses the narrative strategies David, the first-person narrator and protagonist of David Copperfield, deploys in what is considered Dickens’ most autobiographical novel. David’s portrayal of his younger self engrossed in his experiences convinces the readers of an unmediated representation of a self seemingly unaware of the viewer’s gaze. The narrator’s oscillation between his past and present selves enhances the sincere tone of the confession, as he is shown to be immersed in constructing his personal identity by reflecting on his past experiences. The younger David’s self-absorption reenacted in the older David’s retelling encourages the reader to become once more drawn into observing and sympathizing with the persuasive development of the younger David into an eminent author. As such, David manages to create intimate bonds with the readers by skillfully modulating the degrees of reader-awareness. In conclusion, Dickens’ mid-career autobiographical narratives demonstrate how he develops his storytelling skills in order to present his writing in a natural manner. This development is based on his understanding of the narrator-reader dynamics that occur in detheatricalized settings. Dickens’ shift from explicit to a more concealed form of acknowledging the presence of his readers points to his consideration of the reader’s imaginary participation in creating credible narratives. Therefore, his mid-career can be defined as a turning point in his progress towards the serious writer of his later novels which are often considered more believable in their representations.
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