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여성주의와 긍정의 윤리학(Affirmative Ethics)

Title
여성주의와 긍정의 윤리학(Affirmative Ethics)
Other Titles
Feminism and Affirmative Ethics : On the basis of Deleuze's ethology
Authors
김은주
Issue Date
2013
Department/Major
대학원 철학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Doctor
Advisors
이상화
Abstract
본 논문의 목적은 들뢰즈(Deleuze)의 행동학(éthologie)이 제안하는 ‘되기(devenir)' 개념에 착안하여 여성주의적 입장에서 그 실천적 의의를 찾아보는 것에 있다. 본 논문은 신체의 변용능력의 상승과 하강을 좋음과 나쁨으로 다루는 행동학이 새로운 윤리적 지평을 열어주며, 되기 개념을 통해 실천적 의미가 제시된다고 생각한다. 본 논문의 과제는 첫째, 되기의 윤리적 의미와 정치적 함의를 밝히는 것이다. 둘째, 되기 개념이 체현적 실재로서 여성주체의 발명에 기여하며, 되기가 여성주의에 유용함을 보여주는 것이다. 셋째, 여성주의를 관계성과 타자성을 윤리적 가치로 삼는 긍정의 윤리학(Affirmative Ethics)으로 제시하는 것이다. 이로부터, 본 논문은 긍정의 윤리학으로서 여성주의를 여성만의 정치 운동이 아닌 다른 사회 운동과 함께 하는 연대와 제휴의 정치 운동으로 이해한다. 들뢰즈의 행동학에서 차이는 동일한 것에 의해 규정되거나 환원될 수 없는, 존재론적인 역량을 의미한다. 이러한 차이는 변이의 역량을 지닌 강도적인 것이다. 강도적 차이를 통해서 보았을 때, 윤리학은 ‘얼마나 변이할 수 있는가?’라는 신체의 역량을 다루는 문제이다. 이러한 윤리학은 형식의 보편성에 기대 ‘무엇을 해야만 하는가?’ 라는 당위와 무관하며, ‘어떻게 할 수 있는가?’ 라는 신체의 행위 능력의 문제를 제기하는 것이다. 이러한 신체는 정신과 대립하는 신체성이라는 실체적 본질을 지닌 것이 아니라, 변화할 수 있는 능력인 변용능력(povouir d'être affecté)을 의미한다. 신체는 다른 신체들과 결합하는 힘들의 관계에서 행위할 수 있는 능력의 정도이자 신체에 귀속되는 힘들의 집합체인 것이다. 신체에 대한 정의를 통해서 도달한 사실은 윤리학이 신체의 변용능력에 관한 문제를 다루는 행동학이라는 것이다. 행동학은 변용(affection)시키고 변용하는 능력을 연구하는 것이며, 변용이 발생하는 관계들의 질서와 조성을 탐구하는 것이다. 이러한 행동학으로서 윤리학은 신체의 결합과 해체에 관한 원인들의 질서를 파악하고, 결합관계에 의해 증가하고 감소하는 신체 능력을 윤리적 논의로 주요하게 다룬다. 본 논문의 관심은 행동학이 신체의 변용 능력을 상승하고 하강하는 관계의 좋음과 나쁨을 탐구할 뿐 아니라, 변용능력을 보다 상승시킬 수 있는 좋은 관계들과 결합하기를 능동적으로 추구한다는 점에 있다. 결합은 ‘되기(devenir)’개념을 통해 보다 구체적이며 실천적인 수준에서 설명된다. 되기는 신체의 능동적인 변용능력을 고무하는 신체들의 결합을 조성하는 것이다. 되기 개념은 탈정체화와 탈중심화를 실행하는 소수자 되기를 주창할 뿐 아니라, 각기 독특한 신체들의 변용능력을 긍정하며 모두의 변용능력을 증강시키는 능동적인 행위를 만들어내는 관계성을 창출하는 실험을 도모하는 것이다. 이 점에서, 되기는 행동학의 실천적 의미를 제시한다. 본 논문의 중요한 관심은 되기 개념을 여성주의와 결합하여 그 의의를 끌어내는 것이다. 이를 위해, 본 논문은 여성주의 논의와 되기 개념을 접목하여 여성 주체의 발명을 이끌어내는 브라이도티의 논의를 살핀다. 브라이도티는 되기를 통해 생산되는 여성 주체를 집합적 신체이자 체현적 실재로 설명하며, 다음과 같이 정의한다. 여성주체는 첫째, 하나의 중심으로 수렴되지 않고 변이하는 유목적 주체이다. 둘째, 여성주체는 여성간의 다양한 차이를 인정하고 각기 다른 사회 문제와 결합하여 연대의 역량을 강화하고 확장하는 비단일적인 주체이다. 브라이도티는 이러한 여성주체를 윤리적 주체로 설명하며, 여성주의의 과제를 타자와 차이에 개방적인 관계를 추구하는 긍정적인 힘 기르기(empowerment)로 역설한다. 이러한 그녀의 문제의식은 타자성과 관계성을 윤리적 가치로 두는 긍정의 윤리학(Affirmative Ethics)으로 제시된다. 긍정의 윤리학은 상호 연결된 관계망에서 영향을 주고받는 복합적 차이를 긍정하며, 부정적인 열정을 긍정적인 역량으로 바꾸어내는 시도이다. 본 논문은 여성주의를 다음의 이유로 긍정의 윤리학으로 이해하고자 한다. 1. 여성 내의 다양한 차이들 간의 소통과 교섭을 위해, 여성주의에 새로운 윤리적 논의가 필요하다. 2. 다양하고 복잡한 차이들을 주체 생산의 역량으로 삼는 여성 주체는 관계성과 타자성을 강조하는 윤리적 주체이다. 긍정의 윤리학으로서 여성주의는 연결된 관계를 강조함으로써, 하나의 중심에 귀결하지 않고 복잡한 차이들로부터 비롯된 다중적으로 소속되어 있음을 허용하는 관계를 제시한다. 또한, 각기 다양한 맥락을 지닌 현장에서 비롯된 미시적이고 복수적인 요구에서 열린 보편성을 창출해내는 의의를 지닌다. 이러한 긍정의 윤리학으로서 여성주의는 각기 다른 차이들을 인정하면서도, 서로 연결되어 함께 더불어 공존한다는 의미를 지니는 지구적인 공동체 인식을 공유한다. 이러한 긍정의 윤리학으로서 여성주의는 여성만의 고립된 운동 형식에서 벗어나 다른 사회 운동과 더불어 연대하며, 인간중심주의를 넘어서 타자에 개방적이고, 미래 세대에 책임을 지는 지속가능한 공동체를 창출하려는 정치적 활동이다. 본 논문은 들뢰즈의 행동학을 기반으로 삼아 긍정의 윤리학으로서 여성주의에 이르는 논의를 ‘행동학의 이론적 의미’ 그리고 ‘실천적 의미로서의 되기와 여성주의’라는 두 부분으로 구성하여 진행한다. 우선 신체를 변용능력으로 정의하고, 능력의 상승과 하강을 좋음과 나쁨으로 제기하는 들뢰즈의 행동학을 설명하여 윤리적 성과와 정치적 함의를 밝힌다. 그리고, 비판적으로 되기 개념을 수용하여 여성 주체의 발명을 모색하고 있는 여성주의의 논의를 제시하며, 들뢰즈의 행동학과 연결되지만 여성주의적 관점을 견지하는 브라이도티의 긍정의 윤리학과 그 의의를 설명한다. 논의는 다음의 순서를 따른다. 1. 차이를 변이를 생산하는 강도적인 힘으로 규명하고 신체를 변이할 수 있는 능력으로 설명한다. 2. 윤리학을 신체의 변용능력을 탐구하고 변용의 역량을 상승시키는 관계를 조직하려는 행동학으로 규명한다. 3. 되기 개념을 통해 변용능력을 상승시키는 관계의 결합과 구성을 탐구해 보고, 되기 개념의 윤리적, 정치적 의미를 구체적으로 살펴본다. 4. 되기 개념의 실천적 의미를 여성주의와 연관하여 살펴본다. 특히 들뢰즈의 여성 되기 개념이 지닌 여성주의적 의의를 논하고, 되기가 여성주체를 모색하는 여성주의 논의에 기여하는 지점을 중심으로 삼아 논의를 진행한다. 5. 타자성과 관계성을 윤리적 가치로 제시하는 긍정의 윤리학을 설명한다. 6. 여성주의를 긍정의 윤리학으로 이해하면서, 차이와 공동체의 문제를 주요하게 다룬다.;This thesis aims to find the practical significance of feminism based on the concept of 'becoming (devenir)' of Deleuze’s ethology(éthologie). This thesis understands that ethology suggests good and bad in accordance with increase and decrease of the body's capability to affect. From this, this dissertation presents the practical meaning of ethology through the concept of becoming. The challenge of this paper is as follow. First, it is to clarify the ethical and political implications of becoming. Second, becoming is useful to feminism and especially contributed to invent the feminist subject as embodiment entity. Third, feminism is presented as the affirmative ethics, values to the relationship and otherness through the concept of becoming. From this, these thesis understands that feminism as affirmative ethics is the political movement of, not only female but also everyone, alliance and solidarity with another social movement. In Deleuze's ethology, difference can’t be reduced and defined by sameness but means the ontological power. Difference is the intensive power that can’t be represented but the cause of capacity to generate differences continuously. Intensive difference makes ethics issues related to 'how much variation can be?'. Ethics is not a norm as 'have to do?', but a problem-posing which is the ability of body' activity as 'what can you do?'. Body hasn't the physical essence and does not opposite to the mental. The body is the ability to be affected and affect (povouir d'être affecté). In other words, the body is the extent which is the ability to act and the aggregate of powers vested in relation to the body of forces combined with other body and taking power. Understood on the body, ethics is defined as the ethology which deals with the problems on the ability of body. The fact, which reaches for by the definition of body, is that ethic is ethology which deals with body of ability to affect. Ethology explores orders and compositions of the relationship that transformations occur and study that ability to be changed and change. Ethics as ethology deals with ethical discussions as increase and decrease the body's ability by coupled relationships and the cause of order about the breakup of the body. This thesis is interested in searching for good and bad based on which body's power increases and decreases and actively pursues combining with good relation to increase the body's ability to affect. Combinations, the concept of becoming, are described in a more concrete and practical level. Becomings are compositions to encourage the combination of bodies to increase the active body's ability to effect. The concept of becoming advocates becoming-minority to carry out de-identification and de-centeralization. In addition, becoming tries for the experiment to create relationships making the active behavior increasing all bodies' ability to affect and affirms each unique body's capability to affect. But at this point, becoming suggests the practical implications of ethology. This thesis attaches great importance to has significances the concept of becoming connected to feminism. For this purpose, It is considered that Braidotti' assertion which, by grafting the concept of becoming on feminism, leads to the invention of a subject. Braidotti explains feminism subject as collective body and embodiment entity by doing becoming, she defines it as follows. First, the female subject is the nomadic subject that does not converge to the center of one but mutates continuously. Second, the feminist subject is the non-unitary subject that acknowledges differences between women and combines with different social problems to strengthen and expand capabilities of the solidarity. Braidotti describes the feminist subject as the ethical subject, and asserts the challenge of feminism which empowers positive powers to pursue the open relationship open to differences and otherness. Starting with her awareness of problems, affirmative ethics is presented as ethical values which lay ​​otherness and relationship. Affirmative ethics endeavors to change negative passion into positive capacity and affirms complex differences which influence each other in interconnected networks. This thesis regards feminism as affirmative ethics for the following reasons: 1. Feminism needs the new ethical discussion for communication and negotiation of various differences in woman; race, labor, sexual orientation, etc. 2. The feminist subject, able to be produced subject due to various and complex differences, is the ethical subject that emphasizes the relationship and the otherness. By highlighting connected relationships, feminism as affirmation ethics suggests relationships which permit multi-belongs that stems from the complex difference. Also, it is significant that create the open universality held at the micro and multiple demands derived from the field with different contexts. While acknowledging differences, these feminist as affirmative ethics shares the recognition of global community which has meanings that co-existing results from being connected to each other. The feminism, which breaks from the isolated movement for only woman, is the political activity that bands together other social movements and create a sustainable community that is open to other beyond anthropocentrism and has a responsibility to future generations. These thesis is divided in two parts : Theoretical meaning of ethology and becoming as a practical means and feminism. First, defined body as the ability to affect, it explain Deleuze's ethology which proposes rise and fall of the ability to good and bad and raises the political and ethical performance implications. Second, it discusses feminism that sought to invent feminism subject to embrace the concept of becoming critically and expalins Braidotti's affirmative ethics and its meanings that link to Deleuze's ethology on view of feminism. It is discussed as follows 1. It defines the difference as the intensive power to produce variation and body as abilities that can be mutated. 2. It explains that ethics is ethology which organizes the relationship increasing the ability to affect. 3. It explores the configuration and combination or relationship to raise the ability to affect through becoming and investigate the ethical and political implications on becomings. 4. It looks at becoming' practical implications associated with the feminism. especially it discusses the feminist significance of the Deleuze's concept of becoming, contributed to explore the feminist subject. 5. It explains the affirmative ethics that suggests relationship and ​​otherness as ethical values. 6. Feminism is considered affirmative ethics and it ranges over the issues of difference and community.
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