View : 576 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor김지영-
dc.contributor.author김준희-
dc.creator김준희-
dc.date.accessioned2016-08-26T03:08:00Z-
dc.date.available2016-08-26T03:08:00Z-
dc.date.issued2013-
dc.identifier.otherOAK-000000077269-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/204639-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000077269-
dc.description.abstractThe role of development NGOs in the field of development cooperation has become important in the international community since the 1980s. As distinct actors in the field, many studies have presented that collaborative relationship between the state and NGOs is preferable for aid effectiveness. As the forefront runners in development cooperation, Sweden and Norway have been widely known for their collaborative and effective state-NGO relations in the field of development cooperation. In this study, I focus on the funding, policy, and service of these two countries to examine the nature of state-NGO relations in Sweden and Norway. In particular, this thesis aims to understand and identify factors that contributed to the emergence of cooperative and effective state-NGO relations in these countries. This study asserts that the historical perspective of social movements and associations is of importance in understanding the current conditions of the distinctive collaborative state-NGO relations in Sweden and Norway. Both countries carried a long history of citizen’s participation in social and economic issues. Portrayed in the tradition of mass social movements and associations, NGOs have always worked in close contact with the government. The historical trait of strong ties between the two actors in regards to financing of services, as well as the NGOs influencing the related state policies, were already prevalent in the 19th century. Although the NGOs were subsidized by the state, NGOs remained relatively autonomous. This feature is reflected in the current state-NGO relations in Sweden and Norway. As service providers, NGOs have control over the projects according to their expertise, and public financing is supported without requirements to the state. Proximity in communication has been common, for local government officials have often acted as leaders in social movements and associations. This has enabled the formation of present NGO policies and guidelines along with its periodic revision, which promoted the NGOs to commit in the development field. Furthermore, rather than conflicting goals and ideas, both actors have aimed in securing the existing services or provisions. Therefore, the service has been in many cases integrated into the public sector. By studying the state-NGO relations in Sweden and Norway, this study attempts to provide recommendations for the development of state-NGO relations and the further advancement of NGOs in Korea.;개발 NGO는 1980년대부터 개발협력 분야에서 중요한 역할을 하고 있다. 학계에서의 NGO에 대한 관심과 연구도 이 시기에 집중적으로 증가하였다. 그 중, 원조효과를 위하여 정부와 NGO가 상호협조적인 관계를 유지하는 것을 장려하는 다수의 연구들이 발표되었다. 개발협력 분야에서 선도적인 역할을 하는 스웨덴과 노르웨이는 정부와 NGO간 상호협조적인 관계를 유지하는 국가이다. 본 연구는 두 국가의 예산, 제도 및 정책, 그리고 NGO 활동 사례를 확인함으로써 정부-NGO의 관계를 살펴보고자 한다. 또한 이와 같은 상호협력적인 관계의 출현배경을 파악하고자 한다. 본 연구는 스웨덴, 노르웨이에서의 정부-NGO 관계가 사회운동(social movement)과 협회(association)의 역사적 전통과 밀접하게 관계되어 있음을 주장한다. 두 국가는 사회 및 경제적 이슈에서 시민참여가 활발하였으며 이전의 사회운동과 협회에서 나타났던 정부-NGO 간 상호유기적인 관계가 현재까지 유지되고 있다. NGO 활동에 대한 자금지원과 NGO의 정부정책 참여에 관한 역사적 배경은, 19세기부터 보편적인 형태로 자리매김 하였다. NGO는 서비스 제공자로서 기관의 전문성에 따라 프로젝트를 주체적으로 주도하고 있으며 대가성 없이 정부의 자금지원을 받았다. 이와 같은 특징은 현 스웨덴과 노르웨이의 정부-NGO 관계에서도 확인할 수 있다. 또한 사회운동과 협회의 대표를 정부인사로 등용하는 경우가 많았으며 이는 정부와 NGO의 긴밀한 소통을 원활하게 하였다. 이는 현재의 NGO에 관한 제도 및 기준설립에 기여하였으며 제도의 주기적인 검토를 통하여 개발협력에서의 NGO의 역할을 증대시켰다. 아울러 정부와 NGO는 대립되는 목표와 이념이 아닌 현존하는 활동 및 조항을 확립 시키는 것을 목표로 하였으며, 그 결과 NGO의 활동영역이 공공부문으로 통합되는 다수의 사례를 발견할 수 있다. 마지막으로 본 연구는 스웨덴과 노르웨이의 정부-NGO 관계를 토대로 한국의 정부-NGO 관계 및 NGO의 활성화를 위한 권고사항을 제시한다.-
dc.description.tableofcontentsI. INTRODUCTION 1 II. LITERATURE REVIEW: OVERVIEW OF DEVELOPMENT NGOs 5 A. Definition of Development NGOs 5 B. The Rise of Development NGOs 8 C. Perspectives and Theories on State-NGO Relations 11 III. STATE-NGO RELATIONS IN SWEDEN, NORWAY AND SOUTH KOREA 20 A. Sweden 20 1. Funding 23 2. The State’s NGO Policy 26 3. NGOs as Service Providers: Forum Syd 29 B. Norway 30 1. Funding 33 2. The State’s NGO Policy 35 3. NGOs as Service Providers: Norwegian People’s Aid (NPA) 39 C. South Korea 41 1. Funding 43 2. The State’s NGO Policy 47 IV. HISTORICAL BACKGROUND AND ANALYSIS 51 A. Sweden 51 B. Norway 55 C. South Korea 60 D. Analysis 62 V. CONCLUSION AND RECOMMENDATIONS 66 A. Summary of Findings 66 B. Recommendations 68 References 70 Abstract in Korean 77-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent800651 bytes-
dc.languageeng-
dc.publisher이화여자대학교 국제대학원-
dc.subject.ddc300-
dc.titleState-NGO Relations in Development Cooperation-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.creator.othernameKim, Joonhee-
dc.format.pagex, 78 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major국제대학원 국제학과-
dc.date.awarded2013. 2-
Appears in Collections:
국제대학원 > 국제학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE