View : 530 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author박현숙-
dc.creator박현숙-
dc.date.accessioned2016-08-26T03:08:34Z-
dc.date.available2016-08-26T03:08:34Z-
dc.date.issued2002-
dc.identifier.otherOAK-000000071419-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/204951-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000071419-
dc.description.abstract본 연구는 웹 기반 학습에서 예비유아교사의 상호작용 특성을 양적·질적으로 분석해 봄으로써 예비유아교사교육에 효율적인 활용 전략을 모색하는데 그 목적이 있다. 이에 따른 구체적인 연구문제는 다음과 같다. 1. 웹기반 학습에서 예비유아교사의 상호작용에 대한 양적 특성은 어떠한가? 2. 웹기반 학습에서 예비유아교사의 상호작용에 대한 형태적 특성은 어떠한가? 3. 웹기반 학습에서 예비유아교사의 상호작용에 대한 즉시성과 관련된 특성은 어떠한가? 4. 웹기반 학습에서 예비유아교사의 상호작용에 대한 자발성과 관련된 특성은 어떠한가? 5. 웹기반 학습에서 예비유아교사의 상호작용에 대한 내용적 특성은 어떠한가? 본 연구는 웹기반 학습에서 학습자 69명과 교수자 1명을 대상으로 수집한 상호작용 메시지 총 3365개를 수집 분석 한 것이다. 웹기반 학습이 이루어진 과목은 4년제 사립대학교에서 2001년 1학기에 개설한 유아교육과 전공기초과목인 “유아교육개론”이며 수업은 면대면과 병행하여 진행되었다. 연구도구는 웹기반 학습에서의 상호작용을 양적·질적으로 분석하기 위하여 Main과 Riise(1995)의 상호작용 평가 준거와 Henri(1992)의 메시지 내용분석 준거를 사용하였다. 양적분석은 Main과 Riise(1995)의 상호작용을 분석 준거 중 방법을 제외한 양, 형태, 즉시성, 자발성, 질의 5가지 준거를 사용하였다. 이 준거 중 질에 대한 분석은 메시지 내용분석 평가기준인 Henri(1992) 도구를 이용하였다. 분석에 있어서는 5가지 준거 중 참여적 준거를 제외한 사회적, 상호작용적, 인지적, 메타인지적의 4가지를 준거를 사용하였다. 자료분석은 빈도분석으로 이루어졌다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 웹기반 학습에서 예비유아교사의 상호작용에 대한 양적 특성은 다음과 같다. 시기에 따른 메시지 수는 후반기로 갈수록 많아졌으나 일부학습자에 의해서만 게시판이 주도되는 것을 볼 수 있었다. 또한 동일주제 내에서도 피드백의 단계나 피드백에 참여하는 인원이 적게 나타났다. 길이에 있어서도 메시지가 짧게 나타나는 경향이 있었다. 둘째, 웹기반 학습에서 예비유아교사의 상호작용에 대한 형태적 특성은 교사-학습자, 학습자-자료, 학습자-학습자로 나눌 수 있으며 그 특성은 다음과 같다. 교사-학습자 상호작용에서 학습자들은 교사의 메시지는 조회를 많이 하 는 반면 피드백은 적게 나타났다. 그러나 같은 동료 학습자의 메시지에는 교사 메시지에 비해 적은 조회수를 나타냈으나 피드백은 많이 하는 경향을 나타냈다. 학습자-자료간의 상호작용에서는 반드시 읽어야 하는 의무적 자료가 자율적 자료의 조회수에 비해 높게 나타났다. 그리고 시간에 따른 자료실 활용에 있어서는 시간이 지남에 따라 자료 등록의 수는 늘어나나 자료활용의 조회수는 떨어지는 것으로 나타났다. 학습자-학습자 상호작용에서는 메시지를 많이 쓰는 학생은 상대의 글에 대한 피드백의 메시지를, 메시지를 적게 쓰는 학생은 상호작용을 시작하는 발제의 메시지를 쓰는 경향이 있었다. 그리고 동료학습자들의 메시지에 대한 반응은 메시지를 적게 쓰는 학습자에 대해서는 조회를, 메시지를 많이 쓰는 학습자에 대해서는 피드백을 남기는 경향이 있었다. 또한 메시지를 많이 쓰는 학습자일수록 많은 학습자들과 상호작용을 하는 것으로 나타났다. 그러나 메시지를 많이 올리면서 많은 상호작용을 하는 학습자들의 상호작용 특성을 살펴보면, 실제 상호작용이 몇몇 메시지를 많이 쓰는 학습자들간에 주로 일어났으며, 이들의 On-Line상의 상호작용은 Off-line과는 다른 교우관계를 형성하고 있었다. 셋째, 웹기반 학습에서 예비유아교사의 상호작용에 대한 즉시성에 관련된 특성에서 학습자들이 메시지에 대한 피드백을 받는 시간은 대부분 하루 또는 이틀 이내에 이루어 졌다. 넷째, 웹기반 학습에서 예비유아교사의 상호작용에 대한 자발성에 관련된 특성은 다음과 같다. 학습자들이 글을 반드시 써야하는 의무적 게시판과 자율적 게시판을 비교해 보면 의무적 게시판은 상호작용을 시작하는 글인 발제가 자율적 게시판에는 상대의 글에 대한 반응인 피드백이 많이 제시되었다. 또한 의무적 게시판의 경우 발제와 피드백의 조회수가 유사한 반면, 자율적 게시판의 경우 발제의 조회수는 많으나 피드백의 조회수는 적게 나타났다. 다섯째, 웹기반 학습에서 예비유아교사의 상호작용에 대한 질적 특성은 사회적, 상호작용적, 메타인지적 의미단위 순으로 많이 나타났다.;The purpose of this study is to investigate effectively strategy which can be applied with analyzing quantitative and qualitative characteristics of the pre-service teacher's interaction in web-based learning environment. For this purpose, five questions have been set up as follows: 1. What is the characteristics of the pre-service teacher's interaction related to quantity in web-based learning environment? 2. What is the characteristics of the pre-service teacher's interaction related to type in web-based learning environment? 3. What is the characteristics of the pre-service teacher's interaction related to timeliness in web-based learning environment? 4. What is the characteristics of the pre-service teacher's interaction related to spontaneity in web-based learning environment? 5. What is the content characteristics of the pre-service teacher's interaction in web-based learning environment? The subject of this study was 3365 messages which were written by one teacher and 69 students enrolled in instruction of early childhood education. It was opened in the first semester of 2001 and were using the web-based learing environment as a supplement to face-to-face instruction. This study was used the framework of Main & Riise(1995) and the framework of Henri(1992). The quantity of messages was analyzed according to the framework of Main & Riise(1995), which consists of the amont, the type, the timeliness, the method, the spontaneity, and the quality, except the method. The quality of them was analyzed according to the framework of Henri(1992), which consists of participative demension, social demension, interactive demension, cognitive demension, and meta-cognitive demension, except participative demension. The data was consist of the frequency analysis. The result of this study is as follows: First, the characteristics of the pre-service teacher's interaction related to quantity in the web-based learning environment is as follws. As the time goes on, the number of messages increased and some students tended to lead the board. Steps and participations of feedback were a few in the same topic. A length of messages tended to be short. Second, characteristics of the pre-service teacher's interaction related to type in the web-based learning environment is as follows. The interaction type can be divided into instructor-to-student, student-to-material, and student-to-student. In instructor-to-student interaction, students inquire messages of teacher more than ones of collegues. In student-to-matirial interaction, The inquiry number of the required material was higher than that of optional matirial. But as time goes on, the number of messages increased but that of inquiry decreased in the matirial board. In Student-to-student interaction, Students who write many messages tended to write more feedbacks and students who write few ones tended to write more initiative messages. The more students wrote many messages, the more interaction went on. Actually students who write many messages mostly interacted with themselves and made a relationship on web. However it didn't affect their relationship of the off-line. Third, the characteristics of the pre-service teacher's interaction relate to timeless in the web-based learning environment is as follow. The time when the message of students were responded is mostly within one or two days. Fourth, the characteristics of the pre-service teacher's interaction related to spontaneity in the web-based learning environment is as follows. Comparing to the required board with the optional board, there were more initiative messages on the required board and more feedbacks on the optional board. Also, a number of reading is similar to that of feedback in the required board. On the other hand, in case of optional board, The number of reading an iniviative meaasges was high but that of inquiry was low. Fifth, the characteristics of the pre-service teacher's interaction related to content in the web-based learning environment is as follows. Interaction in billboard was shown in the following order - social demension, interactive demension, and meta-cognitive demension.-
dc.description.tableofcontents논문개요 = iv I. 서론 = 1 A. 연구의 필요성 및 목적 = 1 B. 연구문제 = 4 II. 이론적 배경 = 5 A. 웹기반 학습의 정의 = 5 B. 웹기반 학습의 특징 = 7 C. 웹기반 학습에서의 상호작용요인 = 9 1. 양 = 11 2. 형태 = 13 3. 즉시성 = 18 4. 자발성 = 20 5. 내용 = 22 D. 관련연구 = 23 III. 연구방법 = 29 A. 연구대상 = 29 B. 연구도구 = 30 C. 수업절차 = 35 D. 자료분석 = 39 IV. 연구결과 및 해석 = 40 A. 양 = 40 B. 형태 = 48 C. 즉시성 = 56 D. 자발성 = 57 E. 내용 = 59 V. 논의 및 결론 = 60 A. 논의 = 60 B. 결론 및 제언 = 69 <참고문헌> = 74 = 81-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent574294 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.title웹기반 학습에서 예비유아교사의 상호작용 특성-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.format.pagex, 84 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 유아교육학과-
dc.date.awarded2002. 2-
Appears in Collections:
일반대학원 > 유아교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE