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고등학생의 인권태도에 영향을 미치는 심리사회적 요인에 관한 연구

Title
고등학생의 인권태도에 영향을 미치는 심리사회적 요인에 관한 연구
Authors
김혜정
Issue Date
2002
Department/Major
교육대학원 일반사회교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
청소년들은 인권교육을 통해 인권침해를 일으키는 일상적 삶의 조건을 극복함으로써 보편적 인권문화를 익힐 수 있고, 이를 통해 인권침해를 예방할 수 있다. 또한 학교에서 학생들 간에 일어나는 집단따돌림(왕따), 폭력, 금품갈취 등도 인권적 측면에서 접근하는 인권교육을 통해 완화시킬 수 있고 이러한 학생들의 인권의식과 민주적 시민의식 함양은 참여민주주의 시민사회화에 매우 중요한 기여를 할 수 있다. 따라서 본 연구는 남·녀 고등학생의 인권옹호정도를 파악하고 이에 인권태도에 영향을 미치는 요인으로서 공감, 자아존중감, 사회적 지지를 바탕으로 인권태도와의 관계를 규명함으로써 인권 옹호적 태도를 증진시키는 인권교육프로그램을 위한 자료를 제시하고자 이에 영향을 미치는 요인들을 분석하였다. 본 연구를 위해서 서울, 인천, 경기도 지역에 있는 고등학교에 재학 중인 총 424명을 연구대상으로 하였고, 조사기간은 2001년 10월 9일에서 10월 18일 동안 실시되었으며 최종 분석에 사용된 설문지는 총 392부(남 197, 여 195)였다. 인권태도에 영향을 미치는 요인을 알아보기 위해 인구학적특성 및 공감척도, 자아존중감 척도, 사회적 지지척도, 인권태도척도를 사용하였고 결과분석에는 SPSS/WIN 10.0을 사용하여 기술통계, Cronbach's α, T-TEST, ANOVA, 상관관계분석, 단순회귀분석, 다중회귀분석 등의 방법으로 통계 처리하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 고등학생이 지각하는 공감, 자아존중감, 사회적 지지 및 인권태도의 수준을 알아본 결과 공감정도는 평균 37.9490으로 공감정도가 높게 나타났고 자아존중감은 전체적으로 낮게 나타나 자아존중감을 키우기 위한 교육이 필요함을 시사한다. 사회적 지지와 인권태도는 각각 평균 79.6308, 144.1804로 보통이상의 인식정도를 보이는 것으로 나타났다. 둘째, 공감, 자아존중감, 사회적 지지가 인권태도에 미치는 영향을 살펴본 결과 자아존중감은 인권태도에 직접적 영향을 미치지는 않지만 인권태도에 영향을 미치는 공감이나 사회적 지지와 밀접한 관련성을 갖는다는 점에서 인권태도에 간접적인 영향력이 있다고 볼 수 있었다. 그리고 공감, 사회적 지지는 모두 유의미한 상관관계를 가지고 있었고 인권태도와의 다중회귀분석결과 공감은 유의미하게 인권태도에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 성별과 인구학적 배경변인 중에서 연구대상자가 지각하는 경제수준에 따른 공감, 자아존중감, 사회적 지지, 인권태도와의 차이를 살펴보았다. 성별에 따라 공감의 차이를 분석한 결과 여학생의 공감정도가 높게 나타났고 통계적으로 유의미하였다. 성별에 따른 자아존중감에 있어서는 남학생이 여학생보다 높았고 사회적 지지에서는 여학생이 높게 지각하고 있는 것으로 나타났으나 통계적으로 유의미하지 않았다. 그러나 사회적 지지의 하위영역 중 가족지지와 친구지지에선 여학생이 높았고 남학생은 교사지지를 높게 지각했으며 통계적으로도 유의미한 차이를 보였다. 성별에 따른 인권태도는 남학생이 여학생보다 인권태도가 높았고 유의미한 차이를 보였다. 넷째, 연구대상자 스스로 가정의 경제수준에 대해서 어떻게 생각하는가에 따른 공감, 자아존중감, 사회적 지지, 인권태도를 살펴본 결과 공감이나 인권태도와는 관련성을 갖지 못했으나 경제수준이 높다고 느낄수록 자아존중감과 지각하는 사회적 지지의 정도가 높게 나타나 청소년들의 행동양식에 경제력에 대한 지각이 중요한 변인으로 작용하고 있다는 것을 나타낸다. 다섯째, 인권태도에 영향을 미치는 요인으로서 공감과 사회적 지지가 유의미한 상관관계를 가지고 있었다. 따라서 단순회귀분석 결과 공감은 유의도 .000수준에서 유의미하였고 사회적 지지는 유의도 .001수준에서 유의미하였다. 남녀별 인권태도에 영향을 미치는 요인에 대한 분석에서 남학생의 경우 여학생보다 공감이 인권태도에 미치는 영향력에 있어서 설명력이 있었고 이런 결과를 토대로 성별에 따라서 인권교육에 따른 방법상의 차이가 있어야 하고 보다 설명력이 강한 다른 요인에 관한 구체적인 연구가 필요하다. 여섯째, 높은 자아존중감이 사람의 능력을 향상시키고 자신과 타인에 대한 올바르고 합리적인 평가기준을 갖는다는 것이 행복한 삶을 사는 첫걸음이라고 볼 때 청소년 스스로 긍정적 자아상을 가지고 자신과 타인의 개성 및 다양성을 존중할 수 있는 교육적 접근이 필요하고 긍정적 지지를 바탕으로, 그리고 공감 등 심리적 요인을 고려한 인권교육이 필요하다.;Through the education of human rights in adolescence overcome usual life conditions which invaded human rights, learn the general human rights culture and prevent an invasion of human rights. So exclusion, violence, robbery between classmates may be decreased through the education of human rights and these students' human rights awareness and democratic civil awareness may contribute much to the participation-democracy civil civilization. Therefore this research is willing to grasp the boy and girl high school students' degree of safeguarding human rights and sympathy, self-esteem and social support which affected the attitude toward human rights examined closely. And this research will present education program data about human rights which improve the attitude toward safeguarding human rights and analyzing the factors on the affecting attitude toward human rights. The subject of this research is 424 high school students in Seoul, Inchon and Kyunggi and the research period is from October,9 to October, 18 2001 and the last questionnaires is 392(197 male, 195 female). The instruments used for the study were a personal information form, Measure in attitudes toward human rights Inventory, self-esteem scale, empathy scale , social support appraisal scale. The results was analyzed by descriptives, Cronbach's α, t-test, one-way ANOVA, Pearson's Correlation and Linear Regression, Multiple Regression using SPSS/WIN 10.0. The results of this research are as follows. 1. High school students' sympathy, self-esteem, social support and attitude toward human rights are examined. Their average sympathy is 37.9490(sympathy ability is high) And self-esteem is generally low so the education of self-esteem is needed. Average social support and the attitude toward human rights is 79.6308, 144.1804 (over the average). 2. This research examined the affection of sympathy, self-respect, social support to the attitude toward human rights. Self-esteem didn't directly affect to the attitude toward human rights, but it indirectly affect to the attitude toward human rights because is closely related with sympathy and social support which have affection to the attitude toward human rights. Sympathy and social support is meaningfully related the attitude toward human rights. 3. The difference of the sympathy, self-esteem, social support and the attitude toward human rights by economic situation which the student feel among sex and demographic background changes is examined. The degree of girl students' sympathy is high by analyzing the difference of sympathy in sex and statistically it's meaningful. Thy boy students' self-esteem is higher than the girls' and the girl students' feel higher in social support but statistically it's not meaningful. However the girls' family and friends support, the lower part of social support, is high and he boys' teacher support is high so statistically there's a meaningful difference. The boy students' attitude toward human rights is high and have a meaningful difference. 4. The research examined the relation between the students' home economic situation and sympathy, self-esteem, social support and attitude toward human rights. Sympathy and self-esteem didn't have a relation. When the students feel their better economic situation, the degree of self-esteem and social support grows. So adolescent's activity pattern is more affected and changed by their awareness of economic power. 5. Sympathy and social support have a meaningful relation to the attitude toward human rights. And from linear regression sympathy is meaningful in meaningness .000 level and social support is meaningful in meaningness .001. By analyzing the main affectional factor in male and female attitude toward human rights sympathy in boy students is the explicable affection to the attitude toward human rights. From this results the education of human rights needs different methods according to sex needs specific study about more explicable other factor. 6. High self-esteem improve human ability and have a right and reasonable examination standard. This is the first step of happy life and the educational approach which can give adolescence a positive self-figure make them respect other's personality and diversity is needed. The education of human rights which is based on positive support and sympathy, psychological factor, is considered is needed.
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