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혁명기(1917-1929) 러시아 무대디자인에 나타난 유토피아니즘

Title
혁명기(1917-1929) 러시아 무대디자인에 나타난 유토피아니즘
Other Titles
A Study on the Utopianism Expressed in the Russian Stage Design During the Russian Revolutionary Period(1917-1929)
Authors
박경화
Issue Date
2013
Department/Major
대학원 미술사학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
윤난지
Abstract
본 논문은 러시아 사회주의 혁명 시기의 무대디자인 작품들을 당대의 정치사회적 맥락에서 형성된 유토피아 개념을 중심으로 살펴본 연구이다. 혁명이 발발한 1917년부터 사회주의 체제가 자리를 잡아가는 1920년대 말까지, 투철한 혁명 의식으로 무장한 러시아의 미술가와 연극인들은 예술을 통해 사회주의 유토피아의 건설에 참여하겠다는 같은 열망을 가지고 혁명 시대에 적합한 종합예술로서의 연극 무대를 함께 구상했다. 이는 혁명을 전후로 연극의 제작과 수용 현장에 큰 변화가 찾아오자, 새로운 연극을 위한 시각적 장치의 필요성이 증가하면서 나타난 현상이었다. 그러나 이 시기 러시아 무대디자인에 관한 연구는 대부분 일부 전위 미술가들의 작품에 대한 단순한 조형적 분석에 치우쳐 있으며, 그러한 무대가 탄생하게 된 전반적인 맥락에 관해 다루고 있는 경우는 드물다. 따라서 본 연구는 러시아의 예술가들이 연극 무대라는 공간에 주목하게 된 배경과 함께 새로운 정치사상에 입각한 유토피아에 대한 동경이 여기에 어떠한 모습으로 시각화되었는지를 조명해 봄으로써, 무대디자인을 보는 시각을 확장시키고자 했다. 첫 번째로, 노동의 효율성을 중시하는 소비에트식 가치관에 따라 공연예술 분야에서는 기계적인 움직임을 응용한 퍼포먼스가 크게 유행했고, 미술가들은 이러한 퍼포먼스의 특징을 효과적으로 전달하기 위해 기하추상 양식의 무대 장치와 의상을 제작했다. 장식적인 요소를 최대한으로 배제한 채, 가공되지 않은 재료와 기초적인 도형의 모티브로 구성한 디자인은 배우들의 절제된 움직임과 신체 기량을 돋보이게 하는 도구의 역할을 수행하면서 노동으로 이루어갈 미래에 대한 꿈을 시각화했다. 이는 그 이전까지 단순한 배경에 머물러 있던 러시아 무대미술의 역사에 결정적인 전환점을 마련하는 동시에, 기능성을 강조하는 러시아 아방가르드 미술의 특징을 대변하는 것이었다. 두 번째로는 소비에트 정권 수립 이후 문화예술 정책의 방향에 따라 사회주의 유토피아에 대한 희망을 암시하는 선동용 연극들이 많이 상연되었음을 들 수 있다. 이러한 경우에 미술가들은 무대 위에 정치적 슬로건을 직접적으로 시각화하거나, 개인의 독창적인 조형 방식을 적극적으로 활용해 새로운 공간을 연출하기도 하면서 내러티브의 도상으로서의 무대를 제작했다. 극 속의 선동적인 메시지를 생생하게 가시화하는 무대는 연극의 ‘보는’ 속성을 강화하는 무대디자인 본연의 기능에 충실하면서 이미지가 정치적으로 효과적인 도구가 될 수 있음을 다시 한 번 입증했다. 마지막으로, 예술과 현실이 하나로 합쳐지는 시대적 분위기를 타고 연극 현장에서는 무대와 관중석의 경계가 모호해지는 현상이 나타났다. 이는 인민에게 사회의 주체로서의 중요한 역할과 책임감을 부여하는 소비에트의 정치 철학과 긴밀하게 맞물리는 것이었다. 이를 위해 미술가들은 배우와 관객의 자유로운 소통을 목적으로 하는 새로운 연출 기법을 적극적으로 지지하며, 무대디자인의 범주를 연극 상연 현장의 전반적인 환경을 구축하는 것으로 확장시키고 극장 실내 구조를 변화시켰다. 특히 혁명 기념행사의 일환이었던 야외 연극의 무대는 공공장소와 같은 일상의 공간까지 연극적인 환경 속에 통합시켰는데, 이와 같은 현상은 관객들에게 스스로 행동하는 배우가 되어 이데올로기를 몸소 체험하게끔 하는 기회를 제공했다. 이처럼 혁명기 러시아의 미술가들은 퍼포먼스의 기능성을 강화하고 선동적인 메시지를 도상화하며, 관객과의 긴밀한 소통을 장려하는 방향으로 연극 무대를 디자인했다. 이러한 양상은 1910년을 전후로 미래주의, 다다, 표현주의 예술가들이 공연예술과 결합된 현장 실천적인 작업을 적극적으로 선보였던 동시대 현상이 사회주의 혁명이라는 러시아의 특수한 상황과 맞물린 결과이다. 그러한 점에서 본 연구는 혁명기 러시아 미술의 총체예술적인 측면을 밝혀낼 뿐 아니라, 연극의 시각적 요소에 반영된 당대의 사회상을 고찰하고자 시도했다는 데 의의가 있을 것이다.;This study examines the stage design works during the Russian social revolutionary period with an emphasis on the notions of Utopia formed in connection with political and social situations of the times. From 1917 when the revolution occurred till the late 1920’s when the socialistic system was getting settled, the Russian artists and people concerned in theatre equipped with strong revolutionary spirit had the same aspiration to participate in the constructing socialistic Utopia through arts and conceived the stage for plays together as the composite arts right for the revolutionary era. This phenomenon emerged as there was great change at the spot of producing and accepting theatre before or after the revolution and the necessity for visual equipment for new sorts of theatre increased. However, preceding studies on the Russian stage design during the period mostly emphasize the simple formative analysis of the works of some avant-garde artists, and it hardly deals with the general context where that stage could be born. Accordingly, this study attempted to expand the viewpoint of seeing stage design by illustrating how the Russian artists paid their attention to the space called the stage for theatre and how the aspiration for Utopia based on a new political idea was visualized. First, on account of the Soviet values emphasizing the efficiency of labor, performances applying mechanical moves were very popular in the area of performing arts. And the artists developed geometric and abstract-style stage devices or costume in order to convey those characteristics of performances effectively. Excluding decorative elements to the utmost, the design composed of unprocessed materials and motives of basic diagrams played instrumental roles in emphasizing actors’ restrained movement and physical ability to visualize a dream about the future that would be realized by labor. This established a decisive transitional point for the history of Russian stage art that had remained as just simple background until then, and at the same time, it represented the characteristics of Russian avant-garde art which stressed functionality. Second, after the establishment of Soviet government, agitative plays alluding to hope for socialistic Utopia were staged a lot according to its culture and arts policy. In that case, the artists either visualized political slogans on the stage directly or designed the stage set as the icon of narrative creating new space by using each individual’s unique formative styles aggressively. The stage that visualized vividly the agitative messages in a play once again proved that the image could become a crucial political tool while being faithful to the original function of stage design to strengthen the aspect of ‘seeing’ of theatre. Lastly, along with the periodic atmosphere that art and reality became unified, in the actual spot of theatre, there was a phenomenon that the borderline between the stage and spectatory turned obscure. This was closely connected to the political philosophy of the Soviet Union that assigned important roles and responsibilities to the people as social subjects. For this, the artists positively supported the new directive technique oriented to liberal communication between actors and audience and also extended the range of stage design to building the general environment as the actual spot for staging a play and altered the interior structure of the theater as well. In particular, the stage for outdoor plays, part of the event to commemorate the revolution, integrated even the usual space like the public place into the theatrical environment, and this kind of phenomenon provided audience with a chance to become an actor themselves and experience the ideology directly. Like this, the Russian artists of the revolutionary period designed the stage for theatre in the direction to reinforce the functionality of performances and schematize agitative messages and encourage close communication with the audience. This phase was the result that the contemporary phenomenon that Futurists, Dadaists and German Expressionists positively showed practical work in the field combined with performing art was connected to the special situation of Russian, namely the social revolution. In this point, this study is significant in that it attempted not only to reveal the total artistic aspect of the Russian fine arts during the revolutionary period but also to examine the social aspect of the times to which the visual elements of a play were reflected.
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