View : 1241 Download: 0

누벨바그(Nouvelle Vague)영화에 나타난 음악적 특징연구

Title
누벨바그(Nouvelle Vague)영화에 나타난 음악적 특징연구
Authors
장민자
Issue Date
2013
Department/Major
공연예술대학원 음악공학전공
Publisher
이화여자대학교 공연예술대학원
Degree
Master
Advisors
최유리
Abstract
1950년 후반에 일어난 프랑스 누벨바그는 그 형성과 영향력을 생각할 때 그 시대를 대표하는 영화운동이라고 말할 수 있다. 관습적으로 내려오던 영화산업에 전면적인 반기를 들면서 정체해 있던 프랑스 영화 시장에 활기를 불어넣었고, 작가주의라는 새로운 개념으로 종전 후 침체해 있던 세계 영화시장에도 새로운 물결을 일으켰다. 본 논문은 누벨바그 영화들이 가지는 작품적 특징연구를 통하여 사용된 영화음악의 역할과 특징을 연구하였다. 누벨바그 감독들의 인터뷰 내용이나 참고서적, 선행연구 된 논문 등을 참고하여 누벨바그 영화의 특징을 먼저 살펴보았다. 누벨바그 감독들의 작품의도 및 작품세계가 음악에 어떠한 영향을 미쳤는지 파악하고, 영화적 특징으로 인해 음악적 역할은 어떻게 달라지는가에 초점을 맞추어 연구하였다. 연구 결과, 누벨바그 영화에 있어서 음악은 영화음악이 지니는 기본적인 역할로서 사용되기보다 감독의 작품의도나 작품세계를 내포하는 진보적 역할로서 사용되었다는 것에 그 중요성이 있었다. 일반적으로 영화 속에서의 음악은 스토리를 따라가며 극중 상황이나 분위기를 반영하거나, 인물의 이미지에 종속되어 감정이입에 적합한 역할로서 사용된다. 즉, 영상의 공간배경을 은밀히 채우면서 관객에게 직접 의식되면 안 된다는 배경음악으로서의 역할을 하는 것이다. 하지만 누벨바그 감독들은 이러한 고전 영화음악의 원칙 안에서 음악을 사용하지 않고, 반어적인 의미를 나타낸다거나 스타일상에서 독립적인 음악의 기능으로, 영화의 주제나 의도를 사고할 수 있게 하는 역할로서 사용되었다. 결국 독립적인 음악의 기능은 내러티브나 인물의 심리를 설명하는 종속적인 요소로써의 음악적 역할 대신에, 영화 자체를 구성하는 형태적 요소로써 음악이 사용되었음을 나타낸다. 누벨바그 영화의 이러한 음악적 특징은 영화전체의 제작과정을 책임질 수 있는 한 사람의 작가가 바로 감독이여야 한다는 작가주의에 영향을 받아 표현된 것이다. 고전 영화들은 무엇보다도 이야기를 중시했고 따라서 영화의 음악을 비롯한 내레이션을 이루는 모든 요소들은, 내러티브를 위해 관객의 의식으로부터 늘 숨겨져야 했다. 그러나 작가주의를 내세운 누벨바그 감독들은 내레이션을 중시하며 다큐적인 영화를 만들고자 했기 때문에, 비디제시스적 요소로서의 음악은 전면에 나설 수 있었던 것이다. 누벨바그 영화의 음악은 감독들이 전통적인 표현 방식과는 다르게 영화에 접근하여 새로운 물결을 일으켰듯이, 음악 또한 감독마다의 독창성을 바탕으로 하여 새로운 음악적 역할과 음악사용 범주를 넓혔다는데 가장 큰 의의가 있었다. 누벨바그 영화 음악의 체계적인 연구를 위해서는 언어적인 문제해결을 통해 작품의 연출의도에 대한 충분한 이해가 바탕이 되어야함을 알 수 있었고, 영화음악의 오리지널 스코어와 문헌 자료들이 뒷받침되어야 함을 알 수 있었다.;Happened in the late 1950s to represent those times when you think that influence the formation and the French New Wave film movement can say. As an overall revolt took place on the film industry which had customarily been passed down, it brought vitality into the congested French films market. With the introduction of a new concept called 'novelistism', a new wave was inspired into the global film market which had been recessed after the end of war. This study identified the roles and characteristics of film music through the artistic feature research possessed by New Wave films. First, characteristics of New Wave films were observed by taking reference to New Wave directors' interview contents, references books, and theses in which advanced studies had been conducted. Identification was made on the influence of intentions of New Wave directors and the world on music, and study was progressed by focusing on how the musical roles change due to the cinematic characteristics. According to the results, the significance of New Wave film music was the fact that it was applied as an advanced aspect as it connoted the directors' intentions or the world of works instead of simply being applied as the basic role of carrying out its function as film music. Generally in films, music follows the story of the film and reflects on the situations and atmosphere within the film. It is also applied as a role which enables empathy by becoming subordinated to the image of the character. In other words, it fills up the spatial environment of the image and acts as the background music, which is not directly aware by the audience. On the other hand, New Wave directors did not use music within the principles of classical film music. Instead, the music displayed ironical meanings or it was applied so that the themes or the intentions could be recognized through the independent musical functions contained within the styling. Eventually, it was displayed that the functions of the independent musical functions was used as a morphological factor which constructs the overall film instead of as a subordinative musical factor which describes the narrative or the characters' psychological state. The musical characteristics of New Wave films have been expressed through the influence of novelistism in which it was claimed that the director should be the single author who takes full responsibility for the entire film. Classical films put emphasis on the stories of the films. Therefore, elements such as music and narration contained in the film had to be hidden in the audience' consciousness in order for narratives to be distinct. However, in terms of New Wave directors who presented novelistism, they had the intention of producing documentary type films in which narration is stressed. Therefore, music applied as the non-diegetic element could advance forward. As the directors of New Wave films caused a new wave by approaching the film from a different method rather than applying the traditional expressive method, film music was based on the creativity of each director and had significance in expanding a new musical role as well as the categories of utility. In order to conduct a systematic study about New Wave film music, sufficient comprehension about the directing purpose of the works through linguistic problem-solving was necessary. In addition, support from original score of film music and literature references are needed as well.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
공연예술대학원 > 음악공학전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE