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법 인식론의 관점에서 본 '법과 정치' 교과서 분석

Title
법 인식론의 관점에서 본 '법과 정치' 교과서 분석
Other Titles
An Analysis on the Text of in the Perspective of Legal Epistemology
Authors
이솔
Issue Date
2013
Department/Major
교육대학원 일반사회교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
김경은
Abstract
본 연구의 목적은 ‘법과 정치’ 교과서가 최근의 법교육의 동향에 부합하는 행위 중심 법교육 논리에 따라 구성되었는가의 문제를 분석함에 있다. 이를 위해 법인식론에 근거한 법교육 논의 전반을 살핌과 동시에 그 외 다양한 법교육에 대한 관점들을 검토하여 교과서 분석을 위한 기준을 설정하고, 교과서의 학습 목표, 학습 내용 및 학습 방법에 대한 분석을 실시하였다. 분석의 기준은 규제중심 법교육과 행위중심 법교육이 갖는 법을 인식논리를 바탕으로 하여 각 논의가 취하는 학습 목표와 학습 내용 및 방법에 따라 설정하였다. 그뿐만 아니라 교과서의 학습 목표와 내용 간의 일관성을 검토하고, 탐구활동의 적합성을 살핌으로써 단지 교과서에 나타난 법교육 논리를 분석하는데 그치지 않고, 법교육을 실현하는데 있어 최우선 수단으로 사용되는 교재로서 그 한계와 개선 방안을 고찰하고자 하였다. 분석의 범위는 ‘법과 정치’ 교과서의 법 관련 영역 ‘Ⅲ. 우리나라의 헌법’, ‘Ⅳ. 개인 생활과 법’, ‘Ⅴ. 사회생활과 법’, ‘Ⅵ. 국제정치와 법’으로 설정하였으며, 단원 별 학습 목표와 본문은 물론 탐구활동과 보충 자료를 포함하였다. 분석 결과 ‘법과 정치’ 교과서는 행위중심 법교육 논의를 반영하고자 한 시도와 노력이 곳곳에서 발견되었으나 여전히 규제중심 법교육 논의가 상당한 비중을 차지하고 있는 것으로 나타났다. 먼저 법 관련 전 단원의 학습 목표가 두 가지 법인식론을 비교적 유사한 비율로 가지는 것에 반하여 교과서 본문과 탐구활동 등의 내용은 그렇지 않은 경우가 많았는데 이는 일부 학습 목표와 학습 내용간의 일관성이 결여된 결과라 볼 수 있다. 또한, 학습 내용에서 나타나는 법인식 논리의 비중 차이가 단원별로 큰 격차가 있는 것으로 드러났다. 이 같은 문제점은 단순히 두 법인식 논리의 비중 불균형의 문제에 그치지 않고 학습 내용 기술 방식의 질의 문제로도 나타났다. 즉, 사례와 쟁점을 활용한 경우에도 이를 단순히 예로 드는 수준에 그쳐 본래의 쟁점 및 사례중심 학습을 달성하기에 어려움이 있는 것으로 보였으며 일부 탐구활동의 경우 탐구 질문이 적절하지 못하다는 문제점이 발견되었다. 결론적으로 ‘법과 정치’ 교과서는 변화한 법교육의 정의와 성격에 도달하기 위한 중간 지점에 있는 것으로 평가할 수 있다. 법과 정치는 이전의 법교육 교과서에 비교하여 전단원에 걸쳐 보충 자료의 종류와 내용을 다양하게 제시하여 사례와 예시를 풍부하게 활용할 수 있게 하였고, 특히 Ⅳ단원의 경우 이전의 법 관련 교과의 교과서와 비교하였을 때 단순히 법조문을 나열한 것과 같은 교과 내용 및 기술 방식에서 벗어나서 학습자가 더욱 쉽고 친근하게 학습할 수 있도록 유도 하였다. 이는 법적 사고력과 문제 해결력을 함양토록 하는 법교육에 가깝게 진일보 했다 볼 수 있다. 다만 앞서 지적한 것과 같이 행위중심 법교육과 일치한다고 보기 어려운 몇몇 가지 문제점들이 발견되었으므로, 추후 보다 법교육 본래의 의미를 실현하는 데 적합하고 체계적인 교과서로 거듭나기 위해 이 같은 문제점들을 개선하고 보완하고자 하는 노력이 요구 된다. ;This study aims to analyze that the text of is composed according to logic of legal education of centering actions in accord with the trend of recent legal education. In order to achieve the goal, discussions of legal education based on legal epistemology are examined extensively and simultaneously the rest various perspectives on legal education are looked through, and the aims of the lesson, the contents and methods of the lesson in the text are analyzed. The standards of analysis are decided according to the aims, the contents and methods of the lesson supported by each discussion based on legal epistemological logic which legal education centering regulations and legal education centering actions adopt. Besides, by examining the consistency between goals and contents of lessons in the text and suitability of exploratory activities, this study tries to consider the limitation and improvement plans as the text which is used for the top priority means in realizing legal education as well as to analyze logic of legal education in the text. The range of the analysis is set as the part related to laws in the text of , namely ChapterⅢ, the Constitution of Korea, Chapter Ⅳ, Personal life and Laws, Chapter Ⅴ, Social life and Laws, Chapter Ⅵ, International politics and Laws. And the aims and contents of each lesson are also included in the exploratory activity and complementary materials. As a result, the trials and efforts to reflect on discussion of legal education centering actions are found in several parts in the text of , nevertheless, discussion of legal education centering regulations still accounts for a great part in the text. First of all, while the learning aims of all chapters related to laws have two legal epistemological logics at the comparatively similar level, the contents of lessons and exploratory activity have not those similarly. That’s because it is proven that the consistency between goals and contents of lesions lacks. And also the differences of legal epistemological logic in the contents of the text appear a lot in each chapter. This problem is related to the problem of quality of descriptive methods as well as to the problem of imbalance of two legal epistemological logics. That is to say, in the case of utilizing examples and issues, it is just taking them as the simple examples, but it seems to be hard to achieve learning centering examples and original issues. Moreover, in the case of certain exploratory activity, it is found that exploratory questions are not appropriate. In conclusion, the text of can be evaluated as a half-way point to reach definitions and characteristics of changing legal education. The text of provides variously kinds and contents of complementary materials through all chapters, compared with previous legal education texts. In particular in the case of the chapter Ⅳ, it induces students to learn more familiarly and easier beyondprevious learning contents and descriptive methods like listing simply provisions, compared with previous texts related to legal education texts. It can take a major step toward legal education in order to cultivate legal thinking skills and problem-solving capability. Just as mentioned above, because several problems which do not seem to correspond to legal education centering actions are found, the efforts to improve and complement the problems in order to reform proper and systematic texts to realize the original meaning of legal education are required.
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