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인성교육을 위한 중학교 2학년 음악-도덕 통합 수업지도안

Title
인성교육을 위한 중학교 2학년 음악-도덕 통합 수업지도안
Other Titles
A Study of Integrated Teaching Method of Music and Morals in Middle School Second-Grade for Personality Education
Authors
이상리
Issue Date
2013
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
장근주
Abstract
본 연구는 중학교 2학년의 인성 교육을 위한 음악과 도덕 교과의 효율적인 통합 수업의 개발에 목적을 두었다. 중학교 2학년은 청소년기 중 사춘기와 함께 몸과 마음이 급격히 발달되는 시기로, 이 시기의 정신적, 신체적, 정서적 측면의 조화로운 발달은 일생의 삶에 영향을 미친다. 따라서 이 시기의 청소년이 스스로 자신을 지키고 서로에게 도움이 되는 경쟁을 하는 바른 인성을 성장시키는 데에 관심을 기울일 필요가 있다. 이를 위해 먼저 인성교육의 방향성으로 리코나의 통합적 인성교육론을 분석하여 리코나의 인지적, 정의적, 행동적 인성구성의 요소를 본 수업 지도안 구성에 인성교육 적 요소로 적용시켰다. 또한 통합수업 구성을 위해 인그람의 통합 교육과정의 기능에 대해 고찰하여 본 수업 지도안의 설계를 위해 인그람의 통합교육과정 구성요인의 상호작용 관계를 분석틀로 사용하였다. 인성교육을 위한 음악 지도에 대해 현재 교육 현장에서 사용되고 있는 2007 개정 교육과정에 따른 중학교 2학년 음악 교과서 3종을 분석하여 인성을 함양시킬 수 있는 요소를 탐색함과 동시에 교육과정에 부합하는 학습 내용 요소를 충족시키고자 하였다. 그리하여 성안당 출판사에서 제재곡 ‘고요한 밤 거룩한 밤’, 현대음악 출판사에서 제재곡 ‘동무생각’과 감상 활동인 ‘사랑의 꿈’을 채택하고 미래엔 컬쳐그룹 출판사에서는 ‘즐거운 리듬 신명나는 장단- 나도 타악기 연주가’ 활동과 ‘바른 태도로 공연을 감상하려면’ 활동을 채택하였다. 또한 도덕 교과와의 통합적 수업 방안을 고안하기 위해 2007 개정 교육과정에 따른 중학교 2학년 도덕 교과서 2종의 내용을 분석하여 앞서 분석한 음악 교과서 간의 상보(相補) 가능한 단원을 선택하였다. 그리하여 도덕과 내용에서는 예술과 도덕의 관계를 중심으로 천재교육 출판사와 도서출판 디딤돌의 대단원 ⌜Ⅳ. 문화와 도덕⌟의 소단원 ‘예술과 도덕‘ 의 내용을 추출하여 각 차시의 수업 지도방안에 적용하여 구성하였다. 앞서 분석하여 선택한 음악 교과서와 도덕 교과서의 단원을 토대로 인그람의 통합교육과정 구성요인에 적용하여 수업의 골격을 조직하고 통합 수업 지도안을 작성하였다. 연구자가 설정한 ‘음악과 우리의 감정’, ‘함께 나누는 마음’, ‘음악과 도덕의 관계’ 세 개의 통합 단원을 중심으로 단원 별 학습 목표를 구성하여 통합 수업의 학습 요소에 융합시켜 통합 단원 별 2차시 수업을 구상하여 총 6차시의 통합 수업을 구상하였고, 여기에 앞서 분석한 리코나의 인성 구성의 요소를 추출하여 통합 수업의 학습 요소에 융합시켰다. 이를 통해 각 교과의 고유한 논리적, 필수적 계열과 영역을 손상시키지 않으면서 기존의 내용을 새로운 시각에서 바라볼 수 있도록 하였다. 또한 학습자가 교과 지식의 학습 뿐 아니라 인성교육의 요소를 함께 흡수할 수 있는 수업 내용을 구성하였다. 본 연구에서 구성한 통합 수업 지도안에 대한 현직 중등 음악 교사와 도덕 교사들의 의견을 종합하면 학습자에게 학습 향상 측면과 인성 함양의 측면에서 긍정적인 효과가 있을 것으로 보인다. 그러나 실제 적용에 있어 교사의 전문성과 교과 간 교사의 적절한 합의가 이루어져야 할 것이다. 본 연구의 통합 수업은 음악 교과의 이론적 요소가 강조되어 있기 때문에 음악을 전공하지 않은 교사가 본 수업을 진행하기에는 다소 무리가 있을 수 있고 음악 교사가 본 수업을 진행할 경우 도덕 교과의 학습 내용도 숙지가 되어 있어야 하기 때문에 도덕 교과 내용에 대한 음악 교사의 충분한 학습 또한 이루어져야 한다. 인성 교육은 내용을 어떻게 가르칠 것인가에 그치는 것이 아니라 어떻게 하면 실천하게 할 것인가에 대한 방법이 중요하기 때문에 인성 함양의 요소가 수업의 이론적 요소와 분리되어 제시될 것이 아니라 교과 내용에서 주목해야 할 인성 함양 요소의 내용을 구체화하여 수업 내용 및 교수법을 개선해야 한다. 앞으로 인성 교육과 더불어 음악 교과와 타 교과의 통합 수업 방법이 음악과의 특성을 반영하는 체계적인 통합 프로그램의 틀로서 학교 교육 현장에서 지속적으로 연구되고 활용되어지기를 기대한다.;The purpose of this paper is to develop integrated teaching method of music and morals in middle school second-grade for personality education. First of all, Lickona's integrative personality education theory is analyzed. And his cognitive, affective, and behavioral factors which compose personality were adjusted to our class teaching plan. Also, interaction relationship of Ingram's integrated teaching method was used as an analysis framework. It was conducted by contemplating functions of Ingram's integrated teaching method to create integrated class. Second, factors that can improve personality through music were investigated. At the same time, satisfying factors of learning contents which coincide with curriculum were investigated, as well. Three middle school second-grade music text books were analyzed. The text books are amended in 2007 and used at today's teaching field for personality education in the aspect of music lessons. Third, two middle school second-grade morals text books were analyzed which were amended for 2007 curriculum. The chapters were complementary with those music text books that were previously analyzed, to design integrative teaching method with morals. Fourth, integrated class teaching guidance was made by adjusting learning factors of music and morals that were chosen previously, to interaction relationship of Ingram's integrated teaching method composing factors. Total 6 classes of integrated lecture designed and there were 2 classes per chapter. Also, the aims of the lessons for each chapter were made and released into learning factors of integrated class, by focusing on three integrated chapters. Learning factors and Lickona's personality composing factors were united in class contents. It was conducted to improve personality without damaging each subject's unique logical and essential area. Integrated class guidance form of this paper can achieve these results: First, it enables planning a class which let students to learn essential contents effectively by reducing overlapping contents of two integrated subjects. Also, improvement in the quality of class can be anticipated by complementing insufficient learning contents. Second, learner's active participation can be achieved. Students' motivation and transition can be achieved more effectively when they discover related themes in two subjects rather than participating in two subjects separately. Also, chances to participate in the class actively can be provided more frequently. Third, internal sympathy can be achieved and ultimately, students can feel values of learning factors by suggesting learning methods which are appropriate for learner's intellectual level. This is possible because approach to class themes is in the form of subject integration. Fourth, not physical but natural sympathy of personality education can be achieved by fusing abstract personality fostering factors, not a cramming method of personality teaching, to class contents. According to a survey we conducted about this teaching guidance to current music and morals teachers in middle school, discussion is necessary in the aspect of accomplishing agreement between expertise of teachers and subjects. Since the integrated class of this research emphasizes music's theoretical factors, it may be hard for those who didn't major in music to teach this class. Also, cooperative work with morals teachers is essential because music teachers need to understand learning contents of morals thoroughly, if they conduct this class. Moreover, factors of fostering personality, in which concentration is needed, should be materialized and used to reform class contents and teaching method. Suggesting those factors separately with theoretical factors should be prohibited. It is because 'how to practice those methods' is more important than 'how to teach the contents of personality education'.
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