View : 844 Download: 0

초등영재 리더십 프로그램 개발과 효과분석

Title
초등영재 리더십 프로그램 개발과 효과분석
Other Titles
A Study on Leadership Development Programme for Gifted Primary School Students
Authors
최지호
Issue Date
2013
Department/Major
대학원 영재교육협동과정
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
최경희
Abstract
영재교육을 우수 인적자원개발이라는 측면에서 볼 때, ‘양성’과 더불어 인재 ‘활용’에 대한 밑그림을 수반해야 하나 우리나라의 영재교육은 그동안 인재의 양성에 치중해 왔다. 영재가 인재로 양성되어 사회에 큰 기여를 하기 위해서는 영재의 능력 신장과 더불어 그 능력을 활용하여 진가를 발휘할 수 있도록 영재의 리더십 개발은 반드시 필요하다. 또한 영재 개인적인 측면에서도 개인의 리더십이 성장하면 다른 사람과의 유대관계능력이 향상되고, 자기 주도권과 책임감이 커지는 한편 자아 개념이 형성되고, 개인적 성취감도 극대화된다. 이러한 영재 리더십 교육의 국가적, 개인적 필요성에 비추어 초등영재를 위한 리더십 프로그램을 개발하는데 이 연구의 목적이 있다. 리더십 개발을 위한 프로그램은 영재아동의 연령별 특성에 맞게 개발되어야 그 효과가 크다는 이론적 배경을 바탕으로 초등영재의 특성에 적합한 리더십 프로그램을 개발하여 그 효과를 분석하고자 하였다. 이를 위해 본 연구에서는 초등영재 및 리더십 관련 문헌 검토를 통하여 시사점을 얻고 초등영재의 특성을 고려하여 초등영재를 위한 리더십 프로그램 개발하였다. 개발된 리더십 프로그램은 영재교육전문가 6인에게 내용타당도를 검증받았다. 이 프로그램은 S교육청 초등과학영재교육원에서 교육받고 있는 6학년 초등영재를 대상으로 사전검사 후에 7주간 적용되었다. 그 후 사후검사를 실시하였으며 사전․사후 검사 결과를 통하여 효과를 분석하였다. 위와 같은 방법으로 이루어진 리더십 프로그램 개발과 효과 분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 초등영재의 발달 수준과 학습양식 및 선호하는 학습형태를 고려한 활동 중심 프로그램으로 초등 영재원 운영 실정에 맞도록 총 운영시수인 약 90시간의 10%내외로 개발하여 현장에서 바로 투입 가능하도록 함으로써 체계적인 리더십 교육이 이루어지도록 하였다. 또한 선행 연구 고찰을 통하여 리더십 프로그램에서 강조되어야 할 리더십 구성요소들을 선정하여 리더십 구성요소 7가지(비전, 자신감, 자기관리, 도덕성, 과제책임감, 의사소통, 타인배려)를 리더십 프로그램의 최종 교육목표로 수립하여 각 목표를 단원 주제로 하여 각 단원별 2차시씩 총 7단원(14차시)의 프로그램을 개발하였다. 둘째, 개발한 초등영재 리더십 프로그램을 적용한 결과 비전, 자신감, 자기관리, 과제책임감, 의사소통 부분에서 리더십 향상에 효과가 있었다. 특히 과제책임감에서는 큰 효과를 보였다. 반면에 개발한 리더십 프로그램을 적용한 결과 도덕성, 타인배려는 리더십 검사결과 향상은 있었으나 통계적으로는 유의미하지 않은 것으로 나타났다. 리더십 프로그램 적용을 통한 효과가 미진했던 부분이 정의적 영역에 속하는 부분이었던 것은 정의적 영역에 속하는 리더십을 향상시키기 위한 방법은 단기간 적용을 해서는 큰 효과를 기대하기 힘들기 때문이다. 따라서 리더십 교육은 리더십 프로그램의 장기적인 적용과 가정과의 연계나 상담을 통해 지속적으로 이루어져야 하겠다. 위와 같은 연구 결과를 통해 향후 리더십 교육 연구에서 고려되어야 할 사항에 대해 제언하면 다음과 같다. 첫째, 영재의 리더십 향상이라는 시대적 요구 및 리더십 프로그램의 필요성을 느끼는 현장 교사들의 요구에 부합하여 체계적인 리더십 구성요소의 관점에서 연구된 다양한 리더십 프로그램의 지속적인 개발이 필요하다. 둘째, 리더십을 향상시키기 위한 프로그램이 장기적으로 적용될 필요성이 있다. 리더십 향상은 인지적 영역과 함께 정의적 영역이 많은 부분을 차지한다고 볼 수 있다. 본 연구에서 두 달간의 리더십 향상을 위한 프로그램이 적용되었지만 장기적인 리더십 프로그램의 적용으로 영재교육에서의 리더십 교육이 영재아동들의 리더로서의 성장에 큰 힘을 실어 줄 것으로 기대된다. 셋째, 본 연구에서는 초등학교 6학년 과학영재교육원 영재아를 대상으로 연구를 실시하였기 때문에 타 학년을 대상으로 한 리더십 프로그램 효과분석, 다른 분야의 영재아를 대상으로 하는 리더십 프로그램 효과 분석의 후속 연구가 필요할 것이다. 나아가 영재아의 분야별, 성별, 연령별로 프로그램 효과를 비교하여 시사점을 얻는다면 더 발전된 프로그램 개발이 가능할 것이다.;From the perspective of regarding the gifted and talented education as the development of excellent human resources, it should involve the sketch of ‘application’ of human resources along with ‘training,’ but the education in Korea has been only emphasizing the latter. For a talented person to be trained to make a big contribution to a society, the leadership development must be accompanied to enable him/her to enhance one’s capacity and to prove one’s real merits by applying one’s ability. Also, from the individual perspective of the talented person, if the individual leadership is improved, it enhances the ability of making ties with others and increases the leadership and responsibility of oneself, while creating the self-concept and maximizing personal sense of accomplishment. In recognition of the national and individual necessity of leadership education for talented person, the purpose of this study is to develop a leadership program for gifted and talented education in elementary school. Based on the theoretical background of effectiveness of the leadership development program developed according to age-specific characteristic of talented children, I would like to develop a leadership program suitable for the characteristic of talented children in elementary school. Based on the purpose and necessity of this study, the contents of the study is set as following: First, a leadership program for talented children in elementary school should be developed. Second, the program should be applied to have its effectiveness analyzed. This study gathered implications from the literature review on the documents related to talented children in elementary school and leadership, then a leadership program for those children as developed according to their characteristic. The content validity of the developed leadership program was proved by six experts on gifted and talented children education. After a preliminary examination, this program was applied for seven weeks to the talented children of sixth graders educated in Elementary Science Academy for Talented Children, S Office of Education. The post-examination was implemented after the application, and the effectiveness was analyzed through the result of preliminary and post examination. The result of leadership program development and the analysis of its effectiveness can be explained as following: First, based on the development level, learning style, and the preference of learning method of talented children in elementary school, an activity-focused program was developed within the 10% of 90 hours or so, the total operating hours, to meet the operating state of elementary academy for talented children so that the program can be immediately applied to the site to enable a systematic leadership education. Also, based on the literature review on preceding studies, the leadership components that should be emphasized in the leadership program was selected and theses seven components (vision, self-esteem, self-regulation, morality, task responsibility, communication, and consideration for others) was established as the final educational goal of the leadership program, which consists of the total seven units (14 occasions) with 2 occasions for each unit. Second, the result of applying the developed leadership program for talented children in elementary school showed an effect on improving the leadership in the parts of vision, self-esteem, self-regulation, task responsibility, and communication. It especially showed a great improvement on task responsibility. However, the application of the leadership program showed statistically non-significant improvement on morality and consideration for others. Because these two factors have greater proportions on affective matters, these cannot be improved in a short period and should be trained constantly through the connection with family and consultation in a long term. Based on the above result of this study, the factors that should be considered in the future studies on education of creativity can be suggested as following. First, to correspond to the demands of the teachers seeing the necessity of leadership program and to meet the needs of the times of leadership improvement of talented children, a continued interest on leadership program is needed. And a continued development of various leadership program studied from the perspective of systematic leadership components is also needed. Second, a program to improve the leadership should be applied in a long term. Along with cognitive domain, affective domain takes a lot of part in the improvement of leadership. The reason why the parts that showed non-significant effect of leadership program application are included in affective domain is because the method to improve the leadership in the affective domain is hard to show significant effect when it is applied in a short term. The program for leadership improvement was applied for two months in this study, but if applied in a longer term, the leadership education in gifted and talented education is expected to empower the talented children to grow into the leaders. Third, because this study was conducted towards the sixth grade talented children in science academy for talented children, further study of analyzing the effect of the leadership program should be conducted towards other graders and the talented children in other fields. Furthermore, a more developed program can be developed by acquiring implications from comparing the effect of the program according to the fields, sex, and age of the talented children.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 영재교육협동과정 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE