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한국과 중국의 흉배 연구

Title
한국과 중국의 흉배 연구
Other Titles
A Study on Insignia Badge of Korea and China
Authors
송수진
Issue Date
2013
Department/Major
대학원 의류학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
홍나영
Abstract
이 연구는 조선과 명(明)·청(淸)의 문무백관이 사용하던 흉배(胸背)를 비교한 연구로 시기별 문양과 기법의 특징을 살펴보았다. 흉배제도의 제정과 변천에 관해 문헌기록을 확인하였고, 수집한 유물을 토대로 시대별 특징을 분석하고 조선과 청의 흉배를 비교하였다. 명(明)의 흉배제도는 홍무(洪武) 24년(1391)에 제정되었는데, 문관은 날짐승, 무관은 길짐승을 주문양(主紋樣)으로 하여 1품에서 9품까지 모두 사용하였다. 초기에는 흉배 배경에 구름만 있고, 중기로 가면서 하단에 물결, 삼산(三山), 괴석(怪石)이 나타나고, 주문양의 주위로 만개한 모란이 더해진다. 17세기가 되면 문관 흉배에 큰 변화가 생기는데, 두 마리 새가 마주 보며 나는 대신 한 마리 새가 괴석 위에 서 있는 새로운 양식이 나타난다. 이 새로운 양식은 청대(淸代) 흉배로 이어진다. 청(淸)의 흉배제도는 명(明)의 제도를 이어받아 순치(順治) 9년(1652)에 제정되었다. 청대에는 다양한 양식이 나타났다 사라지며, 끊임없이 새로운 흉배 양식이 나타난다. 초기에는 구름과 물결, 괴석으로 배경을 구성하고, 1-2개의 보문(寶紋)을 물결 사이에 넣는 비교적 단순한 양식이 유행하였다. 그러나 후기로 갈수록 복숭아, 모란, 박쥐 등 다양한 길상문양(吉祥紋樣)과 보문(寶紋)이 흉배의 배경을 가득 채우게 된다. 1850년경부터는 흉배 하단에 입수문(立水紋)이 표현되며, 구름과 물결 사이에 8-24개의 보문(寶紋)이 들어가는 매우 복잡한 양식이 나타난다. 그러나 1898년 변법자강운동(變法自彊運動) 이후 흉배 배경에서 구름과 해, 보문을 제외한 문양이 모두 사라지게 된다. 흉배 제작 방법은 명에서 사용하던 자수(刺繡), 격사(緙絲), 직조(織造) 기법을 모두 사용하였으며, 시대별로 선호하는 기법이 있었다. 조선의 흉배제도는 단종 2년(1454)에 제정되었으며, 명의 제도를 따르되 이등체강원칙(二等遞降原則)에 따라 명의 3품이 사용하던 문양을 1품이 사용하도록 하였다. 묘주의 생몰연대가 확실한 16세기 출토 흉배를 살펴보면 명대 흉배와 유사점을 찾을 수 있다. 한편 명이 멸망하면서 명의 1품이 사용하던 선학(仙鶴)·사자(獅子)흉배가 조선에서도 사용되기 시작했다. 18세기가 되면 상단에 구름 띠가 생기고 하단에 물결, 삼산, 괴석을 배치하고, 중앙에는 두 마리 새가 마주 보며 날고 그 주위로 가로로 긴 구름이 들어가는 조선 후기 흉배의 전형적 양식이 나타났다. 이러한 양식은 이후 주문양의 종류와 수만 달라질 뿐 조선 말기까지 계속 이어진다. 직조 흉배는 흉배제도를 제정한 15세기부터 17세기 중반까지 나타나며, 자수 흉배는 17세기 이후 등장했다. 조선의 흉배는 제도의 도입부터 실제 제작까지 명의 영향을 받았으며, 명이 멸망한 이후 독자적인 양식을 만들어 이어왔다. 청에서는 계속해서 새로운 양식을 만들어 낸 것에 반해, 조선은 18세기에 나타난 독자적 양식을 큰 변화 없이 그대로 이어오되, 흉배의 크기가 점점 작아졌다. 조선 말기 입수문(立水紋)이 나타난 단학흉배를 청의 선학흉배와 비교하면 몇몇 공통점과 차이점이 있다. 푼사의 사용, 하단의 입수문, 학과 구름의 형태에서 청의 흉배와 유사점이 있다. 반면 학의 자세나 괴석 대신 삼산이 있는 점, 보문의 수(數)에서 차이가 있다. 결국 조선의 흉배는 입수문은 있지만, 이 시기 청에서 유행했던 양식과는 차이가 있다. 금은사(金銀絲)를 사용한 흉배는 조선과 청 양국에서 모두 사용되었다. 금은사를 징금수 하는 방법으로 조선에서는 궁수(宮繡), 청에서는 띰수 기법을 주로 사용하였다. 궁수는 두 종류의 금사를 사용하여 가는 금사로 면을 메우고, 굵은 금사 두 올을 사용하여 테두리는 징거주는 방법으로 18-19세기 종친이 사용했던 흉배와 용보(龍補)에서 궁수 기법을 볼 수 있다. 띰수는 굵기가 같은 금은사를 사용하여 문양을 메우고, 테두리 대신 0.1cm 정도 간격을 두고 수를 놓는 방법이다. 청대 후기 금은사로 수놓은 흉배는 띰수 기법을 사용하였다. 조선 후기 쌍학흉배 중 청의 공방(工房)에서 제작한 것이 있는데, 전형적인 조선 후기 도안을 하고 있지만, 청에서 사용했던 띰수 기법을 사용하였다. 흥선대원군의 거북흉배와 영친왕의 용포(龍袍)에 부착된 용보(龍補)에도 띰수 기법이 사용되었는데, 사용자의 신분을 고려할 때 궁에서 제작했을 가능성이 높으나, 사용한 기법은 궁수가 아닌 청에서 사용했던 띰수이다. 이를 통해 조선 말기에 청에서 사용하던 띰수 기법이 조선의 궁수에 도입되었을 가능성과 용보와 거북흉배 등을 중국에서 주문 제작했을 가능성 두 가지를 제시할 수 있다.;The purpose of this study is to compare and contrast the insignia badges used by officials in Joseon and China (Ming and Qing) by reviewing the characteristics of the symbols and methods used at the time. In this study, establishment and changes of the insignia badge system are examined through the study of relevant materials and records. In addition, the characteristics of each time frame are analyzed and the insignia badges in Joseon and Qing are compared and contrasted based on the collected pieces. The insignia badge system was established in the 24th year of Hongwu (1391) in Ming Dynasty. According to this system, all officials ranging from 1st rank (pum) to 9th rank used their designated rank symbol in their badge, a bird for civil officials or an animal for military officials. In the early stage, only cloud symbols were embroidered in the background of the insignia badge. Over time, however, additional symbols of waves, world mountain with triple peaks, and pierced rocks appeared in the bottom of the badges, with rank symbols surrounded by fully blossomed peonies. In the beginning of the 17th century, there was a significant change in civil officials’ insignia badges. A new pattern with a symbol of one bird perched on a rock, instead of two flying facing each other was first used. This pattern continued to be used in the Qing Dynasty. Qing’s insignia badge system was established in the 9th year of Shunzhi (1652) by adopting the corresponding system of Ming. In the Qing Dynasty, with many patterns come and gone, new styles of insignia badges were continuously introduced. In the beginning, a relatively simple style badge with its background filled with clouds, waves, and pierced rocks and with one or two precious treasures placed between the waves prevailed. However, over time, the background was filled with various luck symbols such as peaches, peonies, bats, and precious treasures. After the 1850s, an even more complicated style, with li shui (meaning deep water) in the bottom and 8-24 precious treasures among clouds and waves, was introduced. However, after the Hundred Days of Reform in 1898, all the symbols except for clouds, sun disks and precious treasure, disappeared from the background. Embroidery, k'o-suu (silk tapestry) and brocade methods used in the Ming Dynasty were used in the manufacturing of insignia badges, with each being preferred in different times. Adopting insignia badges used in Ming, Joseon first introduced its own insignia badges in the 2nd year of Danjong(1454). According to the principles of grading down by two grades, peacock symbols, which were used for 3rd rank in Ming, were used for 1st rank in Joseon. Excavated insignia badges made in Joseon in 16th century are similar to those used in the Ming. With the fall of the Ming Dynasty, the crane or lion insignia badges, used for 1st rank in Ming, began to be used in Joseon as well. As the 18th century began, Joseon’s own traditional pattern in insignia badges with cloud bands in the upper part, waves, world mountain with three peaks and pierced rocks in the bottom, and two birds flying facing each other near long horizontal clouds in the middle emerged. This particular pattern, with some modification only in numbers and types of the rank symbols over time, lasted until the end of the Joseon Dynasty. Brocade insignia badges had been used since the establishment of the insignia badges system in the 15th century until the mid-17th century while embroidered insignia badges were first used only after the 17th century. Joseon’s insignia badges system had been introduced and administrated under the influence of Ming until the Ming Dynasty fell and Joseon started to design its own. While Qing kept inventing new patterns, Joseon continued to use its own pattern that had emerged in the 18th century without much modification except for the size of insignia badges gradually decreased. Li shui (meaning deep water) symbols, specifically the insignia badges made in late Qing Dynasty, were used mostly in badges made after 1850. However, li shui symbols were not used in Joseon and only a few badges, presumably brought in from China in the late Joseon Dynasty, have these symbols. Single-crane insignia badges with the li shui symbols, used by Danghakwan (an official with grade lower than 3rd rank) in the late Joseon Dynasty can be compared and contrasted with the crane insignia badges used in the late Qing. They are similar in that they all used untwisted silk threads, had li shui symbols in the bottom and similar type of cranes and clouds. On the other hand, they are different from each other in that the postures of the cranes or the numbers of the precious treasures are different, or in that one used pierced rock while the other used world mountain with triple peaks. In such regard, the Joseon’s insignia badges, though having li shui symbols, are different from the ones popular in Qing at the time. Insignia badges embroidered with metallic threads were used in both Joseon and Qing. In these badges, symbols were embroidered with metallic threads using couching stitch, to be more specific, using Kung-su (meaning stitches embroidered in the palace) method in Joseon and Ddim-su (placing 0.1 cm intervals instead of borders) method in Qing. In Kung-su method, two kinds of golden threads, a single strand thin one for filling an area and a double strand of thick one for sewing the borders, were used. This method can be found in the insignia badges and dragon roundels used by the royal families in the 18th-19th century. On the other hand, in Ddim-su method, metallic threads in same thickness were used to fill symbols, leaving approximate 0.1 cm intervals instead of borders. In the insignia badges embroidered with metallic threads in the late Qing Dynasty, this Ddim-su method was used. Among the double-crane insignia badges in the late Joseon Dynasty, some made in one of the Qing’s commercial studios used this Ddim-su method although it had a design that was very typical in the late Joseon Dynasty. Ddim-su method can be found in the turtle insignia badge of Heungsun Daewonkoon and the dragon roundel attached onto the dragon robe of the King Youngchin. Considering the fact that they were made for Daewonkoon and the king, it seems highly likely that the badge and dragon roundel were made in the palace. However, the stitch method used was Ddim-su, used in Qing, not Kung-su. In light of the foregoing, two possible arguments can be made: either Ddim-su used in Qing was introduced into Joseon’s Kung-su in the late Joseon Dynasty, or the dragon roundels, turtle insignia badge were ordered to be manufactured in China.
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