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현대드로잉의 표현적 특성을 통한 자수드로잉 연구

Title
현대드로잉의 표현적 특성을 통한 자수드로잉 연구
Authors
차수진
Issue Date
2007
Department/Major
대학원 공예학부섬유예술전공
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
현대 드로잉은 20세기에 들어서면서 회화, 조각, 건축 등의 밑그림에 불과하다는 생각으로부터 벗어나, 독자적인 미술 형식이자 영역으로 완전히 분리되어 발전하였다. 과거 본 그림을 위한 예비 작업으로만 여겨졌던 드로잉의 전통적인 개념에서 그 의미가 확장되어, 이미 모든 작가에게 공통된 하나의 표현 미디어가 되었다. 드로잉은 70년대 이후 초현실주의의 영향을 받아 자동기술법(Automatism)을 통하여 선(線)을 사용한 무의식적인 표현과 작가의 내면적인 상태를 자유롭게 나타내는 형태를 갖추었다. 그 후 추상표현주의자들에의해 드로잉은 드리핑(dripping), 액션패인팅(action painting), 스크러블(scribble), 그래피티(graffiti) 등 다양한 표현방법으로 발전하였고, 작가의 정신과 의도를 순수하게 표현해내는 현대예술의 중심적이고 결정적인 역할을 하게 되었다. 즉, 초현실주의와 추상표현주의의 영향이 있었기 때문에 독자적인 하나의 장르로서 지금의 현대드로잉이 탄생하게 된 것이다. 따라서 현대드로잉의 표현적 특성은 초현실주의적인 드로잉과 추상표현주의적인 드로잉의 표현양상에서 찾을 수 있다. 먼저 초현실주의적인 드로잉의 두드러지는 표현적 특성은 ‘비대상성(非對象性)’이다. 추상적인 회화만을 진정한 예술로 여겼던 초현실주의자들에게 비대상성이란, 화가의 의지가 본격적으로 개입되지 않고, 사물의 본질적 논리가 정교하게 이루어지지 않은 상태 를 말하는 것이다. 따라서 비대상성은 몽상적이거나 비현실적인 정신을 지닌 무의식의 세계를 추상적인 선들을 통해 표현된다. 반면 추상표현주의적인 드로잉은 비대상성을 지닌 무의식의 드로잉과는 다르게, 본질적으로 회화의 근원적인 성질인 ‘순수성(純粹性)’을 추구한다. 순수성이란 다른 모든 예술의 요소나 구성성분들의 영향을 받지 않는 것을 말하며, 이는 회화를 포함한 모든 분야의 예술이 추구하는 창작의 특징이기도 하다. 추상표현주의의 ‘순수한 회화’를 향한 열망은 신체적 행위를 통해 자신들의 예술적 의도와 정신을 표현하는 액션페인팅이나 드리핑 같은 행위성을 강조한 표현방법으로 변모하게 된다. 이러한 신체를 통한 행위성은 우연적인 효과를 포함하여 현대드로잉의 또 다른 새로운 장을 열게 되었다. 본 연구는 앞에서 살펴본 것과 같이, 기존의 회화형식을 깬 현대드로잉의 비정형화된 자유로움과 그 표현에 주목하였다. 따라서 본 연구를 위한 이론적 배경으로 현대 드로잉의 개념을 고찰하고, 드로잉을 원리적인 측면에서 개념적 표현활동으로서의 드로잉과 인격의 서술활동으로서의 드로잉으로 나누어 그 특징과 성격을 파악한다. 여기서의 드로잉은 고전적인 의미에서의 드로잉이 아닌 현대개념에서의 드로잉이며, 본 연구자가 중심을 두지 않은 오늘날의 모든 성격의 드로잉까지 포함하여 전체적인 원리와 방법을 개괄하는 것이다. 현대드로잉의 분류는 선 중심, 형태중심, 색 중심 등의 드로잉 방법적인 측면과 개념 유무에 따른 원리적 측면 등 유형분류가 다양하지만, 본 연구에는 현대드로잉이 현대드로잉으로서의 독립적 위치를 갖도록 영향을 미친 요인과 현대드로잉의 성격에 초점을 맞추었다. 따라서 현대드로잉에 큰 영향을 미친 초현실주의의 비대상성과 추상표현주의의 순수성을 중심으로 현대드로잉의 표현적 특성과 주요 작품에 대해 탐구하였다. 또한 현대드로잉의 표현적 특성이 두드러지는 동시대의 현대 드로잉 예술 작품들을 알아보았으며, 특히 페인팅과 구별되는 드로잉의 선적인 표현이 강조된 작품 위주로 분석하였다. 그리고 현대드로잉적인 요소를 지닌 섬유예술 작품을 분석하고, 그 중 자수기법으로 표현된 작품연구를 통해 드로잉적인 조형성을 연구하였다. 이와 같은 현대드로잉의 표현적 특성 연구를 통해 본 연구자는 비대상성과 순수성에서 본 연구자의 작품세계를 표현하고 형상화 시킬 수 있는 방법적인 측면의 조형적 언어를 도출하였다. 대상을 제거함으로써 무의식적이고 절대적 자유를 추구하는 비대상성은 본 연구에서 추상적인 선과 이미지 반복이라는 조형성으로 형상화되었다. 또한 회화의 본질인 순수성은 추상표현주의의 신체적 움직임을 통해 액션페인팅으로 표현되었듯이 자수기법을 사용한 자수드로잉으로 표현하였다. 즉, 내적 심상과 예술적 의도는 물감의 뿌림과 붓질 대신 실과 바늘을 통한 자수표현으로 대변된 것이다. 내용적 측면에서, 본 연구의 주된 관심은 ‘상처’라는 내적 감정으로부터 시작한다. 상처로 인한 아픔은 사람을 고통스럽게 하지만, 그 고통은 아픔만큼의 성숙을 동반한다. 상처가 치유되는 과정에서 사람은 많은 것을 생각하게 되고, 자아인식을 하게된다. 특히 상처를 통해 생겨난 흉터는 그 사람의 과거와 역사를 대변하며, 더 나아가 삶의 자극제가 되기도 한다. 본 연구는 상처와 아픔이 고통을 주는 부정적인 요소가 아니라 인간을 더욱 성숙되고 발전적으로 이끌고 가는 긍정적인 요소로 보았다. 따라서 내적 또는 외적으로 생기는 상처를 자유로운 곡선과 형태를 통해 추상적으로 나타내었고, 그 상처가 아물면서 치유되고 나아가는 모습을 상징적인 기호와 무늬를 통해 회화적으로 표현하였다. 따라서 본 연구는 개인적인 경험을 통해 상처와 치유의 과정을 비정형적이고 추상적인 선적 드로잉으로 형상화하여 현대드로잉의 표현적 특성을 지닌 자수드로잉으로 나타낸 것이다. 이와 같은 작품제작을 통해 분석한 연구의 결론은 다음과 같다. 첫째, 초현실주의적 드로잉의 자동기술법과 추상표현주의의 특성을 살펴봄으로써 본 연구자의 내적 심상을 외적으로 끄집어낼 수 있는 드로잉 표현의 방향을 제시하였다. 둘째, 비대상성에서 드러나는 선적이고 반복적인 조형적 요소는 본 연구에서 독창적인 조형적 언어로 환원되어, 비정형적인 드로잉을 전개하는데 효과적인 결과를 얻을 수 있었다. 복잡 미묘한 관계와 상황에서 겪게 되는 다양한 상처와 그 치유과정을 자유로운 선과 상징적인 기호의 반복으로 표현하였다. 셋째, 추상표현주의에 의해 행위로 표현되었던 순수성은 자수라는 행위로 재창조되었다. 자수 작업을 통한 신체적 제스처는 삶에서 우러나온 상처와 치유의 행위로서 본 연구자의 정신적 사고와 예술적 의도를 대변하였다. 따라서 다양한 소재와 자수기법을 사용하여 찢고, 꿰매고, 잇는 행위를 통해 본인의 내적 구조와 연결된 자수드로잉을 창출해낼 수 있었다. 넷째, 동시대적인 현대드로잉의 선적인 표현의 특성을 연구 및 분석하여 평면에서뿐 만 아니라 공간까지 확장된 드로잉의 조형적 차별성을 발견하였다. 따라서 정해진 화면 안에서만의 작업이 아닌 화면 밖의 공간까지 확대되어 다양하게 표현되는 조형적 미를 창출하였다. 다섯째, 현대드로잉의 비대상성과 순수성에 대한 탐구를 통해 도출된특성을 통하여 내적 심상을 표출하고, 이를 작품으로 승화시키는 과정에서 자수드로잉적 조형언어로 완성할 수 있었다. 본 연구는 개인적인 경험과 내적 심상에서 생성되어진 상처를 주제로 그려야 하는 대상에서 해방되고 조형적 요소를 배제한 현대드로잉의 표현적 특성을 통하여 표현방법을 연구하고, 자수드로잉 작품을 창조하는데 그 목적이 있다. 그리고 더 나아가 그 어떤 매체보다 실이 지니는 선적이 요소가 강한 자수표현이 현대드로잉에서 새로운 독립적인 표현방법으로 인식될 것으로 기대한다.;From the 20th Century, the Modern drawing has escaped from being a draft of painting, sculpture, or architecture and developed completely separated from the solitary art form. A meaning of drawing has expanded from a general idea of being preparation of main work to comprehensive expression media. After the Seventies, influential of Surrealism enable the drawing to shape free expression form of the artist’s mind by using the line of Automatism. Later, Abstract Expressionists developed various expression methods of the drawing as Dripping, Action Painting, Scribble, and Graffiti. Meanwhile, it plays conclusive role of Modern art which express the purpose and mind of the artist. In other words, the Modern drawings came into the world by influence of Surrealism and Abstract Expressionism. Consequently, the characteristics of Modern drawing could be found from expression aspect of Surrealism and Abstract Expressionism. First of all, the prominent expression characteristic of Surrealism is non-object nature. For Surrealist who believes only abstract painting as genuine art, the non-object nature represents a condition where it does not accomplish an essential logic of the object elaborately, and does not interrupt artist’s purpose directly. Hence, the non-object nature manifests unconscious mind with fantasy or unrealistic mind by using abstract lines. On the other hand, the Abstract Expressionism drawing differs from unconscious drawings of non-object nature. Essentially, it pursuits painting’s origin nature, the purity. The purity means something that does not get influenced by elements or components of other arts. Also, it elucidates the characteristics of creative work in every field of art including paintings. The desire of pure painting represents artistic purpose or mind through physical actions such as Action Painting or Dripping. These physical actions made another new chapter of Modern drawings. As previously stated, the Modern drawing which is broken past things notices atypical free and expression. Therefore, a theoretical basis for this study is investigating the concept of Modern drawing and understanding its distinguishing and characters that are classified into Conceptualization and Graphologicalization. In here, the concept of Modern drawing, not traditional sense of drawing, includes all characters of drawing which summarize overall principles and methods. The Modern drawing classifies into the principle side and the process side which focuses line, shape, or hue. On this thesis, I focus main factors that influence to have independent position of drawing and characters. Therefore, this thesis investigates about expression characteristic and principal art works which is from non-object nature of Surrealism and the purity of Abstract Expressionism. Moreover, researches the Modern drawing, especially make distinction between paintings. Then, the model of embroidered techniques was studied carefully analyzing the textile art which contains Modern drawing elements. Thorough these studies, it is possible to derive the method of formative senses from non-object nature and the purity. By eliminating the object, non-object nature which chases unconsciousness and absolute free style forms an abstract line and image repetition figures. Moreover, the purity, the painting’s origin nature, represents by using embroidery techniques to express the textile drawing as same as physical actions to the Action Painting. In other words, the inner image and the artistic intention could reflect as textile presentation by using a needle and thread instead of scatter or brush strokes of paints. In substance side, the interesting of thesis begins from metal emotion of wounds. A pain from wounds make people suffer but it bring the maturity as much as pain. Especially, a scar from hurt represents the person’s history and past. Therefore current thesis regards wounds and scars as positive factors to develop sufferer. These themes are expressed liberal curved lines and symbols like scrawl or graffiti. Consequently, the current thesis displays the Embroidery drawing of modern characteristics which preserve the process of wounds and recovery on the basis of personal experiences. The following appears to draw conclusion of research analysis. First, by examining the characteristics of the Automatism of Surrealism and Abstract Expressionism drawings, the method of drawing presentation has been proposed to draw out the inner image to the outward image. Second, the line and repetitive figures of non-object nature restores a figurative linguistic creatively and acquires an efficient result from development of the abnormal drawing. Various wounds and recovery from complicated situation is presented with liberal lines and symbolical sighs and repeats. Third, the purity of physical action method of Abstract Expressionism has been allocated to work of embroidery. The work of embroidery indicates researcher’s moral contemplation and artistic intentions by the behavior of wound and recovery. Therefore, the variety of materials and embroidery techniques such as tearing, sewing, stitching, and joining enables to realize own inner structure and created the connection of textile drawings. Fourth, the experimentation of characteristics of the Modern drawing discovers the figurative distinctions not only on plane but also on spatial. Accordingly, the expansion of canvas to spatial diversifies the figurative beauty. Lastly, thorough the result of studies, the distinguishing of non-object nature and the purity, it expresses mental emotion and accomplishment to Embroidery drawing. The current thesis set up a goal to create a work of Embroidery drawing by disengaging from figurative factors, applying characteristics of Modern drawing, and the theme of wounds based on personal experiences. Furthermore, cognition of the strong lines by embroidery work looks forward to receive reputations of new independent expression method of the Modern drawing.
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