View : 1044 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor이기숙-
dc.contributor.author김남희-
dc.creator김남희-
dc.date.accessioned2016-08-26T03:08:11Z-
dc.date.available2016-08-26T03:08:11Z-
dc.date.issued2013-
dc.identifier.otherOAK-000000076081-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/204741-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000076081-
dc.description.abstract본 연구는 동시 중심의 균형적 언어활동이 유아의 읽기 흥미와 발달에 미치는 영향을 알아보는 것을 목적으로 하여 유아교육현장에서 활용할 수 있는 균형적 접근법에 기초한 교육활동의 효과를 검증해 보는데 그 의의가 있다. 이와 같은 연구 목적을 위해 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 1. 동시 중심의 균형적 언어활동이 만 4세 유아의 읽기 흥미에 미치는 효과는 어떠한가? 2. 동시 중심의 균형적 언어활동이 만 4세 유아의 읽기 발달에 미치는 효과는 어떠한가? 본 연구 대상은 서울에 소재하는 공립유치원인 M유치원과 H유치원의 만 4세 2학급의 유아 40명이다. 사회 경제적 수준이 비슷한 중랑구에 위치한 공립유치원 2곳에서 각각 만 4세반 1학급씩을 선정하였다. 동시 중심의 균형적 언어활동을 새로 적용한 M유치원 유아 20명을 실험집단으로, 총체적 언어활동을 적용한 H유치원 유아 20명을 통제집단으로 하였다. 실험은 2012년 9월 10일부터 2012년 10월 19일까지 6주간 실시되었다. 실험집단은 ‘우리나라’와 ‘교통기관’을 주제로 정하고,주제와 관련되어 현장에서 많이 사용되고 있는 동시 11편을 선정하여 주 2회 동시를 감상하고 심화·확장 활동을 진행하였다. 본 연구에서는 유아의 읽기에 대한 흥미를 검사하기 위해 임원신(1994)이 사용한 Askov(1973)의 Primary Pupil Reading Attitude Inventory를 사용하였다. 읽기 발달 검사를 위하여 노상혜(2012)가 사용한 Sulzvy(1985) 읽기 발달 검사 도구를 사용하였다. 이를 사용하여 사전·사후 검사를 실시하였으며, 그 결과는 t 검증으로 분석하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 동시 중심의 균형적 언어활동은 유아의 읽기흥미에 있어 실험집단의 증가율이 통제집단의 증가율보다 높게 나왔으나 통계적으로 유의미한 차이를 가져오진 못했다. 둘째, 동시 중심의 균형적 언어활동 후 유아의 읽기 발달에 있어 실험집단이 통제집단보다 높게 나왔으며, 유의미한 차이를 나타내었다. 결론적으로 본 연구 결과는 동시 중심의 균형적 언어활동을 실시한 실험집단이 총체적 접근법을 사용한 통제집단보다 읽기 발달에 긍정적인 효과를 가져왔으나 읽기 흥미에 있어서는 유의미한 차이를 가져오지 못했다고 할 수 있다.;The purpose of this study is to recognize how the children's reading interest and development is influenced by the balanced language activities focused on children's poem, and to verify the effect of educational activities based on balanced approach applicable to the field of early childhood education. The research questions for this goal are as follows. 1. What kind of effect does the balanced language activities focused on children's poem have on 4-year old children's reading interest? 2. What kind of effect does the balanced language activities focused on children's poem have on 4-year old children's book reading development? The subject of this study is total 40 children of 4-years old consisted of 2 classes from the 'M' kindergarten and 'H' kindergarten which are public kindergarten located in Chungrang-Gu, Seoul. Of the 40 children, 20 from 'M' kindergarten to which the balanced language activities focused on children's poem is applied, are assigned to an experimental group and the other 20 from 'H' kindergarten to which the total language activities is applied, to a control group. The experiments were conducted for 6 weeks, from 10th of September, 2012 to 19th of October, 2012, and consisted of the appreciation of 11 children's poem, which are selected by the degree of awareness among the 'our country' and 'transportation' and additional intensive and extensive activities. The instruments used in this study are 'Primary Pupil Reading Attitude Inventory' by Askov(1973), used by Lim Wonsin(1994) in order to inspect the chindren's interest in reading, and 'The inspection tool of reading development' by Sulzvy(1985), used by Roh Sanghye(2010) in order to inspect the reading development. The tests were conducted twice, before and after, and the results were analysed with T-test. The results of this study are summarized as follows. First, the growth of experiment group is higher than that of control group in the children's reading interest by the balanced language acitivities focused on children's poem. but the difference does not reach the statistical meaningfulness. Second, the growth of experiment group is higher than that of control group in the children's reading development by the balanced language acitivities focused on children's poem. And the difference reaches the statistical meaningfulness. In conclusion, the result of this study shows that the experiment group, which adopt the balanced language activities focused on children's poem, is superior to the control group based in the total approach, in the children's reading development, but not in the children's reading interest.-
dc.description.tableofcontentsⅠ. 서론 1 A. 연구의 필요성 및 목적 1 B. 연구 문제 4 Ⅱ. 이론적 배경 5 A. 동시의 개념 및 교육적 가치 5 B. 유아 언어교육 접근법 8 C. 읽기 흥미와 읽기 발달 15 Ⅲ. 연구방법 20 A. 연구대상 20 B. 연구도구 21 C. 연구절차 23 D. 자료처리 및 분석 28 Ⅳ. 언구결과 및 해석 29 A. 동시 중심의 균형적 언어활동이 유아의 읽기 흥미에 미치는 효과 30 B. 동시 중심의 균형적 언어활동이 유아의 읽기 발달에 미치는 효과 30 Ⅴ. 논의 및 결론 32 A. 논의 32 B. 결론 및 제언 35 참고문헌 37 부록 44 ABSTRACT 59-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent777015 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.subject.ddc300-
dc.title동시 중심 균형적 언어활동이 유아의 읽기흥미와 읽기발달에 미치는 영향-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translatedThe Effects of the Balanced language activities focused on Children's poem on the Children's Reading Interest and Reading Development-
dc.creator.othernameKim, nam hee-
dc.format.pagevii, 60 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 유아교육전공-
dc.date.awarded2013. 2-
Appears in Collections:
교육대학원 > 유아교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE