View : 839 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor이기숙-
dc.contributor.author정은숙-
dc.creator정은숙-
dc.date.accessioned2016-08-26T03:08:10Z-
dc.date.available2016-08-26T03:08:10Z-
dc.date.issued2013-
dc.identifier.otherOAK-000000080241-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/204731-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000080241-
dc.description.abstractThe purpose of this study is to analyze the aspects of art activity that is classified as 'arts' in 「Teacher's guidebook for 3-5 Nuri system」in accordance with the contents(exploring artistic factors, representing as art activity, expressing integrated way, appreciating various arts and traditional arts) and types(painting, sculpture, making and decorating, visual design, engraving, dyeing). The research questions are as follows. 1. How are art activity composed in 「Teacher's guidebook for 3-5 Nuri system」in accordance with the contents? 2. How are art activity composed in 「Teacher's guidebook for 3-5 Nuri system」in accordance with the types? The subjects for this study are 236 artistic activities contained in total of 32 teacher's guidebooks classified in themes―10 books for 3 year olds, 11 books for 4 year olds, and 11 books for 5 year olds―based on 3-5 Nuri system published from the Ministry of Education, Science and Technology(2012, 2013). The criterion for analyzing artistic contents of art activity was arts-experience area in Nuri system. Among them, contents only relevant to arts were considered. For investigating artistic types, contents introduced by Lee, Eim, Lee, Yang, Lee, Eum, Ka, Choi, Lim(2007) that were based on study done by Shim, Baek, Lee, Lee, Park, and Park(2007) were revised and used. For data analysis, frequency and percentage were conducted. The results of this study are as follows. First, the overall artistic contents for art activities contained in Nuri system were leaned too much towards representing as art activity, whereas expressing integrated way and appreciating traditional arts were covered less. As a result of examining it based on themes, there was none that includes all five artistic contents of Nuri system, but themes titled 'Me and family,' 'Animals and plants, and the nature,' and 'Living tool' included four contents of them. As a result of analyzing the contents based on the age, all ages showed high frequency in order of expressing as art activity, exploring artistic factors, and appreciating various arts, and only 5 year olds included all five art contents. Second, the overall artistic types for art activities in Nuri system were leaned to painting, making, and decorating among the six types of arts(75.6%). As a result of examining it based on themes, teachers would guide children experience more than five artistic types out of six types in accordance with themes, but dyeing activity was only appeared in 'Animals and plants, and the nature,' 'Korea,' and 'Spring, summer, autumn, and winter'. As a result of analyzing the types based on the age, painting, making, and decorating were the highest for all ages, and were followed by engraving for 3 and 4 year olds and visual design for 5 year olds. Dyeing activity was the lowest that was arranged for 3 and 4 year olds and engraving was lowest for 5 year olds.;본 연구의 목적은 「3-5세 누리과정 교사용 지도서」의 유형별 분류에서 ‘미술’로 분류되어진 미술활동의 경향을 내용영역(미술적 요소 탐색하기, 미술활동으로 표현하기, 통합적으로 표현하기, 다양한 예술 감상하기, 전통예술 감상하기)과 유형(회화, 조소, 만들기와 꾸미기, 시각디자인, 판화, 염색)에 따라 분석해 보는 것이다. 이에 따른 구체적인 연구문제는 다음과 같다. 1. 「3-5세 누리과정 교사용 지도서」의 미술활동은 미술내용에 따라 어떠한가? 2. 「3-5세 누리과정 교사용 지도서」의 미술활동은 미술유형에 따라 어떠한가? 본 연구의 대상은 3-5세 누리과정에 기초하여 교육과학기술부가 2012년과 2013년에 발행한 생활 주제별 「3세 누리과정 교사용 지도서」10권, 「4세 누리과정 교사용 지도서」11권, 「5세 누리과정 교사용 지도서」11권 총 32권에 포함된 미술활동 236개이다. 미술활동의 미술내용에 사용한 분석준거는 누리과정 예술경험영역이다. 이 중 미술과 관련되는 내용만을 분석의 준거로 선정하였다. 미술유형에 사용한 분석의 준거는 심성경, 백영애, 이영희, 이효숙, 박지애, 박주희 (2007)의 분류를 바탕으로 이정욱, 임수진, 이금구, 양지애, 이미경, 엄소명, 가선영, 최명아, 임하늬(2007)가 제시한 내용을 참고로 수정하여 사용하였다. 연구분석을 위해 빈도와 백분율을 산출하였다. 본 연구를 통해 나온 결론은 다음과 같다. 첫째, 미술활동의 누리과정 미술내용과의 관련성을 살펴보면, 전체적 경향을 살펴본 결과는 미술활동으로 표현하기에 가장 편중되었고, 통합적으로 표현하기, 전통예술 감상하기는 적게 다루어졌다. 생활 주제별 경향을 살펴본 결과는 누리과정 미술내용 5개를 모두 포함하고 있는 생활 주제는 없었으며, 4개를 포함하고 있는 생활 주제는 나와 가족, 동식물과 자연, 생활도구이다. 연령별 경향을 살펴본 결과는 모든 연령이 미술활동으로 표현하기, 미술적 요소 탐색하기, 다양한 예술 감상하기의 순으로 비중이 높았으며, 만 5세 만이 5개의 모든 미술내용을 포함하고 있었다. 둘째, 미술활동의 미술유형 경향을 분석해 보면, 전체적 경향에서는 미술유형 6개 중 회화, 만들기와 꾸미기에 활동에 편중되어 있었다. 생활 주제별 경향을 살펴본 결과는 생활 주제별로 6개의 미술유형들 중 5개 이상의 미술유형을 유아들이 경험할 수 있도록 하고 있었으며, 동식물과 자연, 우리나라, 봄·여름·가을·겨울의 생활 주제에서만 염색활동을 수록하고 있었다. 연령별 경향을 살펴본 결과는 모든 연령에서 회화와 만들기와 꾸미기의 비중이 가장 높았으며, 다음으로 3세와 4세는 판화를 5세는 시각디자인의 비중이 높았다. 3세와 4세의 가장 낮은 비중의 활동은 염색이었으나, 5세는 판화의 비중이 가장 낮았다.-
dc.description.tableofcontentsⅠ. 서론 1 A. 연구의 필요성 및 목적 1 B. 연구문제 3 Ⅱ. 이론적 배경 5 A. 유아미술교육의 개념 및 목적 5 1. 유아미술교육의 개념 5 2. 유아미술교육의 목적 5 B. 유아미술교육의 내용 7 1. 미술탐색 11 2. 미술표현 11 3. 미술감상 14 C. 유아미술교육의 지도방법 및 교사의 역할 16 1. 유아미술교육의 지도방법 16 2. 교사의 역할 17 Ⅲ. 연구방법 19 A. 연구 대상 19 B. 연구 도구 19 1. 미술활동의 내용 구성 19 2. 미술활동의 유형 구성 21 C. 연구 절차 22 D. 자료 분석 22 Ⅳ. 연구결과 및 해석 23 A. 미술활동의 내용 구성 24 1. 미술내용의 전체적 경향 24 2. 미술내용의 연령별 경향 25 3. 미술내용의 생활 주제별 경향 26 B. 미술활동의 유형 구성 28 1. 미술유형의 전체적 경향 28 2. 미술유형의 연령별 경향 29 3. 미술유형의 생활주제별 경향 30 Ⅴ. 논의 및 결론 32 A. 논의 32 1. 미술활동의 내용 구성 32 2. 미술활동의 유형 구성 34 B. 결론 및 제언 36 참고문헌 38 부록 41 ABSTRACT 47-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent870061 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.subject.ddc300-
dc.title「3-5세 누리과정 교사용 지도서」의 미술활동 분석-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translatedThe analysis of activities that is classified as 'arts' in「Teacher's guidebook for 3-5 Nuri system」-
dc.creator.othernameJung, Eun Suk-
dc.format.pagev, 48 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 유아교육학과-
dc.date.awarded2013. 8-
Appears in Collections:
일반대학원 > 유아교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE