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동화책 읽어주기 방식이 초등학교 영어 학습자의 어휘 습득 및 영어 학습 태도에 미치는 영향

Title
동화책 읽어주기 방식이 초등학교 영어 학습자의 어휘 습득 및 영어 학습 태도에 미치는 영향
Other Titles
The Impact of Teachers' Storybook Reading Styles on the Vocabulary Acquisition and Attitudes toward Studying English in Elementary School Students
Authors
김지은
Issue Date
2013
Department/Major
교육대학원 영어교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
신상근
Abstract
현재 우리나라의 영어 교육의 목표는 일상생활에 필요한 영어를 이해하고 사용할 수 있는 기본적인 의사소통 능력을 기르는 것이다. 그리고 무엇보다 의사소통 능력을 높이는데 필요한 여러 가지 요소들 중에 가장 기본적이고 중요한 것은 어휘력이라고 할 수 있다. Schmitt(2000)은 원활한 의사소통을 위해서는 일상에서 빈번하게 쓰이는 2000단어를 습득해야 한다고 주장하였고, Krashen과 Terell(1983)도 기초적인 의사소통 능력을 위한 어휘 습득의 중요성을 강조하면서 자연스럽고 유의미한 맥락에서 어휘를 배울 수 있는 환경 조성이 필요함을 역설하였다. 하지만 우리나라와 같은 EFL(English as a Foreign Language)상황에서 자연스러운 영어 습득 환경을 만들기란 그리 쉽지 않다. 이 때, 영어 동화를 교육 자료로 활용한다면 학습자들에게 자연스럽고 풍부한 언어 입력을 제공할 수 있다. 또한 초등학생과 같은 초기 학습 단계의 학습자들에게 영어 동화는 재미있는 이야기를 학습 소재로 사용함으로써 영어에 대한 두려움을 없애고 영어 공부에 대한 흥미와 관심을 높이는데 도움이 될 수 있다. 이 밖에도 영어 동화는 학습자들이 동화 속에서 쓰인 구어나 문장 등을 통해 자연스럽게 언어 표현과 그 사용 기능을 배울 수 있고, 동화의 내용을 통해 문화에 대해서도 배울 수 있다는 점에서 그 교육적 가치가 높다. 여러 가지의 동화책 읽기 방법 중, 교육 현장에서 초급 영어 학습자에게 가장 보편적으로 활용되는 방법은 교사가 학습자들에게 책을 읽어 주는 것이다. 현재까지의 선행연구들을 보면, 동화책을 활용한 영어 교육에 대한 연구는 많으나 교사의 책 읽어주기 방식과 관련한 연구는 드물다. 또한 동화책 읽어주기 방식과 관련하여 지금까지 이루어진 대부분의 연구들은 모국어를 습득하는 유아를 대상으로 하는 연구들로서 초등학생을 대상으로 하여 영어 교육과 관련한 동화책 읽어주기 방식에 관한 연구는 아직 부족하다. 따라서 본 연구는 초등학생을 대상으로 교사의 영어 동화책 읽어주기 방식이 어휘력의 향상과 영어 동화책을 활용한 영어 학습에 대한 정의적 태도 변화에 미치는 영향을 알아보고, 초등학교 학습자들에게 효과적으로 동화를 활용할 수 있는 방안에 대해 생각해 보고자 한다. 본 실험 연구를 위해 서울 소재의 한 초등학교 방과 후 수업 2개 학급을 연구 대상으로 설정하고, 총 5주 동안 5차시에 걸쳐 실험을 진행하였다. 실험 참가자들은 초등학교 1, 2학년 학생들로 이들은 교사의 동화책 읽어주기 방식에 따라 교사연기 중심 읽어주기 집단과 상호작용 중심 읽어주기 집단으로 나뉘어 미리 선정된 5권의 동화책을 읽었다. 각 차시의 수업은 다음과 같은 절차로 진행되었다. 먼저, 교사는 본 수업 시작 전에 지난 시간에 읽었던 동화책을 한 번 더 읽어주고 나서 새로운 동화책을 읽어주었다. 이 때, 교사는 집단에 따라 책을 읽어주는 방식을 달리 하였다. 교사연기 중심 읽어주기 집단의 경우, 교사는 다양한 높낮이나 목소리 톤, 얼굴 표정, 몸짓 등을 사용하여 동화책을 실감나게 읽어주었고 학생들은 교사의 읽기가 끝날 때까지 그것을 가만히 듣도록 하였다. 상호작용 중심 읽어주기 집단의 경우, 교사가 책을 읽어주는 동안에 교사와 학생들은 책의 내용이나 학생들의 경험, 생각 등에 대하여 서로 자유롭게 묻고 대답 할 수 있도록 하였다. 5주의 수업이 끝난 후에, 선정된 동화에서 40개의 어휘를 추출하여 사후 어휘 능력 평가를 실시하였고, 동화를 활용한 영어 학습에 대한 학습자들의 정의적 태도 변화를 알아보기 위하여 사후 설문도 함께 실시하였다. 또한 사후 어휘 능력 평가가 끝난 4주 후에, 동화책 읽어주기를 통한 우연적 어휘 학습의 지연효과를 알아보기 위하여 후속 어휘 능력 평가를 실시하였다. 수집된 자료는 SPSS 18.0 for Windows 통계 프로그램을 이용하여 연구 문제에 따라 독립표본 t검정과 대응표본 t검정을 실시하여 분석하였다. 본 연구를 통해 얻어진 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 교사의 영어 동화책 읽어주기 방식에 따른 두 집단의 우연적 어휘 학습의 효과를 비교해 보았을 때, 교사연기 중심 읽어주기 집단과 상호작용 중심 읽어주기 집단의 어휘 능력에는 통계적으로 유의미한 차이가 나타나지 않았다. 하지만 두 집단 모두 사후 평가의 점수가 사전 평가 점수보다 많이 향상된 결과를 보여주었기에 동화책을 읽어주는 방식에 관계없이 영어 동화책 읽어주기가 우연적 어휘 학습에 긍정적인 영향을 미친다는 것을 알 수 있었다. 둘째, 동화책 읽어주기 방식에 따라 학습자의 이해어휘 능력과 표현어휘 능력에 어떤 차이가 있는지 알아보기 위하여 사후 평가 점수를 문항 유형별로 비교·분석 한 결과, 교사연기 중심 읽어주기 집단과 상호작용 중심 읽어주기 집단 간 에는 통계적으로 유의미한 차이가 나타나지 않았다. 그러나 두 집단에서 모두 표현어휘 능력을 측정하는 ‘뜻 쓰기’유형에서 가장 큰 점수 향상을 보여 교사의 영어 동화책 읽어주기가 표현어휘 능력의 향상에 도움이 되었다고 해석할 수 있었다. 셋째, 후속 평가를 통해 학습자들의 영어 동화책 읽기를 통한 우연적 어휘 학습의 지연효과를 살펴보았는데, 교사연기 중심 읽어주기 집단과 상호작용 중심 읽어주기 집단 간의 유의미한 차이가 나타나 결론적으로 상호작용 중심 읽어주기 집단의 어휘 학습 지연효과가 더 큰 것으로 밝혀졌다. 이는 상호작용 중심 읽어주기 집단의 학습자들이 동화를 읽는 중에 교사와 상호작용을 하면서 새로운 어휘에 대한 노출과 사용의 기회를 교사연기 중심 읽어주기 집단에 비해 많이 가질 수 있었기 때문이라 생각된다. 넷째, 교사의 동화책 읽어주기 방식에 따라 이해어휘와 표현어휘 학습의 지연효과 차이가 어떻게 나타나는지 후속 어휘 능력 평가 점수를 문항 유형별로 분석하였다. 그 결과로써 두 집단 사이에 통계적으로 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났으며, 교사연기 중심 읽어주기 집단과 상호작용 중심 읽어주기 두 집단 모두 후속 평가에서 이해어휘 능력의 유의미한 감소를 보였다. 하지만 표현어휘 능력의 경우, 상호작용 중심 읽어주기 집단에서는 후속 평가의 점수가 사후 평가 점수와 통계적으로 유의미한 차이가 나타나지 않아 결과적으로 교사연기 중심 읽어주기 집단보다 상호작용 중심 읽어주기 집단이 이해어휘와 표현어휘 학습의 지연효과가 더 큰 것으로 나타났다. 다섯째, 사후 설문을 통하여 동화를 활용한 영어 학습에 대한 학습자의 정의적 측면의 변화를 살펴본 결과, 교사연기 중심 읽어주기 집단과 상호작용 중심 읽어주기 집단 간의 유의미한 차이는 없었다. 하지만 두 집단에서 모두 영어 동화 수업에 대한 평가, 영어에 대한 자신감, 영어 동화책 읽기에 대한 흥미도가 보통 이상의 수준을 나타내어 교사의 영어 동화책 읽어주기가 학습자들의 영어 학습에 대한 정의적 태도에 긍정적인 영향을 미쳤다는 것을 알 수 있었다. 이러한 연구 결과를 종합해 보면, 동화책 읽어주기가 초등학교 영어 학습자들의 영어 어휘력 향상에 긍정적인 영향을 미쳤다고 평가할 수 있다. 또한 상호작용 중심 읽어주기 방식이, 학습자들이 교사와 함께 동화책을 읽으면서 습득한 어휘를 오래 기억하는데 더 효과적임이 증명되었다. 이를 바탕으로 앞으로 동화책 읽어주기 방식과 관련하여 다양한 연령, 더 많은 학습자들을 대상으로, 어휘력 이외의 다양한 변인들에 대한 좀 더 세밀한 후속 연구가 이루어져서 교육 현장에서 영어 동화가 훌륭한 학습 자료로 활용될 수 있도록 다양한 방안들과 프로그램을 마련하는데 도움이 되기를 기대한다.;The main purpose of the current English education in Korean schools is to improve the students' competence in English communication. An elementary and necessary measure of communication is the acquisition of vocabulary knowledge. In the English as a Foreign Language (EFL) setting, storybook reading is known as a useful method for increasing a student's vocabulary knowledge. Storybooks are written in the native language, offer a method of direct language input, and also carry an interesting story that is especially attractive for the young language learners. Therefore, it is not a surprise that storytelling is a source of excellent teaching material. Many teachers in elementary schools prefer using storybooks as a primary source for teaching English. One of the most common styles of reading storybooks in the elementary school setting is the act of teachers reading to the students. Although the importance of storybook reading has been well documented, relatively little is known about its impact by teachers' different storybook reading styles, particularly for young EFL language learners. Therefore, this experimental study intends to investigate the effect of teachers' different reading styles on the incidental vocabulary learning and attitudes towards studying English in elementary school students. The two types of reading styles used for this study were 'Performance-oriented style' and 'Interaction-based style'. In the performance-oriented style, teachers read books in a dramatic manner with minimal teacher-student conversation during the storybook reading. In the interaction-based styles, teachers interacted with students during the reading by asking questions or having discussion about the story. The participants in this study were twenty nine elementary school students, who were divided into two groups: the performance-oriented style and the interaction-based style. Both groups read five selected books for a course of three readings each. At the conclusion of the readings, a vocabulary test was given to measure the students' vocabulary competency relative to their knowledge base at the beginning of the study. Secondly, students were given a questionnaire to assess their attitudes toward studying the English language. Thirdly, students were given a delayed vocabulary test one month later in order to assess their retention rate of the learning. The results of this study were as follows: First, there was a statistically significant improvement in vocabulary knowledge between pre- and post-test performance in both groups, respectively. The post-test scores of the performance-oriented and interaction-based groups, however, did not reveal a statistically significant difference with each other. Second, the analysis of the post-test questions addressing receptive vocabulary and productive vocabulary did not show any significant difference between the two groups. However, there was a noticeable improvement in competence of productive vocabulary within each group when comparing pre-test to post-test. Third, as for the retention, the delayed test scores suggested that the interaction-based style was better than performance-oriented style. An explanation for this difference may be that the students in the interaction-based group had more exposure and opportunities to utilize the new vocabulary in the interactive process. Furthermore, retention of receptive and productive vocabulary was also significantly more effective in the interaction-based group based on the delayed vocabulary test. Finally, the post-test questionnaire assessing the students' attitudes toward the English storybook experience indicated that students in both groups were satisfied with the reading class. Additionally, students noted increased confidence and interest in studying the English language. In conclusion, reading storybooks aloud to students positively contributed to the students' vocabulary learning and attitudes toward learning English. In particular, the interaction-based style was more helpful for retention than performance-oriented style. The findings in this study are expected to provide insights and information that teachers can refer to when they are integrating storytelling into the curriculum. If further studies are executed with larger group of learners for a longer period of time, concerning diverse variables such as the pattern of teacher's interaction or the students' comprehension, it will be a powerful source for enhancing students' language learning and literacy development.
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