View : 698 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor여성희-
dc.contributor.author신한나-
dc.creator신한나-
dc.date.accessioned2016-08-26T03:08:18Z-
dc.date.available2016-08-26T03:08:18Z-
dc.date.issued2013-
dc.identifier.otherOAK-000000080474-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/204794-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000080474-
dc.description.abstract현대 사회를 사는 시민은 과학을 전공하지 않더라도, 다원적 가치에 대한 이해를 바탕으로 생명공학 기술을 올바로 활용할 수 있어야 하며 이에 따라 현대 과학교육은 과학적 소양과 과학적 문제 해결력의 함양을 목표로 하고 있다. 하지만 선택 중심 교육과정이 도입된 이후 인문계열에서는 과학 과목이 입시에 주는 영향이 줄어들어 학생들이 공부할 의욕을 갖지 않게 되었으며, 자연계열 학생들 역시 선택과목 수가 대폭 줄어들어 과학의 비중은 점점 약해지고 있다. 또한 과학 선택과목Ⅰ은 과학적 소양 함양이라는 과목 목표와는 달리 개념 위주로 내용이 구성되어 있어 인문계열 학생에게 어렵고 흥미를 유발하지 못하며, 평가 방법 역시 개념 위주의 지식만 평가하고 있는 것도 문제점으로 제기되었다. 따라서 본 연구에서는 인문계열 학생에게 사회적으로 쟁점화 된 과학문제들을 접하게 하여 과학적 흥미를 가지게 하고, 과학적 소양과 문제해결력을 함양하고자 ‘다원적 가치에 대한 이해’, ‘근거를 통한 과학적 문제 해결’을 주안점으로 과학글쓰기 모형을 개발하였다. 그리고 이를 과학수업에 적용하여 고등학생들의 글에 나타난 의사결정유형의 특징을 질적으로 분석하고, 계열 및 국어·과학 학업성취수준에 따라 과학적 소양, 문제해결력에 미치는 효과를 검증하고자 하였다. 개발된 과학글쓰기 모형의 적용은 인문계 고등학교 인문계열 2개 반 학생 84명 및 자연계열 2개 반 학생 68명을 대상으로 「생명 공학」단원에 대해 사전․사후 검사를 설계하여 정규 과학 수업 시간에 8차시의 수업을 실시하였다. 검사 도구는 유효숙과 최경희의 과학적 소양 검사지, Heppner의 문제해결능력 검사지를 사용하였다. 학생들의 국어․과학 학업성취수준은 현년도 1학기 중간고사 성적을 사용해 상, 중, 하로 분류하였고, 사전․사후 검사 결과는 SPSS 12.0을 이용하여 t 검정을 하였다. 본 연구의 결과 및 결론은 다음과 같다. 첫째, RAF-ERPR 과학글쓰기 모형은 과학 수업에서는 활용도가 비교적 낮았던 창작적 글쓰기를 특성화하여 개발한 맞춤형 모형이다. RAF-ERPR 모형은 ‘도입’, ‘역할(role) 및 청중(audience) 선정’, ‘글의 형식(format) 선정', '논거 예시 선정 및 같은 입장 찾기 활동(evidence selecting)', '실전 글쓰기(real writing)', '발표(presentation)', '반영(reflection)'의 단계들로 구성된다. ‘도입’ 단계에서는 영상을 통한 흥미 유발과 개념 설명을 한 후 ‘역할 및 청중 선정’ 단계에서 주제와 관련된 역할과 청중을 브레인스토밍을 하게 되며, ‘글의 형식 선정' 단계에서 학생들은 원하는 글쓰기 유형을 선택한다. 이후 '논거 예시 선정 및 같은 입장 찾기 활동' 단계를 통해 학생들은 부족한 배경지식을 습득하고, 제시자료로부터 글쓰기에 활용할 내용 근거들에 대해 생각해 볼 수 있는 시간을 가지며, 이를 통해 '실전 글쓰기' 단계에서 자신의 의사를 설득력 있게 표현 할 수 있다. '발표' 단계를 통해서 의사소통 능력과 주제에 대한 다각적인 시야를 가지고, '반영'의 단계에서 자신의 생각에 대해 정리해 볼 수 있는 시간을 가지며 활동에 대한 내재적 동기를 주어 다음 RAF-ERPR 활동에 적극적으로 참여할 수 있는 계기를 제공한다. 둘째, RAF-ERPR 모형을 적용한 수업은 고등학생의 과학적 소양 함양에 유의미한 효과가 있었다(p< .01). 특히, 비이공계 학생의 경우 국어 및 과학 학업성취 수준이 하위 집단의 학생이 중상위 집단의 학생보다 탁월하게 효과적이었는데, 전체적인 과학적 소양뿐만 아니라 과학적 소양의 하위 영역인 과학 지식, 탐구와 문제 해결능력, STS 및 과학의 특성, 과학에 대한 태도 및 자기 점검 능력이 모두 유의미하게 향상되었다(p<.01) 셋째, RAF-ERPR은 학생들의 문제해결력 향상에 효과적이다(p<.01). RAF-ERPR 글쓰기 수업을 통해 학생들은 문제해결 시 나타나는 접근-회피 성향이 감소하였고, 문제해결에 대한 자신감과 개인 통제력이 유의미하게 향상되는 것을 확인할 수 있었다. 특히 인문계열 학생들의 경우 과학적 소양과 마찬가지로 문제해결력에 있어서도 국어 및 과학 학업성취 수준이 하위 집단의 학생이 중상위 집단의 학생보다 탁월하게 효과적이었다. 위의 결과로 볼 때, RAF-ERPR 수업이 학생들의 과학적 사고력 향상에 효과가 있었다. 따라서 학생들의 계열별, 과학학업성취 수준별로 차이를 보였던 결과를 고려하여 학습자의 특성에 맞는 쓰기틀과 교수 방법에 대한 연구가 지속적으로 이루어진다면 RAF-ERPR을 이용하여 비이공계 학생들의 과학적 소양 함양 및 문제해결력 향상과 이공계 학생들의 개념학습 및 과학 학습에 동기를 높이는 효율적 교수학습이 가능할 수 있으리라 기대한다.;In modern society, people need ability to use the Biotechnology skills properly without majoring in science. Therefore, it is important to cultivate scientific knowledge and the scientific problem-solving capability in current science education. However, after introducing the selective course on Korean high school education, students lost their desire to study them hence the influence of science subjects got decreased, even for the students in general science courses have less selective science subjects make the science declined in importance. Furthermore, the contents of the 'Science selective course I' are composed mainly by explaining the scientific conceptions, which makes hard for students in liberal arts to be interested in it, and also the evaluation of the subjects is rely on understanding the scientific conceptions, which also can be problematic. In this study, by introducing the scientific problems that have social issues to students in liberal arts to stimulate their interest in science, and by writing about these issues to cultivate the scientific knowledge and the scientific problem-solving capability, the model of writing is developed focusing on 'the understanding of plural value', 'the relative knowledge' and 'the scientific problem-solution by the basis (cause)'. Applying RAF-ERPR writing method is conducted over 8-session class with 84 high school students in liberal arts and 68 high school students in science, after designing the pre and post-test for the chapter 「Biotechnology」. The Scientific knowledge questionnaire by Hyo-sook Yoo and Kyung-hee Choi, the Problem-Solving questionnaire by Heppner, the Formal Analysis of Informal inference that used in Sadler and Weidler's study was used for the testing. Students' science achievement level was classified into an upper, middle and lower group by using their grade from the mid-term exams of first semester. The collected data was analyzed by descriptive statistics, t-test, and frequency analysis with SPSS 12.0. The results and conclusion of the study are as follows. First, The RAF-ERPR writing model is developed by characterizing the creative writing method which is the relatively lowest utilization in custom science classes. The RAF-ERPR writing model consists of the following steps; 'introduction', 'role & audience selecting', 'format selecting', 'evidence selecting', 'writing practice (real writing)', 'presentation', 'reflection'. In 'Introduction' step, students can get interests and concept description by watching video of scientific issues; and in 'role & audience selecting' step, students can brainstorm of roles and audience related to the scientific topic; and in 'format selecting' step, students can choose writing format. In 'evidence selecting' step, students can fulfill their lack of scientific background knowledge by reading presented data and having time to think of what evidence they can use in their writing. Through previous step, students can express their thoughts with persuasion in 'real writing' step. In 'presentation' step, students can build communication skill and learn about various views of the topic; and in 'reflection' step, students each can rethink of the topic and get inner motivation to participate in next RAF-ERPR writing class through this step. Second, RAF-ERPR writing method is effective learning approach to cultivate scientific knowledge. (p<.01) Especially it was more effective on the students in liberal arts, who are in lower group of Korean academic achievement than middle and upper group. They got effectively improved in not only the overall scientific knowledge, but also the basic scientific knowledge, researching and problem-solving ability, STS and characterizing the science, the attitude toward science and self-checking ability.(p<.01) Third, RAF-ERPR writing method is effective on the scientific problem-solving capability. (p<.01) Through using RAF-ERPR writing method in class, it gave confidence and improves self-control ability and declined the approach-avoidance tendency when students try to solve the scientific problem. Especially it was more effective on the students in liberal arts, who are in lower group of Korean academic achievement than middle and upper group. As the result of this study, RAF-ERPR writing class can be effective the improvement of students' scientific thinking ability. Therefore, it is expected that RAF-ERPR writing method should be efficiently applied and extended into learning science, if the research of teaching strategy that tailors the characteristics of the learner would be carried out consistently based on the results showing the difference in the academic achievement levels in science of the students.-
dc.description.tableofcontentsⅠ. 서론 1 A. 연구의 필요성 및 목적 1 B. 연구 내용 4 Ⅱ. 이론적 배경 5 A. 선택중심 교육과정과 중고등학교 과학 학습 5 1. 선택중심 교육과정 운영에 따른 문제 5 2. 우리나라 중고등학교 과학 학습 실태 6 3 과학 교육과정의 목표 7 B. RAFT 글쓰기와 구성주의 학습 9 1. 구성주의 학습과 글쓰기 9 2. RAFT 글쓰기 전략 11 C. 선행연구 16 Ⅲ. 연구방법 및 절차 18 A. RAF-ERPR 모형의 개발 절차 및 방법 19 1. RAF-ERPR 모형 개발의 주안점 설정 20 2. RAF-ERPR 모형 및 수업 프로그램의 개발 방법 24 B. RAF-ERPR 모형의 적용 방법 26 1. 연구 대상 26 2. 연구 설계 26 3. 검사도구 27 C. 자료의 처리 및 분석 30 Ⅳ. 연구 결과 및 논의 31 A. RAF-ERPR 모형 및 수업 프로그램 개발 결과 31 1. RAF-ERPR 모형 31 2. RAF-ERPR 모형에 따른 수업 프로그램 37 B. RAF-ERPR 모형 적용에 따른 쓰기 결과물 분석 46 1. 역할청중글의 형식 단계의 쓰기 결과물 분석 46 2. 논거 예시 선정 단계의 쓰기 결과물 분석 57 3. 실전 글쓰기 단계의 쓰기 결과물 분석 59 4. 발표 단계의 결과물 분석 67 5. 반성 단계의 쓰기 결과물 분석 67 C. RAF-ERPR 모형을 적옹한 수업의 효과 74 1. 과학적 소양에 미치는 효과 74 2. 문제해결력에 미치는 효과 82 Ⅴ. 결론 및 제언 90 참고문헌 93 부록 98 <부록 1> RAF-ERPR 과학글쓰기 수업 학습지도안(복제) 98 <부록 2> RAF-ERPR 과학글쓰기 수업 학습지도안(맞춤형 아기) 99 <부록 3> RAF-ERPR 과학글쓰기 수업 활동지1(학생용) 100 <부록 4> RAF-ERPR 과학글쓰기 수업 활동지1(교사용) 104 <부록 5> RAF-ERPR 과학글쓰기 수업 활동지2(학생용) 108 <부록 6> RAF-ERPR 과학글쓰기 수업 활동지2(교사용) 112 <부록 7> 과학적 소양 검사지 116 <부록 8> 문제해결력 검사지 118 ABSTRACT 120-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent3707881 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subject.ddc500-
dc.titleRAF-ERPR 글쓰기 모형의 개발 및 적용-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translatedThe Development and Application the RAF-ERPR writing model-
dc.creator.othernameShin, Han Na-
dc.format.pagex, 122 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 과학교육학과-
dc.date.awarded2013. 8-
Appears in Collections:
일반대학원 > 과학교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE