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초등 저학년생의 공감 능력 향상을 위한 공감 교육 프로그램의 개발 및 적용

Title
초등 저학년생의 공감 능력 향상을 위한 공감 교육 프로그램의 개발 및 적용
Other Titles
A study on the development of empathy education program for elementary school second-grade students
Authors
이재희
Issue Date
2013
Department/Major
교육대학원 교육과정전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
서경혜
Abstract
본 연구의 목적은 초등학교 저학년 학생들의 공감 교육 프로그램을 개발, 적용하여 공감 능력 향상의 효과를 검증하는 것으로 이러한 연구 목적에 따라 다음과 같은 연구문제를 설정 하였다. 첫째, 공감 능력 향상을 위한 공감 교육 프로그램을 어떻게 개발하는가? 둘째, 공감 능력 향상을 위한 공감 교육 프로그램을 어떻게 적용하는가? 셋째, 공감 교육 프로그램이 학생들의 공감 능력 향상에 효과가 있는가? 이와 같은 연구문제를 검증하기 위해 서울시에 위치하고 있는 A초등학교에 재학 중인 2학년 2개 반을 대상으로 공감 능력 사전 검사를 실시하고 한 학급은 실험 집단으로, 다른 한 학급은 통제 집단으로 배치하였다. 실험 집단에는 공감 교육 프로그램을 실시하고 통제 집단에는 아무런 처치를 가하지 않았으며 프로그램이 끝난 후에는 사후 검사를 실시하였다. 프로그램의 효과 검증을 위해서는 IBM SPSS Statistics 20 프로그램을 사용하여 독립변인 T- 검증과 공변량분석(ANCOVA)을 실시하였고 검사지에 의한 양적 연구의 제한점을 보완하기 위해서 프로그램을 직접 실시한 연구자의 관찰 및 평가 기술 내용과 실험 집단에 속한 학생들이 기술한 내용을 바탕으로 질적 분석을 실시하였다. 공감 교육 프로그램은 따로 공감 교육을 실시하는 시간을 마련하기 어려운 학급 운영 상황을 고려하여 교과 수업 속에서 공감 교육을 실시할 수 있도록 교과서의 내용을 바탕으로 하여 프로그램을 개발 하였다. 개발된 공감 교육 프로그램은 2학년 학생들에게 적용되어 8월말부터 11월 초까지 총 15차시의 수업이 진행되었다. 공감 교육 프로그램을 실시한 실험 집단과 실시하지 않은 통제 집단 간의 공감 능력 검사 결과를 분석해보면 공감 능력 사전 검사에서 두 집단 간의 점수 차이는 0.06점의 차이를 보이고 사후 검사에서는 실험 집단이 통제 집단보다 8.08점 높은 점수 차이를 보이는 것으로 실험 집단의 사후 점수가 더 향상되었다는 것을 알 수 있었다. 집단별 평균차이가 통계적으로 유의미한 것인지를 검증하기 위하여 실시한 공변량분석을 통해 실험집단과 통제집단의 사후 검사 점수를 비교한 결과 공감 교육 프로그램에 참여한 실험 집단의 인지적 공감과, 정서적 공감 점수, 공감 능력 총점 모두 통제 집단의 점수 변화와 비교하였을 때 유의한 차이가 있는 것으로 나타났으며 실험 집단의 의사소통적 공감 점수 또한 프로그램 실행 초기 보다 후기에 향상되었다. 양적 분석을 보완하기 위해 살펴본 질적 분석에서 프로그램 평가 설문지에서는 공감 교육 프로그램에 대해 70%의 아동이 도움이 되었거나 매우 도움이 되었다고 응답하였으며 수업 중에서 가장 많은 도움을 받았다고 선택한 수업은 약 84%가 응답한 ‘감정 단어를 알아요’ 수업이었다. 본 프로그램을 실시한 교사는 학생들의 공감에 대한 긍정적인 태도를 형성하고 학급 분위기를 개선하였으며 갈등의 상황을 줄이는 등의 영향을 주어 본 프로그램을 통해 대인관계에서 나타나게 되는 다양한 문제를 해결하는 방안으로 다른 사람의 입장에서 생각하고 이해하고자 하는 태도를 갖게 되었으며 내가 무심코 한 말이 상대방에게는 상처가 될 수 있다는 것을 알고 그런 행동은 줄이고 칭찬과 위로 격려를 주고받으며 공감적으로 의사소통을 하려고 노력하는 모습들이 나타났다고 평가 하였다. 이상의 결과로 저학년 학생들의 공감 능력의 향상을 위한 공감 교육 프로그램은 학생들로 하여금 공감이 무엇인지에 대해 알게 하여 공감 능력을 향상시키고 더불어 학생들로 하여금 다른 사람의 마음을 이해하고 반응하는 공감의 필요성을 이해할 수 있도록 하였으며 공감을 실천하고자 하는 의지를 갖게 하는 데 도움을 주어 다른 사람과의 관계 맺음에 도움을 줄 수 있다는 결론을 내릴 수 있다. 본 연구의 시사점은 다음과 같다. 첫째, 공감 교육 프로그램을 학생들에게 실시하여 공감 능력 향상의 효과를 검증함으로써 학생들의 공감 능력은 교육을 통하여 향상될 수 있음을 보여준다. 둘째, 공감 교육 프로그램을 저학년 학생들을 대상으로 개발하여 공감 교육 프로그램의 효과를 검증함으로써 앞으로 저학년을 대상으로 한 다양한 공감 교육 프로그램 개발의 가능성을 제시한다. 셋째, 본 연구에서 실시한 교과 내용을 활용한 공감 교육 프로그램 개발은 앞으로의 교과 수업을 통한 프로젝트형의 인성교육의 하나의 예가 될 수 있을 것이다.;The purpose of the study was to develop and apply empathy education program for elementary school lower graders and to investigate effects of empathy ability. And, the study examined not only theories of the empathy education but also characteristics of elementary school lower graders to adopt research subjects: 1) How did they develop empathy education program? 2) How was empathy education program applied to develop empathy? 3) Was empathy education program effective to develop students' empathy? The subject was students at two classes at their 2nd year of 'A' Elementary School at Seoul. Students at one class were experimental group, while the ones at the other class were control group. The experimental group was given empathy education program, while the control group was not given the program. After the program, post-test was done. The test tools at both pre-test and post-test conducted test of not only cognitive factors but also emotional factors of empathy. Not only Interpersonal Reactivity Index (IRI) (Davis(1980)) but also empathy questionnaire (Bryant(1982)'s questionnaire translated by Park Seong-hui (1997) to revise at the level of the 5th year of elementary school by Kim Gyeong-mi (2011)) was used: The author made correction and supplemented terminologies of the questionnaire after discussions with fellow teachers to meet level of the 2nd year students of elementary school. IBM SPSS Statistics 20 was used. Not only t-test but also ANCOVA was used. To supplement limitation of quantitative research, the author did qualitative research based on her watch, rating and description of experimental group students. The author developed empathy education program based on textbooks to teach students considering class situation that was difficult to prepare for empathy education separately. The empathy education program developed was used for the 2nd year students to teach them for the 15th lesson from end of August, 2012 until early November, 2012. The findings were: At post test of empathy, experimental group with empathy education program had significant difference from control group without the program. The empathy education program helped students have affirmative attitude toward empathy to improve class atmosphere and to lessen conflicts. The program that improved empathy of elementary school low graders helped the students improve and cognize empathy and put the program into practice. The study had implications: First, empathy education program tested effects of better empathy of the students to improve students' empathy by education. Second, the program was developed for elementary school low graders to test its effects: In the future, various kinds of empathy education programs for elementary school low graders should be developed. Third, empathy education program of the curriculum in this study should be developed to make an example of character education at curriculum class.
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