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초등학교 영재교육기관의 인성교육 실태 및 인성교육 프로그램의 개선방안 연구

Title
초등학교 영재교육기관의 인성교육 실태 및 인성교육 프로그램의 개선방안 연구
Other Titles
Educational Programs for the Socio-emotional Aspects of Gifted Students in Primary School
Authors
윤미정
Issue Date
2013
Department/Major
대학원 영재교육협동과정
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
이종희
Abstract
The core east power of 21 century knowledge-based society is the excellent talent acquisition. When achieving the talent of the excellent gifted the harmony of the part, that is the intelligence human part and nonintelligence human part. The purpose of this study was to facilitation educational programs for the socio-emotional aspects of gifted students through analyzing the present status of education programs for gifted students in primary schools in this issue and gathering the opinions of teachers. To achieve its purpose, three research questions were posed: First, how about the present status of teaching character for gifted students in primary schools in Seoul? Second, what about perceptions which teachers in gifted education taught about the present status and problems of teaching character for gifted students in primary schools in Seoul? Third, what is the methods to vitalize the education that builds students' good character? As methodology, in order to check the present status of teaching character for gifted students in primary schools in Seoul, the data was collected and analyzed from 10 special education's curriculum for the gifted agency. And questionnaire was distributed to 30 teachers who taught gifted students and belong to office of education in Seoul. Conclusions of analysis are as follows: First, the personality education is accomplished as consultation, camp and intensive learning, lecture, field trip, access program, and character test in many educational institution for primary school gifted students in Seoul. Only a few institution educate, even so teach as a mere formality or school time were inflated. But, some institutions educated systematically and developed specialized educational programs. Second, teachers agreed on need for character education, but most of them didn't teach. It is because of poor educational environment and a shortage of educational programs of good character for gifted students. This has great implications for need the institutional improvement. Also they thought curriculum include a period of time to educate character and want to receive help from experts in gifted education and counselors. for vitalize the education that builds students' good character, teachers thought that educational programs of humanity for gifted students include ‘consideration for others’, ‘teamwork’, ‘leadership’, etc. the human nature element which is insufficient to the gifted is another person consideration and fundamental the morality cultivation. Certainly ‘consideration for others’ is included in the gifted character education. Third, They said, for vitalize character education, developing educational programs are required and people realize the importance of character education. Meanwhile, many teacher said gifted students need much more education for good character. In addition, educator will develope and study many educational programs. These programs must include ‘consideration for others', 'leadership'. Also good character should be considered to set educational objectives, curriculums and to choose teachers who educate gifted students.;21세기 지식기반사회의 핵심동력은 우수한 인재 확보이다. 우수한 인적자원의 확보는 국가경쟁력 강화에 필수적인 요인이 되고 있다. 미래를 주도할 창의적이고 우수한 영재들에게 기대하는 전문적 지도자로서의 자질은 그 분야의 지적인 부분과 재능뿐 아니라 그들이 가지고 있는 신념, 태도, 품성과 같은 비 지적인 부분이 조화를 이루었을 때 비로소 완성된다. 2012년부터 각 영재교육 기관별 교육과정을 구성할 때 리더십, 창의적 인성 등의 인성교육을 전체 교육과정의 시수의 10% 이상으로 구성하는 것을 의무화 하고 있다. 그럼에도 불구하고 현재 우리나라 영재교육은 지적 교육에 치우쳐 영재들이 성장하면서 배워야 할 여러 인성교육은 소홀히 하고 있는 것이 사실이다. 따라서 본 연구에서는 현재 초등학교 영재기관에서 이루어지고 있는 인성교육에 대한 실태를 분석하고 영재 담당교사들의 인성교육에 대한 여러 의견을 분석하고자 한다. 그리고 더 나아가 우리나라 영재들을 위한 인성교육 프로그램의 활성화 방안에 대해 연구하여, 영재 인성교육 프로그램 개발의 바탕을 마련하고자 한다. 이와 같은 연구의 목적 및 필요성에 따라 다음과 같이 연구 문제를 설정하였다. 첫째, 서울지역 초등학교 영재교육기관의 인성교육 실태는 어떠하며 둘째, 영재담당교사들이 인식하는 서울지역 초등학교 영재교육기관에서의 인성교육과 관련된 현황 및 문제점은 무엇인지, 셋째, 영재 인성교육 프로그램을 활성화시키기 위한 개선방안은 무엇인지 알아보고자 한다. 이를 위해 본 연구에서는 서울시 A 교육지원청영재교육기관의 운영계획을 살펴보고, 초등학교 영재교육담당교사 30명을 대상으로 영재들을 위한 인성교육 현황과 문제점 및 방안을 조사하기 위하여 설문지를 사용하였고 그에 대한 분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 서울시 A 교육지원청 영재교육기관에서 영재들을 위한 인성교육의 실태는 상담, 캠프 및 집중학습, 강의, 현장학습, 자체프로그램, 인성검사 등으로 이루어지고 있었고 인성관련 내용이 운영계획에 반영되어 운영되고 있었으나 실제시수가 공문에서 의무화한 10% 보다 더 적게 운영된 곳도 나타났다. 또 인성교육과 관련이 적어 보이는 것을 영재 인성교육 내용으로 보고한 영재교육기관도 있었다. 반면 자체프로그램을 개발하여 운영, 창의성교육만 담당하는 교사가 따로 배치, 영재 리더십프로그램을 넣어 체계적으로 실시하기도 하였다. 둘째, 영재담당교사들의 인성교육에 대한 관심과 필요성은 크게 인식하고 있으나 실제로는 잘 이루어지지 않고 있다고 생각하고 있었다. 그 이유는 인성교육 프로그램이 없고, 여건 부족 (운영시수 부족, 행·재원적 지원 부족) 이 높게 나타났다. 영재담당교사가 인식하는 인성교육의 효과적인 방법으로는 연중 영재프로그램 속 일정 시간을 자유롭게 배당하여 실시하는 것이 선호하며 효과적인 인성교육을 위해 전문가의 도움이 필요하다고 결과가 나왔다. 영재담당교사가 생각하는 인성교육의 내용으로는 현재 이루어지는 인성교육의 내용은 리더십교육, 협동학습 등 다양한 내용으로 인성교육이 이루어지고 있었고 영재에게 부족한 인성요소로는 타인배려와 기초적인 도덕성 함양의 응답이 높게 나왔으며 이는 현 영재아동의 타인배려 의식이 매우 부족하다는 점을 시사하며 따라서 타인배려의 내용이 영재 인성교육에 반드시 포함되어야 할 중요한 항목임을 알 수 있다. 셋째, 영재담당교사는 영재 인성교육 활성화를 위해서 다양한 프로그램의 개발, 충분한 시수확보 및 업무 부담 감소, 영재인성교육 관련 연수, 인성교육 실시를 위한 재정적 지원이 필요하며 특히 영재의 인성교육을 위한 다양한 프로그램의 개발 및 매뉴얼이 보급되는 것이 시급하다는 것을 알 수 있다. 위와 같은 연구 결과를 통해 영재들을 위한 인성교육 프로그램 탐색방향 연구에서 고려되어야 할 사항에 대해 제언하면 다음과 같다. 첫째, 좀 더 넓은 지역을 대상으로 조사하여 비교·분석 하면 초등 영재 전체의 대표성을 더 정확히 반영 할 수 있어 더욱 의미가 있을 것이다. 둘째, 국내외의 영재 교육기관 중 인성교육이 잘 이루어지고 있는 사례나 프로그램의 도입을 통해 표준화 할 수 있는 영재 인성교육 프로그램의 개발할 필요가 있고 이를 적용해 보았을 때의 효과에 대한 후속연구가 이루어져야 하겠다.
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일반대학원 > 영재교육협동과정 > Theses_Master
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