View : 23 Download: 0

과학관련 진로접근 수업에 관한 교사들의 인식과 진로접근 수업이 학생들의 학업성취 및 태도변화에 미치는 영향

Title
과학관련 진로접근 수업에 관한 교사들의 인식과 진로접근 수업이 학생들의 학업성취 및 태도변화에 미치는 영향
Authors
조선미
Issue Date
2002
Department/Major
교육대학원 물리교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
직업의 선택은 일생을 좌우하는 중요한 의사결정이나 대부분의 학생들은 직업과 관련된 교육을 접해 보지 못한 채 사회로 나가게 된다. 학생들은 여러 가지 신체적ㆍ정신적 발달 특성들로 인하여 태도 및 가치관의 혼란을 경험하고 있고 직업세계의 변화, 사회구조와 환경의 급격한 변화 등으로 인하여 여러 가지 적응상의 문제들을 지니고 있다. 그러나 아직도 학교교육은 교과 중심의 성취도 지향으로 흐르고 있어 장차 학생들이 만족스러운 직업생활과 자아실현을 이루기 위해서는 구체적인 진로교육이 필요하다. 이 연구에서는 과학관련 진로접근 수업에 관한 과학교사들의 인식을 조사하고 과학수업을 진행하면서 과학과 관련된 진로접근 수업을 적용한 후 기존의 전통적인 수업과 비교하여 학생들의 진로와 관련된 학업성취 수준에 미치는 영향 및 태도 변화를 알아보았다. 설문조사는 수도권에 소재한 중등학교 과학교사 80명을 대상으로 하였고 수업은 서울시 도봉구에 위치한 신방학중학교 2학년 4개 학급 137명을 대상으로 실시하였다. 수업은 과학과 관련된 진로접근 수업을 적용한 학급을 실험반으로, 전통적 수업을 적용한 학급을 통제반으로 하여 약 14주에 걸쳐 실시하였으며 해당 단원은 ‘물질의 구성’ 단원이었다. 연구 결과, 과학교사들은 과학수업을 통한 과학관련 진로지도의 필요성을 충분히 인식하고 있으면서도 실제적으로 진로교육 활동을 수행하는 데에는 많은 어려움을 느끼고 있었다. 그리고 과학과 관련된 진로접근 수업을 한 학생들은 전통적 수업을 받은 학생들보다 학업성취도에 있어서 통계적으로 유의미한 긍정적인 효과가 있었다(p<.01). 또한 과학과 관련된 진로접근 수업을 받은 학생들은 전통적 수업을 받은 학생들보다 과학과 관련된 직업을 긍정적으로 인식하였으며(p<.01), 과학수업이 과학과 관련된 직업에 대한 관심과 흥미를 높이는데 효과적이라고 여겼으며(p<.01), 과학과 관련된 직업에 대한 참여를 긍정적으로 생각하였다(p<.01). 이와 같이 과학과 관련된 진로접근 수업은 학생들의 진로와 관련된 학업성취와 태도 변화에 긍정적인 영향을 미친다. 따라서 앞으로 과학교과를 통한 진로교육에 관한 체계적인 연구가 요구되며 학교 현장에서 과학교사들이 활용할 수 있는 진로교육 관련 자료개발의 보급 및 행정적 지원이 필요하다고 하겠다.;The purpose of this study was to investigate the perceptions of science teachers regarding the career-based science instruction. It was focused on the effect of career-based science instruction on the middle school students' learning achievement and attitudes toward science-related careers. For this study, 100 hundred science teachers were sampled from middle schools and high schools in Seoul and Kyeonggi area. 137 middle school students were sampled also. Students were divided into two groups for implementation of two kinds of programs. One is an experimental group, the other is a control group. For the students of the experimental group, the teacher gave career-based science instruction and for those in control group, only textbooks were presented. All the procedure took 14 weeks in each group. ‘Consists of Matter' is the unit researcher selected for this unit. Before the research, a pretest about learning achievement and attitudes was given to both the experimental and control groups. And after the study, a post-test was also administered. The results of this study were as follows. 1. Science teachers replied that the career-based science instruction is necessary, but they find it difficult to perform it in everyday classrooms. 2. There were significant differences between the experimental group and control group in science achievement about career-based study(p<.01). 3. Career-based science instruction improved students' perception and interests for future career. And they actively participated in career-related science class(p<.01). Therefore, it is suggested that we should develop career-based materials that is available in science instruction. And science teachers are desired to make the best use of them.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 물리교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE