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dc.contributor.advisor남영숙-
dc.contributor.author김지혜-
dc.creator김지혜-
dc.date.accessioned2016-08-26T03:08:01Z-
dc.date.available2016-08-26T03:08:01Z-
dc.date.issued2013-
dc.identifier.otherOAK-000000076447-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/204641-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000076447-
dc.description.abstractThis paper studies corporate social responsibility (CSR) of Korean multinational enterprises (MNEs) in electronics industry from comparative perspective. Corporate social responsibility has been recognized as the essential of business, especially for multinational enterprise to run their business world widely. Korea, as one of the emerging countries, has played its role in global society with fast growing economy. Especially electronic industries with giant Chaebols such as Samsung and LG electronics led economic boost in Korea. Studying these two national MNEs compared to global top electronic companies, GE and Sony, this paper aims to see how well Korean electronic industry exercise CSR practice and based on ‘The Stages of Corporate Citizenship’ by Googins and Mirvis (2006) analyze these questions 1) what extend CSR is integrated into Korean MNEs? 2) What are the characteristics of Korean MNEs’ global CSR? Through this comparative study, the paper finds Korean electronics industry makes effort to build policies and programs on corporate social activities and yet it lacks strong leadership to move on the next level. By answering these questions, this paper also tries to provide implications for Korean electronics companies to help to make Global CSR strategies on global market. ;기업의 사회적 책임(Corporate Social Responsibility)은 최근 기업활동의 새로운 기준으로 부각되고 있다. 빠른 경제 성장세로 국제 무대에 주목 받는 신흥국으로 부상한 한국의 기업의 사회적 책임 활동에 많은 귀추가 주목되어왔다. 본고는 글로벌 비즈니스의 화두로 자리매김한 기업의 사회적 책임에 관한 Googins and Mirvis(2006)의 연구 The Stages of Corporate Citizenship을 바탕으로 하여 전자산업의 사회적 책임 활동에 대한 비교연구를 하였다. 특히 한국 경제 성장의 주역을 담당하며 세계적인 기업으로 활약하고 있는 삼성전자와 엘지전자의 사회적 책임 활동을 기업시민 활동의 7가지 요소를 기준으로 발전 단계를 분석함으로써 글로벌 전자 산업계에서 활동하는 한국 기업의 사회적 책임활동의 현황을 알아보았다. 한국 다국적 기업의 사회적 책임 활동의 개념은 주주 관리를 목표로 하며 선구적인 리더가 아닌 옹호자의 역할을 하는 지도자 아래 주변적인 방식으로 진행되고 있었다. 연구 결과 최근 활발하게 CSR 보고서를 발간하고 있으며 다양한 기관과 함께 지역 사회 공헌활동 분야에 적극적으로 참여하고 있는 것으로 나타났다.-
dc.description.tableofcontentsI. INTRODUCTION 1 II. LITERATURE REVIEW 7 A. Emerging Concept of CSR 7 B. Theories 14 1. Instrumental Theories 15 2. Political Theories 17 3. Integrative Theories 19 4. Ethical Theories 21 C. Dynamics of CSR 23 III. ANALYTICAL FRAMEWORK AND METHODOLOGY 25 IV. EVOLUTION OF CSR IN KOREA 29 V. CASE STUDIES: GE, SONY, SAMSUNG AND LG 41 A. General Electric 41 1. CSR Strategy 41 B. Sony 47 1. CSR Strategy 48 C. Samsung Electronics 53 1. CSR Strategy 53 D. LG Electronics 58 1. CSR Strategy 59 E. Summary 63 VI. CONCLUSION 66 References 67 Abstract in Korean 74-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent1102643 bytes-
dc.languageeng-
dc.publisher이화여자대학교 국제대학원-
dc.subject.ddc300-
dc.titleGlobal Corporate Social Responsibility Practices of Korean Multinational Companies from a Comparative Perspective-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitleCase Studies in the Electronics Industry-
dc.creator.othernameKim, Ji Hye-
dc.format.pagevii, 74 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major국제대학원 국제학과-
dc.date.awarded2013. 2-
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