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Q-방법론을 적용한 비서이미지와 이미지 결정 요인에 관한 연구

Title
Q-방법론을 적용한 비서이미지와 이미지 결정 요인에 관한 연구
Other Titles
A study on the image and image determining factors of secretaries by Q-methodology
Authors
송인선
Issue Date
2013
Department/Major
대학원 국제사무학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
백지연
Abstract
비서는 경영자의 가장 기본적인 역할인 의사결정에 공헌을 하는 사람으로 현재 상사를 비롯한 조직 구성원들의 업무가 원활하게 수행할 수 있도록 전반적인 관리업무를 수행하는 사무 전문가 즉 오피스 매니저로서의 역할로 확대하고 있다. 그러나 한국에서의 비서에 대한 개념은 어떤 상위직 인사에 종속되어 고용되어 있다는 한계성을 보여 주고 있으며, 비서 자체의 특이한 고유성을 경시하는 시각으로 풀이되고 있다. 또한, 다수의 한국 기업들은 여전히 비서의 역할이나 개념을 제대로 이해하지 못하고 있고 일반대중들도 변화하는 비서의 현실을 제대로 알고 있지 못하며, 비서를 보는 시각도 상당히 왜곡되어 있는 것으로 알려져 있다. 본 연구에서는 비서에 대한 올바른 사회적 인식과 이해를 알아보기 위해 현직비서, 비서학과재학생, 일반인을 대상으로 Q-방법론을 적용하여 비서이미지를 식별하고 이미지 결정요인을 분석하였으며 Q-방법론의 효용성을 평가하여 다음과 같은 연구결과를 얻을 수 있다. 첫째, 현직비서, 비서학과재학생, 일반인이 지각하는 비서이미지는 독특한 5개의 유형이 발견되었고 유형별 특성에 맞게 유형Ⅰ멀티플레이어 업무집중형, 유형 Ⅱ 외모와 여성성 강조 및 가치 저평가형, 유형 Ⅲ 성과지향 및 전문직 인식형, 유형 Ⅳ 중립적 성향의 직업 인식형, 유형 Ⅴ 조력자 및 의사소통 중간자형으로 도출되었다. 유형 Ⅰ 은 비서가 세심하고 꼼꼼하며 보안에 대한 개념이 철저하고 상사에 따라 업무와 발휘할 수 있는 역량이 달라진다고 응답하였다. 유형 Ⅱ 는 비서직이 미래의 전망이 불투명하며, 외국에 비해 인식이 낮고, 다과접대의 이미지가 강하다고 했다. 또한, 업무보다는 외모와 여성성을 강조하였다. 유형 Ⅲ 은 비서가 원어민 수준의 외국어 실력을 겸비하였으며 상사의 원활한 업무수행을 위해 공사의 구분 없이 미리 준비한다고 응답하여 능동적이고 적극적인 자세로 일하는 전문직으로 인식하였다. 유형 Ⅳ 는 비서가 회사의 이미지를 대표하고 자신의 일에 적극적이고 열정적이며 시간관리와 자기관리에 철저하다는데 동의하였다. 세심하고 꼼꼼하며 전문비서의 영역이 점점 확대될 것으로 응답하였다. 유형 Ⅴ 는 비서가 상사의 가장 가까운 조력자로 문제해결능력을 가지고 있고 대인관계가 좋으며 상사와 팀원들 사이에서 의사소통의 중간자 역할을 한다고 응답하여 비서이미지를 상당히 긍정적으로 인식한다고 하겠다. 둘째, 비서이미지를 인식하는데 결정요인으로 작용한 것을 살펴보면, 현직비서는 동의/비동의에 관계없이 주관적 요인 중‘개인의 직접경험’이 가장 많고, 비서학과재학생은 동의/비동의에 관계없이 주관적 요인 중 ‘주변인의 직접경험’이 많고 제도적 요인 중‘비서의 업무’가 그 뒤를 따른다. 일반인들은 긍정의 경우 주관적 요인 중 ‘주변인의 직접경험’이 많고 제도적 요인 중‘비서의 업무’가 그 뒤를 따르고 부정의 경우 주관적 요인 중 ‘주변인의 직접경험’, 미디어 요인 중 ‘영화와 드라마’의 순으로 나타났다. 셋째, 모든 유형은 공통적으로 비서는 일정 및 문서관리와 주변환경 정리정돈에 능함, 과하지 않은 화장을 하여 차분하고 단아한 외모, 바른 언어를 사용하고 조리 있는 말솜씨를 지닌다는 점에 비슷하게 동의했고, 반면 대체로 넓고 아늑하고 탕비실 등이 잘 갖춰진 곳에서 근무, 사내·외에서 비서업무에 필요한 교육을 제대로 못 받음, 예민하고 까다로움, 상사의 부재시 드라마를 보거나 채팅 등으로 시간을 보내는 것 같다는 진술문에 대해서는 동의하지 않았다. 넷째, Q-방법론의 효용성을 평가한 결과 연구대상자의 주관적 영역에 대한 반응을 객관적으로 측정할 수 있다는 점, 연구대상자 각각이 가지고 있는 비서이미지를 구체적으로 파악할 수 있고 그들의 비서이미지의 전체적인 모습을 보존할 수 있다는 점, 비서이미지 유형별로 그 차이점을 보다 명확히 파악할 수 있다는 점, 이미지가 어떻게 형성되었는지 결정요인을 확인할 수 있다는 점에서 그 유용성이 입증되었다. 마지막으로, 본 연구는 기존의 연구방법이 아닌 Q-방법론이라는 새로운 접근 방법을 시도함으로써 비서이미지의 인식에 대한 연구의 폭을 넓혀 학문적 방법론 확대에 기여하였다. 또한, 현직비서, 비서학과재학생, 일반인이 지각하는 비서이미지와 이미지 결정요인에 관해 연구함으로써 비서이미지를 긍정적으로 형성하는데 필요한 기초 자료로 활용될 수 있다는 점에서 그 의의가 있다.;Secretaries contribute to decision-making which is the most basic role of executive's. Currently the part of secretaries is expanded to perform general management as office professionals and office managers for their boss and members of the organization's smooth business. However, the concept of the secretary in Korea has limits that secretaries subordinate to executives and undervalues the unique characteristic of secretary. In addition, people in a number of companies in Korea still don't understand the role and concept of secretary and the general public does not recognize the changing reality and has a distorted perspective about secretary. The purpose of this study is to examine the social awareness and understanding of secretaries. To accomplish this, this study identified and analyzed the image and image determining factors of secretaries by applying Q-methodology to secretaries on the active, students majored in secretarial studies and general people. to examine the social awareness and understanding of secretaries. The results were carried out as follows. First, the perceived image of secretaries by secretaries on the active, students majored in secretarial studies and general people was significantly categorized into five types and they are described as follows. TypeⅠ is intensive workers as multi-players. This type showed that secretaries are careful, meticulous and thorough about security. And the role and the ability of secretaries are variable depending on the boss. Type Ⅱ emphasizes on appearance and femininity and underestimates the value of secretary. This type illustrated the characteristics of secretaries that the prospect of secretary is uncertain and secretary as a job is undervalued compared to other countries. In addition, the image of refreshments is too strong. Type Ⅲ is performance-oriented and recognizes as a profession. This type demonstrated that secretaries have ability in foreign language of native fluency and prepare beforehand for boss' smooth business. Also, this type recognizes secretaries have proactive and positive attitude. Type Ⅳ is neutral character and perceive as a job. This type agreed that secretaries represent the company's image. Also, they are active and passionate in their work and take very seriously time management and self-management. TypeⅤ is facilitator and communicator. This type demonstrated that secretaries are the closest facilitator, have problem-solving skills and good interpersonal relationships. So, they act as communicative intermediaries between executives and team members. With this, this type positively recognized image of secretary. Second, image determining factors are described as follows. Fpr secretaries on the active, 'individuals's direct experience' is the most common regardless of the agreement/disagreement. For students majored in secretarial studies, 'other people's direct experience' is the most common and 'work of secretary' is followed regardless of the agreement/disagreement. For general people, 'other people's direct experience' is the most common and 'work of secretary' is followed in the case of agreement. and 'other people's direct experience' is the most common and 'movies and dramas' is followed in the case of disagreement. Third, all types showed in common that secretaries are organized and good at scheduling and document management. Also, all types agreed that secretaries are elegant with light makeup and speak properly and logically. On the other hand, they disagreed that secretaries work at large, cozy and well-equipped place and they are not trained properly inside and outside of the company. They are not sensitive nor particular and they don't spend time watching dramas and chatting online. Fourth, the availability of Q-methodology was proved for the following reasons. It can objectively measure the users' reaction to subjective domains and grasp in the concrete and preserve the image of secretaries that secretaries on the active, students majored in secretarial studies and general people perceive. In addition, it is useful because it can clarify the differences among the image types and identify the image determining factors in the individual context. Finally, this study applied Q-methodology that has been rarely used in the secretarial field for conducting research of the perceived image and image determining factors of secretaries and it has contributed to broaden academic methodology. So, this can be used as the basis material needed to form the positive image of secretaries.
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