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뮤지컬 「스위니 토드」 분석을 통한 스티븐 손드하임의 음악적 특징 연구

Title
뮤지컬 「스위니 토드」 분석을 통한 스티븐 손드하임의 음악적 특징 연구
Other Titles
A Study on the Musical Characteristics of Stephen Sondheim in Musical “Sweeney Todd”
Authors
이연희
Issue Date
2012
Department/Major
공연예술대학원 음악공학전공
Publisher
이화여자대학교 공연예술대학원
Degree
Master
Advisors
최유리
Abstract
Musical "Sweeney Todd(1979)" is a musical thriller that deals with the subject matters of murder and revenge, which have rarely been covered in musicals. That has been loved by people in general, being performed several times since its first performance, and won prizes repeatedly, involving eight Tony Awards in 1980, which shows that it is an outstanding work in terms of artistry. Stephen Sondheim who is now the greatest and perhaps best-known artist in the American musical theater, and he is known as a composer who has innovative spirits and creates his own unique musicals by just focusing on drama and music without relying on gorgeous costume or splendid stage setting. The purpose of this study was to examine the musical "Sweeney Todd" in detail in an effort to determine the characteristics of his music and his ways of musical expression in the work marked by the unfamiliar subject matters and a complicated plot. As a result of analyzing the musical, the characteristics of his music could be described as below: First, the motive that employed particular melodies to symbolize the characters and represented the theme, ambience and backdrop of the work and the psychology of the characters served to enrich the overall unity and dramatic effects of the music. Second, Sondheim composed the music by repeating or developing the same phrases in his own unique way and composed the introduction and the rest in a distinctive manner. Third, he made use of the melodies of the day of wrath of the Gregorian Chant and minor seventh cord, which was often used by Bernard Herrmann in horror film music, in a constructive manner in order to stress the tense and frightful atmosphere of the musical thriller. Fourth, there was a close relationship between music and words in this musical. So there were shifts in the form, time, tonality, rhythm, melody and intensity of the music according to the words, which resulted in making the form of the musical differentiated from typical one. Fifth, a lot of opera-like elements were found in this musical, and the composer made use of these elements on purpose to represent the tragic story of the musical through music. Like an opera, there was a sustained flow of the drama and music without any interruption to maintain the tense atmosphere. In a word, Sondheim made use of leitmotiv, which represented the psychology and personality of the characters and the theme, backdrop and ambience of the work, in order to express the plot of the complicated story about murder and revenge in a musical way, and that served to ensure the overall unity of the music. The musical characteristics of Sondheim who placed importance on the close relationship between drama and music are especially played up when it's taken into account that the songs were flexibly changed in accordance with the words and that music was used like sound effect. And such musical characteristics of the composer contributed to extending the roles of music. In addition, he put the modes of different media involving film, drama and opera in use to produce superb dramatic effects, and he showed his originality by composing the introduction, termination and rest in his own unique manner. In conclusion, Sondheim is a composer who contributes to the enlargement of the sphere of subject matters available for musical and to that of musical language. Indeed, he has taken musical to another level by making diverse musical attempts.;뮤지컬 「스위니 토드」(Sweeney Todd, 1979)는 뮤지컬에서 흔히 볼 수 없었던 살인과 복수라는 소재를 다룬 뮤지컬 스릴러(Musical Thriller)이다. 초연 이후 전 세계적으로 수차례 재공연 되면서 대중들의 사랑을 받았으며 1980년 토니상에서 8개 부문을 수상하는 등 여러 차례의 수상 경력은 작품성에서도 좋은 결과를 얻었음을 알 수 있다. 이 작품의 작곡가 스티븐 손드하임(Stephen Sondheim)은 미국 뮤지컬 공연계에서 가장 위대하고 가장 잘 알려진 예술가라는 평가를 받고 있으며 화려한 의상과 거대한 무대장치에 기대지 않고 오로지 극과 음악, 혁신적인 정신으로 본인만의 색깔이 있는 뮤지컬을 만드는 작곡가로 알려져 있다. 본 논문은 낯선 소재를 다루면서 복잡한 이야기 구조를 갖고 있는 뮤지컬을 작곡가 스티븐 손드하임이 어떻게 음악적으로 표현하였는지 알아보기 위해 뮤지컬 「스위니 토드」를 자세하게 분석, 연구하였으며 그의 음악적 특징들을도출하였다. 뮤지컬 「스위니 토드」의 분석을 통해 알아본 손드하임의 음악적 특징은 다음과 같다. 첫째, 인물을 상징하는 특정 선율과 작품의 주제, 인물의 심리, 분위기, 배경 등을 나타내는 동기는 전체적인 음악의 통일성을 주고 극적 표현의 역할을 하고 있다. 둘째, 손드하임은 자신만의 방법으로 프레이즈를 반복하거나 발전시켜 악곡을 구성하고 시작 부분과 휴지(休止) 부분을 특징적으로 표현하였다. 셋째, 손드하임은 뮤지컬 스릴러가 주는 긴장감과 공포감을 나타내기 위해 그레고리오 성가의 ‘진노의 날’의 선율과 버나드 허만(Bernard Herrmann)이 공포 영화 음악에서 자주 사용하였던 마이너 세븐스 코드를 그의 방법으로 발전시켜 사용하였다. 넷째, 뮤지컬「스위니 토드」에서 음악과 대사는 밀접한 관계를 맺고 있기 때문에 음악의 형식, 박자, 조성, 리듬, 선율, 셈여림 등은 대사에 의해 변화되고 이는 전통적인 뮤지컬 형식을 벗어나게 하는 결과를 가져 왔다. 다섯 째, 뮤지컬「스위니 토드」는 오페라적인 요소가 많은데 비극적인 내용을 음악으로 풀어가기 위해 손드하임이 선택한 방법이라 볼 수 있으며 긴장된 극의 분위기를 유지하기 위해 오페라처럼 극과 음악의 흐름이 멈추지 않고 계속 진행되고 있다. 정리하면 손드하임은 살인과 복수라는 소재의 복잡한 이야기의 구성을 음악적으로 표현하기 위해 인물의 심리, 성격, 작품의 주제, 배경, 분위기 등을 나타내는 라이트 모티브를 사용하고 있으며 이것을 통해 전체적인 음악의 통일성을 주고 있다. 극과 음악의 밀접한 관계를 중시하는 손드하임의 음악적인 특징은 대사에 의해 유연하게 변하는 노래와 효과음처럼 사용되는 음악을 통해 나타나고 있으며 이것은 음악의 역할 확대라는 결과를 가져왔다. 또한 영화, 연극, 오페라 등 다양한 매체의 양식들을 효과적인 극적 표현을 위해 사용하고 있으며 자신만의 도입부, 종지부, 휴지부 등을 음악적으로 구성함으로서 독창성을 발휘하고 있다. 결론적으로 손드하임은 뮤지컬에서 다룰 수 있는 소재의 영역을 넓히며 음악적 어법을 확대시킨 작곡가로 다양한 음악적 시도들을 통해 뮤지컬의 발전을 한 단계 이끌었다.
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공연예술대학원 > 음악공학전공 > Theses_Master
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