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비교과 활동이 사회적 선호에 미치는 영향

Title
비교과 활동이 사회적 선호에 미치는 영향
Other Titles
The effect of extracurricular activities on social preferences : focused on the public goods game
Authors
윤혜원
Issue Date
2013
Department/Major
교육대학원 일반사회교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
최민식
Abstract
개인적인 이해관계를 최대화하는 것과 집단적인 이해관계를 최대화하는 것 사이에서 겪게 되는 갈등 상황을 ‘사회적 딜레마(social dilemmas)' 상황이라고 한다(Komorita & Lapworth, 1982). 이러한 딜레마 상황에서 개인들은 전통적인 경제학의 예측과는 다르게 자신의 이익을 극대화하기 보다는 협력적인 행동을 하는 것이 기존의 실험 연구뿐만 아니라 일상생활 속에서도 발견된다. 현실의 사람들은 개인의 이익뿐만 아니라 타인의 이익, 공동체의 이익도 고려하는 사회적 선호를 가지고 있으며, 이는 학습되는 측면이 강하기 때문에 학교 교육이 중요해진다. 사회적 선호는 사회과 교육의 목표로서 공동체 의식, 타인에 대한 배려, 상호 의존성에 의한 공동체 참여 의식 등의 민주시민의 자질과 관련이 있다. 따라서 학교 교육과 사회적 선호의 형성의 관계를 이해하는 것이 중요하다. 최근에는 대학입학전형이 다양화되면서 입학사정관제가 등장하였고, 학교 차원에서도 이에 대한 대비로 리더십과 봉사 활동을 강조하고 있다. 리더십 훈련과 봉사 활동은 비교과 영역으로 주로 창의적 재량활동, 특별활동의 형태로 실시된다. 비교과 활동이 사회적 선호에 미치는 영향을 조사하고, 두 변수 간의 상관관계를 도출하기 위해 본 연구에서는 서울소재 여자 고등학교 370명을 대상으로 사회적 딜레마 상황에서 사회적 선호를 측정하기 위한 공공재 게임을 진행하였다. 단순한 1회 공공재 게임에서 공공 계좌에의 기여율로 사회적 선호를 측정한 결과, 모든 인간들은 완전하게 이기적이라는 주류 경제학의 인간에 대한 가정과는 다른 결과가 나타났다. 대부분의 학생들은 공공 계좌에 기여를 함으로써 사회적 선호를 가진 상호성에 기반한 행동을 하였다. 하지만 학교의 경제 교육은 여전히 이기적 인간관을 가정한다. 따라서 경제 교육을 함에 있어서 이기적 인간을 가정한 이론에만 중점을 두기 보다는 경제 주체를 상호성에 기반한 행위 주체로 인식할 수 있도록 인식의 전환이 필요하다. 특히 학생들의 사회적 선호와 임원 경험, 임원 경험 횟수, 사회 봉사활동의 경험, 사회봉사 활동의 횟수는 강한 양의 상관관계를 보였다. 즉 여고생들의 사회적 선호를 길러주기 위해서는 교과 교육뿐만 아니라 폭넓은 임원 경험, 사회봉사 활동의 경험이 중요하다는 것이 입증되었다. 임원 경험이 있는 집단에서 임원 경험이 없는 집단에서보다 공공계좌에 평균적으로 더 많은 금액을 기부하였고, 임원 경험 횟수가 많은 집단일수록 사회적 선호가 높게 측정되었다. 사회적 선호가 학급 임원 경험, 사회 봉사활동 경험, 학년, 외동 여부, 중학교 형태, 남녀 공학의 경우 학급 형태, 아버지 학력, 가정의 월평균 소득, 수학 성적, 사회 성적과 어떠한 관련을 맺고 있는지 알고자, 학생의 배경 요인을 설명변수로 사회적 선호도를 종속 변수로 다중회귀 분석을 실시하였다. 분석 결과 학년, 임원 경험 횟수, 담임 성별, 남녀 공학 학교에서의 학급 형태는 유의 수준 p<0.05에서 유의미하고 각각의 모형은 15%의 설명력을 지니는 것으로 나타났다. 이외에도 사회 성적, 수학 성적, 가정의 월평균 소득도 사회적 선호와 강한 양의 상관관계를 나타냈다. 연구 대상 학생들의 경우에는 수학 성적과 사회 성적이 거의 비슷한 경향으로 나타났다. 학업 성적이 우수한 학생들 집단에서 학업 성적이 좋지 않은 학생들 집단에서 보다 공공계좌에 평균적으로 더 많은 금액을 기부했으며, 이는 통계적으로도 유의미한 수준이었다. 이는 고등학교의 사회과 교육이 의사결정능력과 공동체 문제에의 참여 능력 향상에 상당부분 기여하고 있다고 설명할 수 있다. 또한 학생들을 담임교사 성별을 기준으로 두 집단으로 나누었을 때에도 두 집단 간에 유의미한 차이가 나타났다. 담임교사 성별을 남자로 응답한 학생들이 담임교사 성별을 여자로 응답한 학생들보다 더 많은 금액을 공공계좌에 기부했으며, 두 집단의 사회적 선호의 차이는 유의미한 수준으로 나타났다. ;Social dilemmas are situations involving conflicts between maximizing individual interests and collective interests. Unlike the standard economic theory, it is well reported in former experimental studies and in everyday life that individuals act cooperatively rather than maximize their own advantages in social dilemma situations. In reality, individuals exhibit social preferences considering not only private interests but also interests of others and the community, showing the importance of school education as it is learned by reinforcement. As the objective of social studies education, social preference is related to democratic citizenship such as sense of community, concern about others, and reciprocity in sense of community participation. Thus school education itself must endeavor efforts to improve social preferences. As the admissions officer system was introduced among various university admission methods recently, school education emphasizes leadership and voluntary social service activities for college preparation. Leadership training and voluntary social service activities are extracurricular activities performed in forms of creative discretionary activity or special activity. In order to understand the effect of these extracurricular activites on students' social preference in social dilemma situations, this study conducted a simple public goods game and was analyzed for statistically significant correlations. The subject of this study was about 370 students attending girls' high schools located in Seoul. Evaluation of social preferences based on contribution to public accounts in the traditional simple public goods game showed different results from the hypothesis of the neoclassical economics that every human acts in completely selfish manners. However economic education is still based on the theories of selfish human natures. Therefore changes in the curriculum of economic education are needed to focus on the perception of reciprocal economic manners, rather than be restricted to classical economic theories of selfish human manners. Especially the social preferences of students were strongly correlated with experience in leadership, number of times in leadership, experience in voluntary social service activities, and number of times in voluntary social service activities. Likewise, to build up social preferences of girls' high school students, it was proved that not only curricular education but also a wide range of experience in leadership and experience in voluntary social service activity are very important. The group of students with experience in leadership donated more than average amount of money in the public account compared to students without leadership experience. Social preferences were also higher in the group of students with more experience in leadership. The purpose of this research was to study the relationship of social preference to experience in class leadership, experience jn voluntary social service activities, school year, existence of siblings, middle school type between coeducation/non-coeducational school, class type between mixed/unmixed class in coeducational school, scholarly attainment of the father, average monthly familial income, mathematics achievement, and social studies achievement. Multiple regression analysis was performed with the student's background factor as the descriptive variable and social preference as the dependent variable. Analysis showed school year, number of times in leadership, gender of the homeroom teacher, and school type between coeducation /non-coeducational school to have significant correlation (p<0.05), with about 15% explanatory power for each analysis model. In addition, mathematics achievement, social studies achievement, and average monthly familial income also showed strong correlation to social preferences. Students subject to research showed similar results in mathematics and social studies achievement. Students with outstanding achievements donated more average amount of money in the public account compared to students with low achievements, showing statistical significance. This finding points to the importance of high school social studies education in promoting decision making skills and participation skills. Furthermore when dividing students into two groups based on the gender of the homeroom teacher, there was significant difference between the two groups. Students with a male homeroom teacher donated more average amount of money in the public account compared to students with a female homeroom teacher, and also there was significant difference in social preferences between the two groups.
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