View : 511 Download: 0

어린이신문을 활용한 결혼이주여성의 어휘교육 실행연구

Title
어린이신문을 활용한 결혼이주여성의 어휘교육 실행연구
Other Titles
The Action Research on Vocabulary Teaching for Married Immigrant Women Using Children’s Newspapers
Authors
김가연
Issue Date
2013
Department/Major
교육대학원 외국어로서의한국어교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
김영규
Abstract
본 연구의 목적은 어린이신문을 활용하여 결혼이주여성에게 어휘교육을 실행하고 향후에 활용할 수 있는 어휘교육 방안을 마련하는 것이다. 이를 위해 우선 Ⅰ장에서는 결혼이주여성을 위한 어휘교육의 필요성과 목적을 밝혔다. Ⅱ장에서는 지금까지 한국어교육에서 이루어진 신문 활용 교육을 검토하였고 결혼이주여성들에게 신문 활용 교육이 효과적인 이유를 언급한 후 구체적인 어휘학습 방안을 찾기 위해 이론적 배경을 검토하였다. 이를 통해 도출한 연구문제는 첫째, 어린이신문을 활용한 결혼이주여성의 어휘교육에서 학습자의 요구는 무엇인가, 둘째, 어린이신문을 활용한 결혼이주여성의 효과적인 어휘교육 방안은 무엇인가, 셋째, 어린이신문을 활용한 명시적 어휘학습은 결혼이주여성의 학습 요구를 충족시키는가이다. 이어서 Ⅲ장에서는 본 연구에서 연구방법으로 선정한 실행연구에 대해 고찰하였고 어린이신문을 연구도구로 선택하여 프로그램을 개발하는 과정을 서술하였다. Ⅳ장과 Ⅴ장에서는 1, 2차 프로그램의 개발과 적용에 있어서 사전 준비 과정, 연구 참여자, 수업방법, 프로그램 분석 결과를 기술하였다. 본 연구는 대전에 거주하는 결혼이주여성을 대상으로 진행했는데 1차에서는 5명, 2차에서는 10명의 연구 참여자와 함께 각각 12차시의 수업을 진행하였다. 그리고 Ⅵ장에서는 연구 결과를 기술하였다. 첫째, 어린이신문을 활용한 어휘교육에서 결혼이주여성의 요구는 고급 어휘를 빠르게 많이 습득하는 것이었고 어휘교육을 받은 후 신문이나 뉴스를 볼 때 자신감을 갖는 것이었다. 둘째, 어린이신문을 활용하여 결혼이주여성에게 어휘교육을 할 때 효과적인 어휘교육 방안은 명시적 어휘학습 방법이었고 그 중에서도 ‘모르는 단어가 나왔을 때 교사가 즉시 뜻을 설명해주기’ 방법이었다. 셋째, 어린이신문을 활용한 명시적 어휘학습은 결혼이주여성의 학습 요구를 충족시켰다. 마지막으로 Ⅶ장에서는 연구의 결론을 내리고 후속 연구를 위한 제언을 하였다. 본 연구는 한국어 어휘교육에서 구체적인 교육 방안을 다룬 논문이 부족한 상황에서 독자적인 교육방법을 모색하였다는데 의의가 있다. 또한 결혼이주여성들을 위한 어휘교육에 관한 연구가 필요한 시점에서 1년에 걸친 일정으로 직접 수업을 실행했다는 점에서 의의가 있다. 본 연구를 바탕으로 한국어 어휘교육 분야에서 새로운 학습자 집단의 요구를 반영하는 다양한 실행연구가 진행되길 기대한다.;The purpose of this study is to teach Korean vocabulary to married immigrant women using children’s newspapers and to suggest a feasible and practicable vocabulary teaching method. These are introduced in Part Ⅰ. In Part Ⅱ, research on Newspaper in Education (NIE) conducted in the field of Korean as a first language was reviewed, the reason why NIE is useful and effective for married immigrant women was put forth, and the theoretical background was provided. The research questions were as follows: First, what are the learners’ needs in vocabulary learning for married immigrant women using children’s newspapers?; second, what is the effective method to teach vocabulary to married immigrant women using children’s newspapers?; and third, does the explicit vocabulary teaching motivate married immigrant women to learn? In Part Ⅲ, what the action research is about and the process of developing a program whose tool was children’s newspapers were explained. Part Ⅳ and Ⅴ described the process of preparation for the research, research participants, the teaching method, and the results of analyzing the program. The participants were married immigrant women living in Daejeon with 5 taking part in the first phase of the research and 10 in the second phase of the research, respectively. The instructional sessions were delivered 12 times. Part Ⅵ presented the results of this research. First, married immigrant women wanted not only to learn much of high-level vocabulary quickly but also to have confidence in reading newspapers or watching news after vocabulary learning. Second, the most effective way of teaching vocabulary was the explicit one, where a teacher instantly explains the meaning of unknown words. Third, the explicit vocabulary teaching satisfied their needs for vocabulary learning. Lastly, the conclusion and suggestions for further studies were given in Part Ⅶ. This present study is meaningful as there has not been enough research that deals with such a specific instructional plan in the field of Korean vocabulary instruction. In addition, this study is significant as it has been researched qualitatively adopting an action research framework and longitudinally over a period of one year. It is expected that further studies reflecting learners’ needs will be conducted.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 외국어로서의한국어교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE