View : 106 Download: 0

병원의 경영혁신을 위한 디자인경영 전략에 관한 연구

Title
병원의 경영혁신을 위한 디자인경영 전략에 관한 연구
Other Titles
A Study on the design management strategies for the hospital management innovation : Focused on the identity design and the identity management
Authors
최세영
Issue Date
2012
Department/Major
디자인대학원 디자인매니지먼트전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Advisors
이혜선
Abstract
최근 의료서비스에 대해 현대사회 소비자는 단순한 의료기술 제공이 아닌, 삶의 복지와 같은 복합적인 형태를 원하기 시작하였다. 그만큼 병원에서도 고객에게 가치를 창출해 주는 서비스와 병원의 자산 가치를 제고시켜 줄 수 있는 디자인경영, 디자인 중심의 경영혁신 전략의 필요성이 대두되고 있다. 본 연구는 의료서비스를 기반으로 하며, 현재 극심한 시장 환경의 변화를 겪고 있는 병원들에게 고객가치를 창출하고 이미지 제고를 효과적으로 구현하기 위한 경영혁신전략으로써 디자인경영, 특히 아이덴티티중심의 디자인경영전략을 제안하는 것을 목표로 하였다. 이를 위해 의료산업의 특성과 디자인경영에 관한 문헌연구와 아이덴티티디자인과 아이덴티티경영에 대한 선행연구를 통해 경영혁신 전략으로써의 아이덴티티중심의 디자인경영을 이론적으로 고찰하였다. 이후, 약 12개월에 걸쳐 실제 병원을 대상으로 적용 및 참여 관찰한 질적 연구이자 종단 연구이다. 본 연구는 의료산업에 속해있는 병원에게 이미지의 차별화를 목적으로 아이덴티티 중심의 디자인경영전략을 활용하여 총체적인 경영혁신을 해야 하는 중요성을 제시했다는 점과 실제 병원에 적용하는 과정을 통해 아이덴티티디자인과 아이덴티티경영을 이어주는 역할로 사인시스템디자인의 효용성을 분석하였다는 점, 그리고 경영혁신 과정에서의 디자이너의 역할에 대해 분석하였다는 점에서 의미를 갖는다. 이러한 아이덴티티디자인경영은 병원 외에도 무형의 서비스를 제공, 판매하거나 차별화된 아이덴티티를 고객에게 이미지로 전달하여 경쟁력을 높이고자 하는 조직에 확대되어 기업 및 병원 가치를 창출하고 차별화된 경쟁우위를 선점하는 데에 도움이 될 것이다. 따라서 본 연구를 통해 아이덴티티중심의 디자인경영에 대한 고찰과 함께 실제 적용결과를 소개함으로써 향후 기업 및 병원의 경영혁신전략 수립에 도움이 되기를 기대해본다.;Recently customers have begun to want composite forms of medical services as the life care service more than simple treatment. In hospitals, the needs which are the design centered new strategies that elevate the values of hospitals and the services that create the customer values are emerging. In this point of view, the purpose of this research is providing a design management strategy as focusing on identity as base on the medical service to create customer value and to enhance images of hospitals experiencing recent undergoing extreme changes of the market environment. For this purpose, the study investigated the characteristics of the healthcare industry, articles about design management, previous studies on identity design and management and identity-centered design management. Since then, over about 12 months the study applied and participated in the actual hospital. and this study is a qualitative and longitudinal study conclusion. This study has three major points. First, this study presents the importance of overall management innovation using the identity-centric strategy for the image difference to hospitals as a part of the healthcare industry. Second, this study analyses efficiency of the sign system design as a connector between the identity design and management while adapting the study to hospitals. Last, this study also analyses the roles of designers in the process of innovation.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
디자인대학원 > 디자인매니지먼트전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE