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남성 산재근로자의 보험급여수급 경험

Title
남성 산재근로자의 보험급여수급 경험
Other Titles
Workers' Compensation Experiences of male workers
Authors
박은주
Issue Date
2012
Department/Major
사회복지전문대학원 사회복지학과
Publisher
이화여자대학교 사회복지전문대학원
Degree
Doctor
Advisors
조상미
Abstract
산재근로자는 그동안 ‘보험급여를 조금이라도 더 받으려고 아픈척 하는 가짜 환자’로 사회에서 인식되었으며, 이러한 인식은 객관적 확인과정을 거치지 않고 계속 확대․재생산되어왔다. 본 연구는 산재근로자 관점에서 그들의 보험급여수급 경험을 이해하고, 이를 통해 산재보험정책 및 서비스 전달체계의 변화전략을 모색하고자 시작되었다. 본 연구는 산재근로자의 보험급여수급 경험을 심층적으로 이해하기 위하여 내부자적(emic) 입장에서 그들이 살고 있는 생활세계로 들어가 있는 그대로 직관하여 경험의 본질구조를 도출해내기 위해 현상학적 질적연구방법을 사용하였다. 본 연구의 참여자는 산재보험급여수급 경험이 있는 산재근로자 6명으로, 전형적 사례선택(typical case selection) 방법으로 연구참여자를 선정하였다. 전형성을 잘 보여주기 위한 선정기준으로 30~50대의 남성이며, 재해 이후 1년 이상의 보험급여수급기간을 가졌으며, 종결시 1~12급의 장해등급을 받은 산재근로자로 하였으며, 근로복지공단 및 산재관련단체의 실무자를 통하여 소개받는 방식으로 모집하였다. 예비조사를 거쳐 2010년 4~8월까지 인터뷰를 진행하였으며, 인터뷰는 연구참여자 1명당 2회 이상, 각 회당 1시간30분~2시간30분의 시간이 소요되었다. 이렇게 수집된 자료는 연구자가 직접 필사한 후 Giorgi의 자료분석방법을 활용하여 연구대상자의 개별적 경험인 상황적 의미구조와 함께 일반적 경험의 본질과 구조를 도출하였다. 분석결과, 첫째, 연구참여자의 개별적 경험을 시간의 흐름에 따라 각각의 관점에서 파악된 상황적 의미구조를 도출하여 제시하였다. 둘째, 연구참여자의 개별적 경험을 통해 도출된 상황적 의미구조를 종합하고 연구참여자들의 공통된 경험을 토대로 구성요소를 도출하여, 이를 연구참여자들의 내러티브와 함께 제시하였다. 그 결과, ‘신청부터 종결까지 마음조림’은 사고 직후 산재보험요양신청 과정에서부터 산재보험환자로 인정을 받아서 치료를 받고 그 치료가 공식적으로 끝나는 순간까지 늘 마음을 졸이며 살아가는 산재근로자의 경험을 의미하며, 하위 구성요소로는 ‘산재보험 신청에 애먹음’ ‘주치의에 따라 치료기간이 달라짐’ ‘일정 기간만 넘으면 종결시키려고 함’으로 구성되었다. ‘빈약한 정보로 인한 불이익을 감수함’은 가뜩이나 복잡한 산재보험제도를, 빈약한 정보로 인해 손해를 보고 때로는 이용당하는 산재근로자의 경험을 의미하며, 하위 구성요소는 ‘산재환자들이 이것저것 알려줌’ ‘공단에서 먼저 알려주지는 않음’ ‘몰라서 불이익을 받음’ ‘브로커가 잘 모르는 산재환자를 부추김’으로 구성되었다. ‘어긋나있는 제도 속에서 다친 나만 손해봄’은 세상의 많은 일들이 어떤 기준에 의해 처리되는 것보다는 일관성없이 처리되는 것 같아 혼란스럽고, 제도나 이해관계자들이 산재근로자에 대한 책임을 서로 떠넘겨 결국 다친 산재근로자만 손해를 보게 되는 경험을 의미하며, 하위 구성요소는 ‘세상에 제대로된 기준이 없고 어수룩함’ ‘서로 떠넘겨 결국 다친 사람만 손해봄’이다. ‘다친 나를 인간적으로 돌아보지 않음’은 산재근로자가 다친 이후 사업주나 공단, 그리고 병원 등 어떤 기관도 따스한 시선으로 바라봐주지 않음으로써 산재근로자가 느끼는 인간적인 서운함의 경험을 의미하며, 하위 구성요소는 ‘일하다 다쳐도 사업주가 외면함’ ‘형식에 얽매인 행정서비스를 제공함’ ‘공단은 기댈 수 있는 곳이 아님’ ‘산재환자는 돈이 됨’으로 구성되었다. ‘내몸 다친 것에 비하면 턱없이 적은 보상’은 일하다가 다쳐 산재보험으로 치료를 받음에도 불구하고 요양기간동안 경제적으로 어려움을 겪게 될 뿐만 아니라 종결 이후에도 원래의 일을 하기 어려워 계속 경제적으로 어려울 수밖에 없는 산재근로자의 경험을 의미하며, 하위 구성요소는 ‘보험으로 다 안되서 경제적으로 힘듬’ ‘직접적인 상해 말고는 혼자 감당해야 할 몫’ ‘다치지만 않았어도 보상금보다 훨씬 더 벌 수 있음‘ ’신체일부를 못 써도 일하기 힘듬‘으로 구성되었다. 마지막으로 셋째, 연구참여자들의 공통된 경험으로 일반화시킨 일반적 구조를 진술하여 본질구조를 제시하였다. 그리고 논의에서, 이러한 분석결과를 토대로 산재근로자 보험급여수급 경험을 구조적 특성과 관계적 특성으로 구분하여 선행연구와 비교 고찰하면서 연구의 발견에 대하여 논의하였다. 주된 논의내용은 첫째, 낙인의 경험으로, 사회보험으로 운영되는 우리나라에서도 산재근로자에 대한 낙인이 존재한다는 것이다. 외국의 선행연구에 비해서는 직설적으로 표현되지 않지만, 주치의의 고정관념이나 환자의 아프다는 호소를 액면 그대로 받아들여지지 않는 이해관계자들의 태도에서 산재근로자들은 낙인을 인식하고 있었다. 또한 산재근로자들은 요양장기화의 주범으로 사고되어져왔지만, 연구참여자들의 요양기간에 실질적인 영향을 미치는 것은 의료기관으로, 주치의의 고정관념이나 치료과정의 문제들 때문에 요양기간이 길어졌다는 것을 보여주었다. 둘째, 빈약한 정보력으로 인해 불이익을 받음에도 산재근로자들은 공식적인 정보제공처를 잘 활용하지 못하거나 제공받지 못하고 비공식적인 정보에 의존하고 있다는 것이다. 이는 보험자와 산재근로자간의 관계적 특성과 보험자의 산재근로자에 대한 낮은 이해도에서 비롯되었다. 셋째, 보험자의 부정적인 반응 즉, 개별적 환경에 대한 고려없이 엄격하게 처리하거나, 동정이나 연민, 이해가 부족한 점 등이 본 연구에서도 발견되었으나, 다른 선행연구에서 비하여 드러나는 정도가 심하지 않은데, 가장 큰 이유는 산재근로자가 보험자와 접촉하는 횟수가 많지 않기 때문이다. 산재근로자는 주로 보험자보다 의료기관과 접촉이 잦고, 이들과의 관계 형성을 더 중요하게 생각하고 있었다. 또한 주치의가 산재근로자의 치료연장에 대한 일차적인 권한을 가지고 있기 때문에 기존의 의사-환자의 관계와는 다른 양상을 보였다. 삼자간의 관계를 종합해보면 산재근로자와 보험자는 대립관계, 산재근로자와 의료기관은 종속관계적인 측면이 강하게 나타났다. 한편 기존의 선행연구와 유사하게 사회적 지지의 힘은 산재근로자의 경험에 중요한 긍정적인 효과를 가지는 것으로 나타났다. 이상의 산재근로자 관점에서의 보험급여수급 경험을 통해서, 일하다가 다친 그들이 적어도 보험급여수급 과정에서부터 부정적인 경험을 하지 않고 안정적으로 치료를 받을 수 있도록 하기 위한 방안이 마련되어야 함을 알 수 있었다. 이는 과정 전반에 걸쳐 이해관계자의 관점이 아닌 산재근로자의 관점으로 제도나 절차의 재검토가 필요함을 말해주고 있다.;In the meantime, injured workers have been recognized as ‘fake patients pretending to be sick to receive a little more insurance benefits’ in the society and this recognition has been expanded and reproduced without going through the objective verification process. This study began to understand the experience in workers' compensation process of injured workers in terms of them and explore the change strategy of workers compensation policy and service delivery system. To understand the experience in workers' compensation process of injured workers in depth, this study used the phenomenological qualitative research method to go into the living world in which they live from the emic perspective and derive the essential structure of experience by intuitively observing it as it is. The participants in this study are 6 injured workers who have ever received workers' compensation benefits. They were selected by the typical case selection method. As selection criteria to show typicality well, those who are males in their 30~50s and have the workers' compensation benefits receipt period of more than 1 year after an accident and 1~12 grade of disability grade after termination were determined as injured workers. And they were collected in a manner of being introduced through practitioners of industrial accidents related organization and Korea Workers’ Compensation & Welfare Service. After a preliminary survey, the interviews have been conducted from April~August 2010 and more than 2 times of interviews have been carried out per participant and 1 hour 30 minutes~2 hours 30 minutes were taken per interview. After directly transcribing data collected, the researcher attempted to discover the essence and structure of general experiences with situational structures, individual experience of the participants by using Giorgi‘s phenomenological procedure. The results of analysis are as follows. First, individual experience of the participants was presented by deriving situational structures identified from the each perspective over time. Second, situational structure description derived through individual experience of the participants was put together and components were derived based on common experience of the participants. And they were presented with narrative of the study participants. As a result, ‘anxiousness from application to termination’ means the experiences of injured workers who are always living anxiously from the application process of workers' compensation right after an accident until the moment when they are recognized as workers' compensation patients and get treatment and the treatment ends formally. Sub-components were composed of ‘having difficulty applying for workers’ compensation’ ‘treatment period varies depending on doctors’ ‘trying to terminate if the period exceeds’. ‘Enduring disadvantages due to poor information’ means the experiences of injured workers, who do not know workers’ compensation system which is complicated enough, who make a loss due to poor information and are sometimes used. Sub-components were composed of ‘industrial patients telling me this and that’ ‘insurer does not tell me first’ ‘being disadvantaged because of not knowing’ ‘brokers stirs up workers’ compensation patients that they not know well’. ‘Loss of only injured me in the irrational system’ means the experiences that they are confused because many things of the world seem to be handled inconsistently rather than being handled by any standard and systems or the persons concerned pass on the responsibility on injured workers to each other and after all, only injured workers suffer a loss. Sub-components were composed of ‘there are no proper standards in the world and unsophisticated’ ‘leaving the responsibilities to each other and after all, only an injured person makes a loss’. ‘Not taking care of injured me humanly’ means the experiences of humane sadness that injured workers feel because any organization such as a business owner or insurer and hospital etc. does not look at them with warm eyes after they are injured. Sub-components were composed of ‘an employer ignores me when I get injured while working’ ‘providing administrative services tied to formality’ ‘insurer is not a place where I can lean on’ ‘workers’ compensation patients make money’. ‘Exorbitantly low compensation compared to injury’ means the experiences of injured workers who not only suffer economically during the care period though they get treatment with workers’ compensation by being injuring while working but are bound to be difficult economically because they cannot return to their original jobs after termination. Sub-components were composed of ‘having a hard time economically because workers’ compensation does not cover everything’ ‘the portion to bear alone other than direct injury’ ‘If not injured, I can make much more than compensation‘ ’it is hard to work when I cannot use my body part‘. Finally, third, the essential structure was presented by stating general structure generalized with common experiences of the participants. And in the discussion, the findings of the study were described, classifying it into the relational characteristics and structural characteristics of the experience in workers' compensation process of injured workers based on the results of this analysis and studying and comparing it with previous studies. Examining major discussions, first, it is the experience of stigma and even in Korea, operated by the Social Insurance, there is stigma on injured workers Though not expressed baldly compared to the foreign previous studies, injured workers recognized stigma in the fixed idea of a doctor or attitudes of the persons concerned who do not accept patients’ appeal about their pain as it is. Also, it was shown that injured workers have been thought as the main culprit of prolonged care in the past but a medical institution is the one substantially affecting the care period of the participants and the care period was lengthened due to the fixed idea of a doctor or problems of treatment process. Second, despite disadvantages due to poor information, injured workers does not make good use of a formal information provision place or does not receive information and rely on informal information. This was caused by low understanding on injured workers of an insurer and relational characteristics between an insurer and injured workers. Third, negative reactions of an insurer, that is, strict handling without considering the individual environment or lack of sympathy or empathy, understanding etc. were found in this study but the degree of revealing is not that severe and the biggest reason is that injured workers does not contact with an insurer frequently. Injured workers contacted more with medical institutions than with an insurer and thought more importantly to build the relationship with them. Also, since a doctor has the primary authority on extended treatment of injured workers, the pattern different from the existing relationship between doctor-patient was shown. If summarizing the relationship between three parties, the antagonistic relational aspect appeared strongly in case of injured workers and an insurer and the dependent relational aspect in case of injured workers and medical institutions. On the other hand, similar to the existing previous studies, the power of social support appeared to have an important positive effect on the experiences of injured workers. Through the above the experience in workers' compensation process from the perspective of injured workers, it can be seen that measures for them who are injured while working to receive treatment stably without the negative experiences from at least the workers' compensation process should be made. This tells us that systems or procedures need to be reviewed from the perspective of injured workers not from the perspective of the stakeholders concerned throughout the course.
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