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웹기반 강좌 선택의 방해요인 분석

Title
웹기반 강좌 선택의 방해요인 분석
Authors
한은주
Issue Date
2002
Department/Major
대학원 교육공학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
Web-based Instruction as a communication medium has several advantages and much educational potential force in distance learning environment. In Web-based instruction, two-way asynchronous interactions and multimedia utilization can be integrated and encouraged in a self-directed and independent distance learning situation. Web-based Instruction is now becoming an important mode of education both in conventional schools and distance teaching institutions. In many cases, it is not a supplementary method for face-to-face instruction any more. It is rather considered as a more advanced method of education. We observe changes in reasons for learners’ selecting or participating in Web-based Instruction over face-to-face instruction or conventional distance education which uses printed materials or broadcasting media. In the past, learners who could not attend on-campus schools chose distance education as an alternative. Nowadays, students who do not have any obstacles or barriers to go to on-campus schools tend to choose Web-based Instruction. However, new barriers in participating in Web-based Instruction are emerging. This study thus examines perceived barriers of students to the selection of Web-based Instruction. It is assumed in the study that those barriers would be different from those of the students who chose to select conventional distance learning mode. The barriers identified through this study will help educators in general or designers of Web-based Instruction in particular develop and implement learner-centered web-based learning environment. Specific research questions of this study are: 1. What are the major barriers to students when they consider to participate in Web-based Instruction? 2. Are there any differences in those barriers according to the level of students’ experiences in prior participation in Web-based Instruction? A survey instrument, either in printed or electronic format, was provided to 412 respondents who had an opportunity to choose a mode of learning either from "web-based" or "conventional prints and broadcasting media-based". 211 responses were included in the final analysis of the study. Through a factor analysis, five barriers to students’ participation in Web-based Instruction are identified. The most influential barrier is found to be "Nonpreferrence of Electronic Learning Mode". The least influential barrier is found to be "Lack of Technical Skills" The other three factors include "Concerns about the Quality of Course Contents and Design", "Concerns about Obstacles of Interactive Communications" and "Concerns about Disclose of Personal Opinions and Hacking". As a result of this study, it is also found that barriers to the participation in Web-based Instruction are different depending on the levels of students’ prior experiences with Web-based Instruction. Students who had more experiences with Web-based Instruction show less concerns for technical skills and obstacles of interactive communications. The findings of this study indicate that web technology itself is not a critical barrier to the participation in Web-based Instruction and proper design of web-based learning environment is more important in helping students participate in Web-based Instruction with confidence. However, further studies are needed to elaborate more detailed barriers to Web-based Instruction selection.;지금까지의 원격교육은 다양한 정보통신 테크놀러지의 발달과 더불어 웹기반 강좌라는 새로운 교육환경으로 자리바꿈하게 되었다. 웹기반 강좌에서는 기존의 원격강좌가 갖는 특성 외에도 웹이 갖는 다양한 특성으로 인하여 쌍방향간에 비실시간적으로 상호작용이 이루어질 수 있고, 멀티미디어를 활용하여 보다 효과적인 교육이 가능하게 되었다. 더 나아가 웹기반 강좌는 면대면 교육의 보완적인 교육형태가 아닌 새로운 교육방법으로 발전하고 있다. 웹기반 강좌를 선택하는 학습자 대상도 면대면 교육이 불가능하여 원격교육을 택하였던 기존의 학습자들과는 달리, 캠퍼스에서의 수업이 가능함에도 불구하고 웹기반 강좌가 주는 교육적 효과로 인해 웹기반 수업 방식을 선택하는 학습자들로 변화하고 있다. 이와 같이 웹이 갖는 특성과 변화해가는 학습자 추이를 감안할 때 학습자 시각에서 웹기반으로 수행되는 원격강좌 선택에 영향을 미치는 요인에 대한 연구가 요구되고 있으며, 이러한 연구는 학습자 중심의 웹기반 강좌 시스템 설계를 위해 중요한 기초 자료를 제공해 줄 것이다. 이에 본 연구에서는 학습자의 웹기반 강좌 선택에 영향을 미치는 요인 중 선택의 기회를 감소시키는 방해요인을 탐색하는 것을 목적으로 한다. 본 연구를 통하여 밝히고자 한 세부적인 연구문제는 다음과 같다. 1. 학습자가 웹기반 강좌를 선택하려 할 때, 그 선택을 방해하는 요인은 무엇인가? 2. 웹기반 강좌의 수강경험 정도에 따라 웹기반 강좌 선택의 방해요인에 차이가 있는가? 이와 같은 연구문제를 가지고 본 연구에서는 2주간에 걸쳐 서울의 한 원격대학의 성인 학습자 412명을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 이 때, 설문조사 대상이 된 학습자들은 동일한 과목이 웹기반 강좌로도 제공되고 있으면서 일반 강좌(면대면 강좌와 인쇄물 및 방송 매체를 활용한 원격강좌가 병행되는 형태의 강좌)로도 동시에 제공되는 특정 과목들을 수강하고 있는 학습자들이었다. 즉, 본 연구의 설문대상 학습자들은 현재 수강하고 있는 과목을 웹기반 강좌로 들을 것인지 또는 일반 강좌로 들을 것인지 본인 의사에 따라 선택 가능한 기회를 부여받았었던 학습자들로써, 웹기반 강좌 수강자 162명과 일반 강좌 수강자 250명이었다. 지필 설문지와 온라인 설문 방법을 통해 수행된 설문조사 결과, 최종적으로 211명의 자료가 요인분석(factor analysis) 방법을 사용하여 방해요인을 규명하는데 이용되었고, 일원변량분석(one-way ANOVA)방법을 사용하여 웹기반 강좌 경험 정도에 따른 방해정도의 차이를 알아보았다. 이에 따른 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 학습자가 웹기반 강좌의 선택을 고려할 때, 가질 수 있는 방해요인으로서 <관련 기술 부족>, <내용 및 운영상의 질에 대한 우려 >, <전자학습방식의 비선호>, <상호작용 시 장애에 대한 우려>, 그리고 <정보공개 및 해킹에 대한 우려> 등 5개의 요인이 요인분석 작업을 통해 도출되었다. 이 중 <전자학습방식의 비선호>요인이 가장 영향력이 많은 요인으로 나타나, 학습자들이 면대면 수업 방식이나 기존 원격강좌에 비해 컴퓨터 매개통신을 통한 수업의 달라진 변화에 부담감을 느끼고 있고, 기존의 면대면 방식을 여전히 선호하고 있다는 것을 알 수 있었다. 또한 교수자 및 동료와의 상호작용에 있어서도 전자적인 접촉보다는 면대면을 통한 상호작용 방식을 선호한다는 것이 밝혀졌다. 이는 웹기반 강좌에서의 효율적인 상호작용 설계에 대한 중요성을 다시 한번 생각할 수 있게 한 결과라고 하겠다. 반면, <관련 기술 부족>에 대한 요인은 가장 영향력이 적은 요인으로 나타나, 웹 사용기술이 이미 우리 생활의 여러 방면으로 적용되어 학습자들이 테크놀러지 자체에 대한 두려움은 별로 크지 않다는 것을 알 수 있었다. 위의 결과를 통하여 웹기반 강좌에서 학습자들이 어려움을 느끼는 점은 수업에서 활용되는 테크놀러지 자체에 대한 부담감이 아니라, 그 테크놀러지가 활용되는 방법에 관한 문제와 더 밀접한 관계가 있음을 알 수 있었다. 이는 학습자가 교수자나, 동료 학습자, 그리고 수업내용과의 효율적인 상호작용을 위해 테크놀러지를 어떻게 활용하느냐의 문제가 학습자 중심의 효과적인 수업설계를 위한 중요한 문제임을 시사한다. 둘째로, 웹기반 강좌 경험 정도에 따라 방해 정도 및 요인의 차이는 유의미한 것으로 나타났다. 웹기반 경험이 없는 학습자 집단과 소수(1-2회)의 경험이 있는 집단, 그리고 다수(3회이상)의 경험이 있는 집단간에서 방해 정도를 점수화하여 비교해 본 결과, 세 집단간에 유의미한 차이가 있었고, 특히 경험이 없는 집단과 3회 이상의 다수 경험이 있는 집단간에서 뚜렷한 차이를 보여 웹기반 경험에 대한 중요성을 나타내는 결과를 보여주었다. 웹기반 경험 정도에 따른 5가지 방해요인의 차이에 있어서는 관련 기술 부족을 나타내는 요인과 상호작용 시 장애에 대한 우려를 나타내는 요인에서 세 집단간에 유의미한 차이가 나타났다. 즉 웹기반 강좌의 수강 경험이 많을수록 관련 기술 부족과 전자방식의 상호 의견교환 및 공개적 의견 노출에 대한 방해 정도가 현저히 감소하는 것이 밝혀졌다. 이를 통해 웹기반 강좌의 선택에 있어서 웹기반 학습의 경험을 갖는다는 것은 중요한 일이며, 이 때의 경험은 단순히 테크놀러지 측면에서의 경험보다는, 활용과 관련된 문화적인 측면 및 의식적인 측면에서의 경험이 더 중요성을 갖는다는 것을 알 수 있었다. 이러한 연구결과를 기초로, 더 심도 깊은 연구를 위해 후속연구 방향을 다음과 같이 제안하고자 한다. 첫째, 본 연구결과에서 나온 웹기반 강좌 선택과 관련된 5개 요인의 세부 내용 항목에 대해 구체적인 내용 파악을 위한 질적 연구가 필요하다. 둘째, 웹기반 강좌의 효과적 개발 및 운영에 기여하기 위해서는 단순히 방해요인의 규명에 그치는 것이 아니라, 각 방해요인에 대한 해결방법을 위한 교수전략개발 연구가 필요하다. 셋째, 연구결과 전자적 매개통신의 활용에 대한 학습자들의 부담이 웹기반 강좌 선택을 방해하는 가장 영향력 있는 요인으로 나온 것을 볼 때, 웹에서 제공할 수 있는 효과적인 상호작용의 기회 확대를 위한 심도 깊은 연구가 요구된다. 넷째, 웹기반 강좌 수강 경험과 방해요인과의 관련성을 보다 구체적으로 밝히기 위하여, 웹기반 경험의 어떠한 부분이 또는 어떠한 경험이 방해요인에 영향을 미치는가에 대한 심층적인 연구가 필요하다.
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