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부모관련 웹사이트의 평가 및 컨텐츠 분석

Title
부모관련 웹사이트의 평가 및 컨텐츠 분석
Authors
이인영
Issue Date
2002
Department/Major
대학원 유아교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구의 목적은 유아기 자녀를 둔 부모와 관련된 사이트를 평가하고, 각 사이트의 운영현황 파악 및 정보제공 방법에 대해 조사하며, 제공하고 있는 정보의 종류를 알아보는 것이다. 이를 통해서 부모들에게 양질의 정보를 보다 효과적으로 제공할 수 있는 방법을 모색하는 데 그 목적을 두었다. 이에 따른 연구 문제는 다음과 같다. 1. 부모관련 사이트의 운영현황 및 컨텐츠는 어떠한가? 1-1. 부모관련 사이트의 운영현황은 어떠한가? 1-2. 부모관련 사이트에서 제공하는 컨텐츠는 어떠한가? 2. 부모관련 사이트의 평가는 어떠한가? 2-1. 부모관련 사이트의 디자인은 어떠한가? 2-2. 부모관련 사이트의 신뢰감은 어떠한가? 2-3. 부모관련 사이트의 인터페이스는 어떠한가? 2-4. 부모관련 사이트의 커뮤니티는 어떠한가? 2-5. 부모관련 사이트의 컨텐츠는 어떠한가? 본 연구의 대상은 유아기 자녀를 둔 부모들이 자녀양육 및 교육에 관련된 정보를 얻을 수 있는 사이트를 7가지 범주로 분류하여 2001년 8월 1일부터 8월 21일까지 3주일동안 검색한 206개의 사이트이다. 컨텐츠 분석에 관한 분석도구는 주리아(2001)가 제시한 부모들의 관심주제를 기초로 하여 재구성하였으며, 사이트 평가는 정부현(2000)의 '인터넷 웹사이트의 포괄적 평가모형에 관한 연구'의 평가영역별 웹사이트 성공요인(CSF)을 기초로 하여 제작하여 사용하였다. 조사한 결과는 백분율로 처리하였다. 본 연구를 통해 얻은 결론은 다음과 같다. 첫째, 부모관련 사이트의 회원가입 유/무는 거의 비슷한 비율을 보였다. 유아포탈 사이트·유아 학습전문 사이트·쇼핑몰·주부와 여성전문 사이트는 회원가입의 비율이 높았으며, 유아관련 의료정보 사이트·개인 홈페이지·유아관련 각종 연구소 사이트는 회원가입의 비율이 낮았다. 회원가입 사이트 중 컨텐츠 이용에 있어 유료 사이트는 7.6%이며 유/무료 사이트는 21.0%, 그리고 무료 사이트는 71.4%로 무료 사이트가 많은 것으로 나타났다. 유료 혹은 유/무료 사이트의 비율이 가장 높은 것은 유아 학습전문 사이트로, 주로 온라인 학습지나 동화·동요·애니메이션 등을 제공하였다. 컨텐츠의 제공방법에는 일방제공형과 상호작용형 그리고 이 두 가지를 함께 제공하는 혼합형이 있었다. 모든 사이트에서 일방제공형의 정보를 제공하고 있으며 59.8%의 사이트는 상호작용형의 정보도 함께 제공하고 있었다. 상호작용형의 정보제공은 커뮤니티가 중심이 되는 비전문가 대 전문가형과 상담이 중심이 되는 비전문가 대 전문가형, 그리고 비전문가 대 복합형(비전문가 + 전문가)이 있다. 이중 비전문가 대 전문가형이 76.4%로 높은 비율을 보였다. 특히 유아관련 의료정보 사이트와 유아 학습전문 사이트, 유아관련 각종 연구소 사이트는 90.0%이상의 비율을 보였으며, 유아포탈 사이트 역시 비교적 높은 비율을 보였다. 비전문가 대 비전문가형은 43.1%로 상담에 비해 낮은 비율을 보였는데, 비교적 커뮤니티가 활성화된 주부와 여성전문 사이트의 경우 92.3%로 높은 비율을 보였다. 정보의 종류에는 육아 및 교육 관련정보와 생활 관련정보가 있는데, 육아 및 교육 관련정보가 생활 관련정보에 비해 높은 비율을 보였다. 육아 및 교육 관련정보 중에서는 언어발달이 79.6%로 가장 높은 비율을 보였으며, 건강 및 안전에 관련된 정보와 인지발달의 비율도 비교적 높았다. 그리고 웹사이트의 구축목적에 따라 각각 제공하고 있는 정보의 비율이 달랐다. 생활 관련정보는 7가지 범주의 사이트 중에서 유아포탈 사이트와 주부와 여성전문 사이트가 높은 비율을 보였다. 둘째, 부모관련 웹사이트를 7가지 범주로 나누어 다섯 가지 평가영역으로 평가한 결과 신뢰감 영역이 가장 높은 비율을, 커뮤니티 영역이 가장 낮은 비율을 보였다. 디자인 영역은 '은유성'이 가장 높고, '신선도'가 가장 낮은 비율을 보였다. '신선도'가 가장 낮은 것은 이들 사이트가 정기적으로 배경색이나 디자인을 바꾸지 않거나 1년에 1~2회 정도 이미지나 배경색을 변화시키기 때문이다. 신뢰감 영역은 다른 영역에 비해 가장 높은 비율을 보였으며 특히 '전화나 팩스·이메일 제공'이 가장 높은 비율을 나타냈다. 이는 사이트 운영에 대한 신뢰성을 높이기 위해 대부분의 사이트에서 온라인 혹은 온라인 외에서 접촉할 수 있도록 하고 있기 때문이다. 인터페이스 영역은 하이퍼링크에 반응하는 '쌍방향'이 가장 높았다. 반면 '검색엔진'이 가장 낮은 비율을 보였는데, 이는 많은 사이트에 검색어 입력 검색 및 카테고리 검색을 제공하지 않고 있었기 때문이다. 커뮤니티 영역은 다른 영역에 비해 가장 낮은 비율을 보였으며, 커뮤니티를 지원하는 '매개체'에 비해 커뮤니티의 '활성화'가 낮은 비율을 보였다. 이는 커뮤니티를 활성화시킬 수 있는 매개체를 제공하고 있음에도 불구하고 이를 잘 활용하지 못하고 있었기 때문이다. 컨텐츠 영역은 세 항목이 거의 비슷한 비율을 보였는데, 30%대의 낮은 비율을 나타냈다. 이는 다른 사이트 베끼기 식의 독창성이 결여된 컨텐츠 구성과 웹사이트의 특성에 대한 고려가 없는 정보제공, 그리고 정기적인 업데이트를 통한 컨텐츠 관리가 소홀했기 때문이다.;The purpose of this study is to evaluate the sites related to parents with early childhood children, understand each site's management conditions as well as examine how they offer information, and find out the kinds of information they give out. Through this I am going to find the ways to offer parents good quality informations. The followings are the research problems. 1. How are the management conditions and contents of parent related sites? 1-1. How are the management conditions of parent related sites? 1-2. How are the contents which proffered by parent related sites? 2. What is the evaluation on parent related sites? 2-1. How are the designs of parent related sites? 2-2. How are the reliabilities of parent related sites? 2-3. How are the interfaces of parent related sites? 2-4. How are the communities of parent related sites? 2-5. How are the contents of parent related sites? The subjects of this study are the 206 sites that have been searched between August 1, 2001 through August 21, 2001. These sites give information relating to the rearing of children and their education and have been classified into 7 classes. Analysis of the contents method is reconstructed based on 'subjects parents are interested' suggested by Ri-A Ju(2001). As for the evaluation of the sites is reconstructed based on 'Critical Sucess Factor' in the study of 'A Comprehensive Model for Evaluating Internet Web Sites' by Bu-Hyun Jeong(2000). The results have been handled by the hundredth percentage. The followings are the results obtained through this study. First, the yes and no's of members joining and not joining the parent related sites showed similar percentage. Early childhood portal sites, early childhood learning sites, special sites for shopping mall, housewives and women had high percentage of members joining. Early childhood related medical sites, personal homepage and laboratory sites related to early childhood had low percentage of members joining. Members were also joining many free of charge sites. Early childhood learning sites showed high percentage in the fee charged or fee charge/free sites. These sites usually provided on-line study book or story, song, animation etc. One sided providing type, reciprocal action type and the combination of these two are the three ways of providing the contents. All of the sites are providing the 'one-sided type' and 59.8% of the sites are providing the reciprocal type too. There are 3 types of information offer concerning the reciprocal action. These three types are non-specialist versus specialist in which community is the center, non-specialist versus specialist in which counseling is the center and non-specialist versus compound (non-specialist + specialist). From these three, non-specialist versus specialist type showed more that 90.0% and early childhood portal site also showed fairly high percentage. Non-specialist versus non-specialist type showed low percentage than counseling but sites that are active in community like special sites for housewives and women showed high percentage of 92.3%. In the kinds of information there are infant rearing, education related information and life related information. Infant rearing and education related information showed higher percentage than the life related information. In the infant rearing and education related information the lingual development related information showed high percentage of 79.6%. Also Health and safety related information and cognitive development related information percentage showed fairly high percentage. And each of the information percentage differed concerning the purpose of the construction purpose. In the life relate information early childhood portal site and special sites for housewives and women showed the high percentage concerning the 7 kinds of category. Early childhood related laboratory sites provided almost no information concerning life related information. Second, the evaluation result of the sites related to parents is 'reliability' got the highest percentage and 'community' got the lowest percentage. Design showed that 'metaphor' got the highest percentage and 'freshness' got the lowest percentage. The reason is that they doesn't changes at regular times or does changes only 1 or 2 times a year on the image or the color of the background. Reliability showed the highest percentage of all. Especially 'telephone, fax and e-mail which provided' got the highest percentage. The reason is that they give an opportunity contact with in on-line and off-line in many web sites to give reliance to the customers Interface showed the 'menu's activation' got the highest percentage and 'search engene' got the lowest percentage. This is because they doesn't proffer input keyword and category search in many web sites. Community showed the lowest percentage of all. And 'activate community' is lower percentage than 'connector' which give support to activate community. This is because they doesn't well use connetor in spite of proffered connetor which give support to activate community. Contents showed similar percentage in three items and they got the low zone of the 30 percents. The reason is that the contents which are lack of originality and informations which are not special regard. And they doesn't well update the contents.
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