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안현정 작곡 '해금탱고를 위한 Dance of the Moonlight' 분석 연구

Title
안현정 작곡 '해금탱고를 위한 Dance of the Moonlight' 분석 연구
Other Titles
'Dance of the Moonlight for Haegum Tango'
Authors
하고운
Issue Date
2013
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
류정연
Abstract
본고는 안현정 작곡 ‘해금탱고를 위한 Dance of the Moonlight’ 을 분석한 논문이다. 이를 위해 탱고의 역사적 배경과 음악적 특징을 살펴보고, 전체적인 악곡구조와 선율분석, 해금선율과 피아노선율과의 관계, 리듬분석, 전통장단과의 연관성을 알아보았다. 첫째, 본 악곡은 악장 구분이 없는 단(單) 악장의 곡으로 조성, 템포, 선율변화에 따라 Ⅰ-Ⅱ-Ⅲ 단락으로 구분할 수 있다. Ⅰ단락의 조성은 A minor이고, 템포는 ♩= 60 Espressivo와 ♩= 130 Rhythmical로 되어 있다. 이에 따른 중심음은 a이며 세부구조는 Intro-A-B-A'로 나타났다. Ⅱ단락의 조성은 A minor가 C Major에서 A minor-B minor-C# minor 순으로 전조되고, 템포는 ♩= 130 delicato와 ♩= 80 Cantabile로 되어 있다. 이에 따른 중심음은 a, b, c'#이며, 세부구조는 C-D-D'-D''로 나타났다. Ⅲ단락의 조성은 A minor이고, 템포는 ♩= 120 Fuocoso로 되어 있다. 이에 따른 중심음은 a이고 세부구조는 E-A''로 나타났다. 둘째, 선율진행은 주제가 되는 선율을 초반부에 제시하면서 한 음씩 순차 하행하거나, 주제선율 안에서 상행진행과 동형진행으로 악곡의 통일성을 유지하였다. Ⅰ단락과 Ⅲ단락에서는 화성적 진행인 완전 5도, 장2도, 단2도가 주된 화성을 이루고, 각 마디의 네 번째 박자에 나타나는 반음계 선율진행은 아르헨티나의 탱고 음악 선율진행의 특징과 유사하였다. Ⅱ단락에서는 계면조의 선율진행이 나타나는데, 이러한 선율진행을 통하여 해금의 농현이 더욱 효과적으로 표현되었다. 해금선율과 피아노선율과의 관계에서는 서로 선율과 리듬을 메기고 받는 형식으로 주선율을 제시하고 발전시키며 음악을 입체적으로 표현하였다. 그리고 주요 리듬에 재즈 화음인 텐션음을 더하여 서정적인 해금 선율을 강조하였다. 악곡의 마지막 부분에서는 전통에서는 자주 쓰이지 않는 높은 음역의 해금선율과 넓은 음역의 피아노선율로 화려하면서도 강렬하게 표현되는데 이는 고음역대에서 예민한 해금의 음색과 작은 음량을 피아노가 보완하면서 전체 악곡의 클라이막스를 이루었다. 셋째, 본 악곡의 리듬은 다양한 형태로 등장하였다. ♩-♩-♩-♩형태의 4분박리듬과 탱고의 대표적인 ♩.-♩.-♩형태의 3-3-2리듬이 주요한 리듬 요소이며, 당김음과 스타카토, 악센트가 더해지면서 리듬이 변형되었다. 전체 악곡에서 해금선율은 4분박리듬이 주요 리듬으로 나타나고, 피아노선율은 3-3-2리듬이 주요 리듬으로 나타났다. 단락별 주요 리듬은 Ⅰ단락에서는 3-3-2리듬이 주가 되어 부점에 의한 당김음, 헤미올라, 스타카토로 리듬을 강조하는 형태가 나타났다. Ⅱ단락과 Ⅲ단락에서는 4분박리듬이 주를 이루며 다양하게 변화되었는데, Ⅲ단락에서는 전체적으로 빨라지면서 4분박의 세분화된 리듬 진행으로 음악적 흐름에 긴장감을 주었다. 또한, 본 작품에서 나타난 탱고 리듬과 전통 장단과의 유사성을 찾아보았다. 동해안 별신굿의 두나백이 장단과 경기 도당 굿의 청배 장단을 탱고의 리듬과 비교하였다. 3-3-2리듬의 변형형태 사용이나 굿 음악과 탱고 음악이 주변 환경에 의해서 즉흥적으로 변형 될 수 있다는 점에서 유사하게 나타났다. 반면, 탱고 리듬에서는 마지막 박자를 강조하지만, 우리 전통 장단에서는 첫 박자에 강세를 주어 두 리듬의 흐름에 차별성이 나타났다. 이 작품은 탱고의 선율과 리듬을 사용하면서 전통악기 해금의 서정적이며 강한 음색이 잘 표현될 수 있도록 작곡되었다. 그러므로 연주 시 운지와 리듬에 대한 정확한 이해와 다양한 악상표현을 위한 적극적인 연주자세가 요구된다. 본 논문을 통하여 현대적이면서도 해금의 장점을 효과적으로 표현할 수 있는 창작곡이 더욱 많이 작곡되어지고 더불어 연주자들은 전통악기의 표현에 무한한 가능성을 모색할 수 있기를 바란다.;This thesis is to analyze the 'Dance of the Moonlight for Haegum Tango' composed by Ahn, Hyun Jeong. For this, historical background and musical features of tango were reviewed and the overall structure of a musical piece, melodic structure of music, melodic progression, rhythm, relevance of our traditional rhythm and the relationship with the piano melody were analyzed. First, this music composed as single movement music with no division of the movement and could be divided into I, Ⅱ, and Ⅲ paragraphs according to the change of composition, tempo and melody. The composition of I paragraph showed A minor, tempo as ♩= 60 Espressivo and ♩= 130 Rhythmical. Based on this, the center sound appeared as a and the detailed structure showed as Intro-A-B-A'. The composition of Ⅱ changed tunes into minor-C Major-A minor-B and minor-C# minor and the tempo appeared as ♩= 130 delicato and ♩= 80 Cantabile. The center sound based on this showed as a, b, c'# and the detailed structure appeared as C-D-D'-D''. The composition of Ⅲ was A minor, temp was ♩= 120 Fuocoso. The center sound based on this was a and the detailed structure was E-A''. Second, presenting the subject from the beginning, the melodic sequence descended one tone. It maintained the overall unity of music with upward and equivalent motion. Harmonic progression of perfect 5th, major 2nd and, minor 2nd consisted mainly in the paragraph I and Ⅱ and chromatic melodic sequence at fourth beat of each node was similar to the features of melodic sequence of the Argentina tango music. In paragraph Ⅱ, melodic sequence of Gyemeon appeared and such melodic sequence represented vibrato expression of haeguem more efficiently. The mutual interaction between the melodies of haegum and piano implied the subject melody to appear more dimensionally by receiving and giving melody to each other. The lyrical melody of haegum was emphasized by adding tension sound of Jazz harmony to the major rhythm. In the peak of music the melody was expressed fashionably and powerfully with the supplement of wide range of piano melody. It balanced the haegum sound with could go acute at high range. Third, the major rhythm element was ♩-♩-♩-♩form with four time beat and ♩.-♩.-♩form with the typical 3-3-2 tango rhythm. The rhythm changes by adding syncopation staccato and accent. Throughout the music the haegum melody maintained four-four time while piano melody appeared 3-3-2 rhythm mostly. Major rhythm varies in three paragraphs. In the Ⅰ phase 3-3-2 rhythm played the major role changing with syncopation, hemiola, and staccato rhythms. In the Ⅱ, Ⅲ phase common time is ruling. Fast tempo and subdivison of four time beat in Ⅲ phase brought tension to the flow of the music. In this piece, similarities between the korea traditional rhythm and tango rhythm could be found. When compared, both korea traditional rhythm and tango rhythm used deformation of 3-3-2 rhythm and both improvised to surrounding situation. However, the stress of the beat differed. Tango emphasized the last beat and korea traditional rhythm. emphasized the first beat. Using tango rhythm and melody 'Dance of the Moonlight for Haegum Tango' was composed to depict the lyrical color of haegum melody. For that reason while playing, the musician must have firm understanding of overall melody, rhythm and the fingering of instrument. Hopefully, with this thesis, more studies will be conducted in terms of modernizing music for haegum.
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