View : 21 Download: 0

인터랙티브 스토리텔링 기반의 환경공익광고 디자인

Title
인터랙티브 스토리텔링 기반의 환경공익광고 디자인
Other Titles
Interactive storytelling-based environmental PSA(Public Service Advertising) design
Authors
소유나
Issue Date
2013
Department/Major
대학원 디지털미디어학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
박승호
Abstract
TV, 신문, 라디오 등의 광고의 전통 매체는 일방적인 커뮤니케이션을 구사해 온 반면, 컴퓨터와 인터넷의 등장으로 인해 디지털 기기를 통한 커뮤니케이션의 상호작용성이 부각되고 있다. 더 나아가 스마트 기기와 페이스북, 트위터와 같은 SNS의 발전은 광고 매체의 활용과 커뮤니케이션의 전략을 다양하게 변화시키고 있다. 광고 커뮤니케이션의 전략은 불과 몇 년 전만 하더라도 감성을 자극하는 스토리텔링을 자주 활용했지만 다양한 매체가 등장함에 따라 인터랙티브 스토리텔링을 결합하기 시작하면서 보다 높은 광고 효과를 창출하고 있다. 인터랙티브 스토리텔링 광고는 여러 매체를 통합하고, 수용자의 참여와 몰입을 극대화하는 장점을 가지고 있어 최근 그 영향력이 커지고 있다. 하지만 공익광고에 있어서 다양한 매체의 활용은 아직 제한적으로 이루어지고 있으며, 내용과 커뮤니케이션의 전달 방식이 일방적으로 보여주는 식의 틀에서 벗어나지 못하고 있다. 이로 인해 일반 광고와 비교하여 공익광고에 대한 인지도가 떨어지고 있어 공공의 이익 추구, 긍정적인 국민의식의 개선 등을 위한 메시지 전달이 어려워지고 있다. 따라서 다양한 매체의 활용을 고려하여 인터랙티브 스토리텔링을 결합한 공익광고의 새로운 시도가 필요하다. 본 논문은 인터랙티브 스토리텔링을 공익광고에 활용하기 위한 연구 및 분석을 통해 공익광고 디자인을 제안하고자 한다. 먼저 공익광고의 개념과 크리에이티브 인식, 매체 활용 등 각각의 현황을 조사하고, 광고에 활용되고 있는 스토리텔링의 개념 및 발전에 대해 알아본다. 이와 같은 공익광고와 스토리텔링 광고에 대한 조사와 연구를 바탕으로 인터랙티브 스토리텔링 기반의 공익광고를 분석한다. 그리고 인터랙티브 스토리텔링 기반의 공익광고를 디자인하기 전에 실제로 집행된 인터랙티브 스토리텔링 광고 10건의 사례 분석을 위해 기존의 광고 평가기준과 인터랙티브 스토리텔링의 특성을 고려한 인터랙티브 스토리텔링 광고의 평가 기준을 정립한다. 사례 분석을 통해 인터랙티브 스토리텔링 광고의 형식 및 문제점을 파악하고, 이에 공익광고의 특성과 도출점을 반영하여 인터랙티브 스토리텔링을 활용한 공익광고의 디자인을 제안한다. 본 작품은 국내 공익광고의 경쟁력을 확보하고 국민의식의 긍정적 개선이라는 목적 달성의 보다 나은 커뮤니케이션 효과를 위한 연구이다. 따라서 인터랙티브 스토리텔링이 갖는 이야기의 전개, 매체 활용, 사용자간의 상호작용 등을 고려하여 참여에 의해 전개되는 공익광고를 디자인하고자 하였다. ; While traditional advertisements such as TV, newspaper, radio have provided one-way communication system, the interaction through digital device followed by the emergence of Computer and Internet is standing out recently. Furthermore, the development of smart device and SNS like Facebook, Twitter enables communication strategies and advertisement platforms to be various. Although storytelling strategy stimulates people’s emotion a few years ago, combination with interactive storytelling advertisement starts to obtain advertising effect. Interactive storytelling advertisement couples many platforms and maximize attendance of recipients and immersion so this power of influence is getting higher than before. However, applications of many platforms in terms ofpublic service advertisement is still limited at some point and it only shows contents or uses the way of previous communication strategy. Therefore, it is difficult for public service advertisement to convey message of public interest, positive improvement of national consciousness compared with normal commercial advertisement. Hence, it is time to consider a variety of applications of many platforms as well as try new public service advertisement combined interactive storytelling strategy. This paper suggests new design for public advertisement through research and analysis of interactive storytelling. First, I will explain the concept and development of storytelling with the research of the concept of public service advertisement and the perception of creative way, practical use of platforms. Based on these research and study, I will design new interactive storytelling-based style of public service advertisement accordingly On top of that, I will analyze 10 examples of interactive storytelling advertisement actually conducted in real situation before starting to design this advertisement. To analyze these examples, I set up the standard of evaluating storytelling advertisement system after full consideration. By doing this, I will find what the problem have been so far of interactive storytelling advertisement and reflect the characteristics of public service advertisement then use this to new design with the application of interactive storytelling. This is a study for creating competitiveness of public service advertisement and positive improvement of achieving a goal for better result. Thus, I try to design public service advertisement after considering interaction of users and application of platforms storytelling has in this paper.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 디지털미디어학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE