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혈액투석 환자의 인지기능 특성에 관한 연구

Title
혈액투석 환자의 인지기능 특성에 관한 연구
Authors
이기숙
Issue Date
2000
Department/Major
대학원 간호과학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
Quite a few studies have been examined that self-care and information and education for self-care by health care team, both were important to hemodialysis patients in order to continue their lives and maintain health status . But, very little research was done about impaired level of cognitive function and characteristics of cognitive function which can be influenced the effective education for hemodialysis patients. The purpose of this study was to investigate characteristics of cognitive function as a basic element of the education program for hemodialysis patients. These data have been collected by the researcher and two other research assistants. The subjects were 134 hemodialysis patients in two university hospitals and three dialysis centers for 26 days from August 30th to September 24th, 1999. The tool in this study was MMSE which had been developed by Folstein(1975), translated and modified. The data was analyzed by the S.P.S.S computerized program using actual number, percentile, means and standard deviations, t-test, ANOVA. The result of this study is summarized as follow: 1. The mean score of cognitive function for the samples was 26.63(S.D=±3.47) in range from 12 to 30. 2. When a score of 23 on the MMSE has been used as a standard cutoff point to identify individuals whose cognitive capacity is impaired, the 24.6 percent of our sample was calculated with MMSE scores less than or equal to 23. 3. When the score of cognitive function for our sample was compared to published norms of MMSE, the 58.2 percent of our sample was lower than the published norm. 4. The mean score of cognitive function area was orientation(9.44, S.D=±0.98), registration(2.96, S.D=±0.19), attention and calculation(3.51, S.D=±1.91), recall(1.45, S.D=±0.99), languge(8.21, S.D=±3.47). 5. The general characteristic variables significantly related to the score of cognitive function were age and educational levels. 6. The laboratory levels significantly related to the score of cognitive function were serum level of Hb, Hct, Albumin. As the above results, hemodialysis patients in the study reported lower level of cognitive function than the individuals in the general population of similar educational background and age. Therefore, nursing care should include individualized care and educational approach for elderly patients with low educational background. In addition, the health care team should give their efforts to increase serum level of Hb, Hct, Albumin for better cognitive function.;많은 임상 연구들은 혈액투석 환자가 생명을 영위하고, 건강상태를 유지하는데 있어 자가간호의 중요성과 이를 위한 의료팀의 정보제공과 교육의 중요성을 보여주고 있다. 그러나 효과적인 정보제공과 환자 교육에 많은 영향을 주는 인지기능의 손상정도와 인지기능 특성에 관한 연구는 거의 이루어지지 않고 있다. 이에 본 연구는 혈액투석 환자의 효율적 교육을 위하여 그들의 인지기능의 특성을 조사하기 위해 실시되었다. 연구 자료는 1999년 8월 30일부터 9월 24일 까지 서울 시내 2개 대학부속병원 인공신장실과 3개의 투석전문의원에서 만성신부전 진단 하에 혈액투석 치료를 받고 있는 환자 134명을 대상으로 본인과 훈련된 2명의 조사원이 직접면담, 자료를 수집하였다. 연구 도구는 인지기능 장애를 측정하는 간편하고 체계적인 검사로써 Folstein 등(1975)이 개발한 Mini mental state examination(MMSE)을 혈액투석 환자에게 맞도록 번안하여 사용하였다. 수집된 자료는 SPSS/ Pc^+를 이용하여 실수, 백분율, 평균 및 표준편차를 구했으며, t-test, ANOVA, Pearson correlation 등의 방법으로 분석하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 1. 대상자의 인지기능 점수는 30점 만점에 최저 12점에서 최대 30점까지 분포되었으며, 평균값은 25.63점이고, 평균평점은 3.47 이었다. 2. 인지기능 장애 유무를 확인하는 구분점인 MMSE 23점 이하의 대상자가 24.6%, 24점 이상의 정상 인지기능 대상자가 75.4% 였다. 3. 대상자들의 인지기능 점수를 정상인을 대상으로 한 기준점수(Norms of MMSE)와 비교했을 때 기준점수 미만인 대상자는 58.2% 이며, 기준점수에 도달되거나 그 이상인 대상자는 41.8% 였다. 4. 대상자들의 인지기능 영역별 점수를 보면 지남력이 10점 만점에 평균 9.44점(±0.98), 기억등록이 3점 만점에 평균 2.96점(±0.19), 주의집중 및 계산능력은 5점 만점에 3.51점(±1.91), 기억회상은 3점 만점에 1.45점(±0.99),언어기능은 9점 만점에 8.21점(± 3.47) 이었다. 5. 대상자의 일반적 특성에 따른 인지기능 점수를 분석한 결과 대상자의 연령(F=12.149, p<0.01), 교육정도(F=8.564, p<0.01)가 인지기능 점수와 통계적으로 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 즉 대상자의 연령이 적고, 고학력인 경우에 인지기능 점수가 높았다. 6. 대상자들의 임상상검사 결과 중 Hb 수치(r=0.216, p<0.05), Hct 수치(r=0.193, p<0.05), 알부민 수치(r=2.242, p<0.01)가 인지기능 접수와 통계적으로 유의한 순상관 관계가 있는 것으로 나타났다. 즉 대상자의 Hb수치가 높을수록, Hct 수치가 높을수록, 알부민 수치가 높을수록 대상자들의 인지기능 접수가 높았다. 이상과 같은 결과를 통하여 혈액투석 환자의 인지기능이 정상인에 비해 많이 저하되어 있음을 알 수 있으므로, 환자 교육과 효과적인 정보제공을 위하여 대상자들의 인지기능에 맞는 개별화되고 체계적인 교육접근이 이루어져야할 것이다. 또한 연령, 교육정도에 따라 인지기능 점수에 차이가 많으므로 나이가 많고 교육수준이 낮은 대상자들을 위한 효과적인 환자교육이 필요하다는 결론을 유도할 수 있다. 또 인지기능 향상에 긍정적인 영향을 주는 Hb 수치와 Hct 수치, 알부민 수치의 향상을 위한 다각적인 노력이 혈액투석 환자의 간호에 반드시 포함되어야 할 것이다.
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일반대학원 > 간호과학과 > Theses_Master
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