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한국 야외오페라 공연의 운영방안 연구

Title
한국 야외오페라 공연의 운영방안 연구
Other Titles
A Study on the Optimal Operating of Outdoor Operas in Korea
Authors
이륜경
Issue Date
2013
Department/Major
공연예술대학원 음악예술경영전공
Publisher
이화여자대학교 공연예술대학원
Degree
Master
Advisors
정소희
Abstract
The purpose of this study is to recommend successful operations management strategies for outdoor opera in Korea. It was necessary to analyze previously staged performances in order to make recommendations for successful operations management. I examined major outdoor operas previously staged domestically and globally. First, I conducted the analysis based on the three main factors including the background in staging performances, operation, and marketing. Then, I made suggestions for a Korea’s successful outdoor opera management strategies based on the findings of the analysis. My recommendation for an effective management strategy is as follows. Prior to the actual planning of any type of performances including outdoor operas, it is crucial to set the identity of a host organization because the works should be selected and directed accordingly to appeal with a consistent brand concept. In order to manage the brand identity, experts must be allocated to form a production organization at first. Binary departments for both arts and management should be functionally reorganized. Human resources should also be managed flexibly. Secondly, financing from the state or the city government for the fund is needed to settle an early stage of production. Furthermore, the formation of supporters’ association to promote sponsorships from corporations or individuals must be strategically planned and be maintained by a special management program. Thirdly, appropriate times for the domestic outdoor operas are May or September and the host should prepare raingears for the audience in case of the rain. All of the codes or regulations at the concert halls must be informed to the audience. Along with the establishment of the stage for outdoor performance, indoor stage should also be built within. Additionally, selecting a piece to perform is of high importance. However, how well the piece is interpreted and directed is more important than what piece is selected. It is also crucial to provide reasonable opportunities for performing creation operas in order to establish grounds for Korea’s outdoor opera performances and to encourage creation of pieces with high potential for success in the market. Since it is a domestic outdoor opera, we should ask talented musicians to participate. We should also exercise effective pricing strategies, such as lowering the highest ticket price, offering appropriate services to the buyers of the high priced tickets, and setting reasonable prices for people who wish to purchase regular admission tickets. If the concert hall requires the application of sound amplification devices, it is important to employ an outdoor performance sound control professional, regardless of the cost, in order to resolve the issues on hand and begin the show. Lastly, we could argue that there are three marketing strategies as follow: First, utilize prestige-marketing strategy, develop into combined festivals, and increase the number of the audience to grow the size of the opera market. This study is to explore appropriate domestic outdoor opera’s management strategies based on standardized domestic and international performances. Korea’s outdoor opera is 15 years of age as of 2012. The management needs huge improvements because outdoor operas have not yet been established and are still at their infant stage. Nevertheless, it is also implied that outdoor opera has a lot of room for growth and development at the same time. I believe that Korea’s outdoor opera will soon be well established and continue expanding as a combined music festival and thus, hope that this study will serve as a ground for enhancing the development of the domestic outdoor opera.;본 연구는 한국 야외오페라 공연의 성공적인 운영방안을 제시하기 위한 것이다. 이를 위해 먼저 국내외의 대표적인 야외오페라 공연 사례를 분석하였다. 사례 분석은 공연의 기획배경, 운영, 마케팅이라는 세 가지의 기준에 입각하여 진행하였으며, 분석한 사례로부터 도출한 각 사례의 장단점을 통해 한국 야외오페라 공연의 성공적인 운영방안을 제시하였다. 필자가 제시한 한국 야외오페라 공연의 성공적인 운영방안은 다음과 같다. 먼저 야외오페라 공연이나 페스티벌을 기획하는 단계에서는 기획을 하기 이전부터 주최단체의 브랜드 정체성(Brand Identity)을 설정하여야 한다. 설정된 브랜드 정체성을 기반으로 작품을 선정하고 연출하여 일관된 브랜드 컨셉(Brand Concept)으로 관객들에게 접근해야 한다. 운영에 있어서는 첫째, 프로덕션 조직을 구성할 때는 전문인력을 배치하고, 예술 및 경영부서를 이원화시켜 기능별 조직 형식으로 만들어야 하며, 인적자원을 탄력적으로 활용해야 한다. 둘째, 재원조성과 관련하여 공연의 초기 정착단계에서는 정부나 시의 지원이 반드시 필요하다. 또한 기업이나 후원자의 도움을 받을 수 있도록 후원회를 양성하고, 이를 유지할 프로그램을 전략적으로 기획해야 한다. 또한 주변지역의 관광상품과 연계하거나 관련 기념품을 판매하는 등 수입경로를 다변화시켜야 한다. 셋째, 국내에서의 야외오페라 공연에 적합한 일정은 5월이나 9월이며 우천 시를 대비해 주최 측에서는 미리 우의를 준비해야 한다. 주최 측은 이에 관한 규정을 미리 모든 관객에게 정확히 숙지시킬 필요가 있다. 또한 공연장은 실내공연장이 마련된 전문 야외공연장을 건립해야 한다. 넷째, 공연할 작품을 선정하는 것은 어떤 작품을 선정하느냐의 문제 보다 어떤 작품을 어떻게 해석하고 연출하는가가 더 관건이다. 또한 창작오페라를 일정비율 이상 공연할 수 있게끔 기회를 제공하여 한국 야외오페라 공연만의 정체성을 찾고, 시장성 있는 창작오페라 작품이 나올 수 있도록 장려해야 한다. 다섯째, 국내 야외오페라 공연인 만큼 국내 실력 있는 음악가들에게도 출연 기회를 제공해야 한다. 여섯째, 합리적인 가격정책을 펼쳐야 한다. 최고가의 수준을 낮추고 고가 티켓을 구매한 관객에게는 그에 상응하는 효용가치를 반드시 제공해야하며 중저가 티켓을 구매하려는 대부분의 관객들에게는 적정가의 티켓가격을 제시해야 한다. 일곱째, 공연을 상연할 장소가 자연음향을 써도 되는 곳이면 상관이 없지만 만약 음향 증폭장치를 사용해야 한다면 고비용이 들더라도 반드시 야외공연 음향관련 전문가를 초빙하여 이 문제를 완벽히 해결한 후 공연을 시작해야 한다. 마지막으로 마케팅 전략은 다음과 같은 세 가지로 주장할 수 있다. 첫째, 프레스티지 마케팅 전략을 사용해야 하고, 둘째, 종합페스티벌로 도약하여야 하며, 마지막으로 오페라 관객을 양성하여 오페라 시장의 크기 자체를 키워야 한다. 본 연구는 일정한 기준에 입각해 국내외 야외오페라 사례를 분석함으로써 국내 실정에 맞는 야외오페라 공연의 운영방안을 모색해보고자 하였다. 2012년은 국내 야외오페라 공연의 역사가 15주년을 맞는 해이다. 아직은 야외오페라 장르가 정착되지 않은 초기단계이기 때문에 운영상 개선해야 할 부분이 많다. 그러나 이 사실은 그만큼 야외오페라 장르가 성장하고 개선될 여지가 있음을 뜻하기도 한다. 필자는 한국의 야외오페라 공연이 잘 정착되어 궁극적으로는 정기적인 종합예술 페스티벌로 도약할 수 있을 것이라 믿고, 그 과정에서 본 연구가 큰 도움이 될 수 있기를 바란다.
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공연예술대학원 > 음악예술경영전공 > Theses_Master
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