View : 2196 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor최유리-
dc.contributor.author김한희-
dc.creator김한희-
dc.date.accessioned2016-08-26T12:08:02Z-
dc.date.available2016-08-26T12:08:02Z-
dc.date.issued2012-
dc.identifier.otherOAK-000000072805-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/204460-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000072805-
dc.description☞ 이 논문은 저자가 원문공개에 동의하지 않은 논문으로, 도서관 내에서만 열람이 가능하며, 인쇄 및 저장은 불가합니다.-
dc.description.abstract최근 우리나라의 김연아 선수는 여러 국제대회에서 세계 신기록을 세우고 수차례 매달을 차지하면서 한국피겨 100년사에 빛나는 이정표를 다시 세웠다. 이로 인해 피겨 스케이팅은 대중들이 즐기는 스포츠의 한 종류로 자리매김했을 뿐만 아니라 이러한 관심은 ‘김연아 키즈’라는 말이 생길 정도로 많은 어린이들이 제 2, 제 3의 김연아를 꿈꾸며 도전하고 있다. 기술, 안무, 음악, 의상 등 다양한 분야의 예술 장르가 종합적으로 결합한 형태로 ‘빙상의 예술’이라고도 불리는 피겨 스케이팅은 감상의 대상이 되는 아름다움을 표현하는 예술작품이다. 하지만 피겨 스케이팅을 예술작품으로 인식하여 미학적 측면에서 연구한 사례는 찾아보기 어려운 실정이다. 피겨 스케이팅에 있어서 음악은 안무자에게 영감을 제공하며 프로그램을 만들어 나가는 과정에서 음악적 요소가 반영되는 등 작품에서 표현하고자 하는 의도를 달성하는데 도움을 주기 때문에 감상하는 관객에게 의미를 전달 할 수 있는 매개체로서 많은 공감을 유발시킬 수 있다. 이렇게 음악은 피겨 스케이팅에 많은 영향을 미치기 때문에 예술성과 완성도가 높은 프로그램을 만들기 위해서 체계적인 음악연구 연구가 반드시 필요하다. 본 논문은 2005-2006시즌부터 2010-2011시즌까지 세계선수권대회 여자 싱글 프로그램 메달리스트의 프로그램 분석을 통해 다음과 같은 피겨 스케이팅 음악의 특성을 도출하였다. 첫째, 음악의 선정에 있어서 장르, 음악에 내재되어 있는 스토리의 유무, 편곡 등이 영향을 미치는 것을 알 수 있었다. 음악의 장르는 크게 춤곡과 기악곡으로 나눠졌는데 기악곡을 선곡한 경우는 관객의 호응도를 고려해 대중적인 음악을 선정했다. 쇼트 프로그램에서는 춤곡을 선호하였고 프리 스케이팅에서는 예술성과 대중성을 고려한 클래식 기악곡의 선정이 많았다. 음악에 내재되어있는 스토리의 유무가 안무에 영향을 미치는 것을 알 수 있었다. 영화 OST, 뮤지컬, 오페라 등 음악에 스토리가 있는 음악은 그 스토리의 캐릭터를 표현한 연기가 많았으며 표제음악을 선정한 경우 그 표제가 되는 대상을 안무를 통해 표현하였다. 원곡이 아닌 편곡버전의 음악을 사용하는 이유는 두 가지가 있었다. 하나는 가사가 있는 음악은 쓸 수 없는 ISU규정에 따라 가사를 부르는 보컬을 다른 기악 악기로 대체하여 편곡 하였고 다른 하나는 음악의 콘셉트에 맞는 음색의 악기와 빠르기 등을 고려해 편곡 하였다. 둘째, 프로그램 규정시간동안 빠르기나 분위기 등의 변화를 주어 음악을 주로 3부분이나 4부분으로 구성하였다. 3부분으로 구성 된 경우 주로 ‘빠름-느림-빠름’이나 ‘느림-보통-빠름’으로 구성되었고 4부분으로 구성 된 경우 ‘느림-빠름-느림-빠름’이나 ‘빠름-느림-보통-빠름’등 엔딩이 빠르게 끝날 수 있도록 구성하는 경우가 많았다. 이때 오케스트라 편성으로 웅장한 사운드로 끝을 맺거나 빠르고 화려한 카덴차로 끝을 맺었다. 음악의 구성이 느리고 서정적인 부분에서는 스파이럴 시퀀스를 수행했으며 음악구성이 빠르고 리드미컬한 부분에서는 스텝 시퀀스를 수행했다. 또 음악의 구성이 나눠지는 경계점에서 스핀을 수행하는 경우가 많았다. 셋째, 피겨 스케이팅 프로그램을 위한 음악은 편집이 필수적이며 예술성과 완성도 높은 음악을 위해 전문적 지식과 기술이 요구된다. 먼저 음악을 쇼트 프로그램(2분50초)과 프리 스케이팅(4분±10초)의 규정시간에 맞추기 위해 편집은 필수적이다. 또 규정시간동안 빠르기, 분위기 등의 변화를 통해 음악을 여러 부분으로 구성하기 위해서도 편집은 필수적이었다. 프로그램의 예술상과 완성도를 높이기 위해 다음과 같은 편집 방법이 있었다. 기술의 수행길이나 트렌지션의 길이에 맞춰 음악의 프레이즈 길이를 맞췄다. 예를 들면 점프의 수행 시간에 맞게 프레이즈 길이를 만들기 위해 중복되는 선율을 삭제하였고 스파이럴 시퀀스의 수행길이에 맞추기 위해 같은 프레이즈를 도돌이표처럼 반복함으로서 음악의 길이를 늘렸다. 제한된 짧은 시간동안 음악을 고조시키기 위해 하나의 프레이즈 안에서 음역을 확장시킨다. 예를 들어 솔로악기로 선율을 시작하다가 프레이즈의 중간에서 오케스트라로 악기를 확장 편성하여 분위기를 고조시키는 경우가 많았는데 이 역시 편집을 통해 이루어 졌다. 음악의 앞·뒤 연결을 자연스럽게 하기위해서 음악적 상상력을 동원하여 원곡에 없는 아예 새로운 선율을 만들기도 했는데 이 역시 편집을 통해 이루어 졌다. 규정시간에 맞춰 엔딩을 하기 위해 종지감을 형성한다. 예를 들어 프레이즈를 진행하던 중간에서 갑자기 엔딩을 해야 할 때 편집을 통해 화성을 V-I로 만들어 종지감을 형성했다. 본 연구를 통하여 피겨 스케이팅 프로그램 분석을 통해 프로그램의 컨셉에 따른 음악의 선정(장르, 스토리, 편곡), 음악구성, 예술성과 완성도를 높이기 위한 편집 방법 등을 알 수 있었다. 앞으로 남자 싱글 피겨 스케이팅, 페어 스케이팅, 아이스댄싱, 싱크로나이즈드 스케이팅의 연구도 활발히 진행되어 피겨 스케이팅 음악 제작의 형식체제를 제시함으로서 향후 한국 피겨 스케이팅의 질적 향상을 기대한다.;Yuna Kim is a world-renowned South Korean female figure skater who has recently established new world records and won several medals in many figure skating world championships. She is the very first figure skater to set a brilliant milestone in Korea's more than centennial figure skating history. Owing to her remarkable achievements, figure skating has become a very popular sport discipline in South Korea and such popularity drives many children to have dreams of becoming the next Yuna Kim. Following such ambitious challenges for the future of world figure skating, a term was coined to talk about these young emergent athletes: 'Yuna Kim’s Kids'. Figure skating is called ‘Art on Ice’, because it is a sport based on an organic combination of various artistic elements such as technical skill, choreography, music and costume. Also, it is performed as a work of art to express the beauty of physical and sentimental movements which then become the object of appreciation for the audience. However, there are very few case studies on figure skating viewed as a work of art from an aesthetic perspective. As far as figure skating is concerned, music gives inspiration to choreographers and is helpful to meet their desired intention to express something in a piece of work by reflecting musical elements on the process of making a figure skating program and as such, it can be used as a vehicle to give meaning to the audience and help them appreciate the artistic performance, and can create a sympathetic response. As mentioned previously, music has significant effects on figure skating, so it’s necessary to systematically study the music in a figure skating program in order to achieve a high level of artistry in the musical program. This study sought to analyze actual figure skating programs adopted by lady medalists single program from the 2005-2006 to 2010-2011 World Figure Skating Championships seasons in order to deduce the following major characteristics of music in figure skating. Firstly, the category (genre) and presence of a story inherent in music and arrangement have an effect on the selection of a musical piece. Music in figure skating was broadly divided into two categories which are dance music and instrumental music. Instrumental music selected for figure skating program was characterized by a selection of popular music chosen because of their anticipated response from the audience. In short programs, medalists preferred dance music to other musical categories. In free skating, however, many medalists selected classical instrumental music which focused on artistry and popularity. The presence of a story, inherent in a musical piece, influences the choreography. Figure skating programs using story-based musical categories ― e.g. original sound tracks (OST; for movies), musicals and operas ― were characterized primarily by creative performances inspired by characters appearing in the story. Cases of program music selected for figure skating were characterized by expressing a target of program by means of choreography. There were two categories of arranged versions, rather than original piece, used for programs: one was characterized by alternative instrumental arrangements of lyrics-based vocal part due to a rule of the International Skating Union (ISU) which states that no musical pieces based on lyrics can be used in figure skating programs. The other category was characterized by a flexible arrangement of an original musical piece with regards to proper musical instruments and tempo fit for its concept. Secondly, it was found that music in figure skating programs consisted largely of three or four parts with changing tempo or atmosphere for a specific amount of time in the program. Three musical parts are characterized mainly by a combination of ‘high tempo (fast) - low tempo (slow) - high tempo’ or ‘low tempo - medium tempo - high tempo.’ On the other hand, four musical parts are often characterized by an accelerated ending with a combination of ‘low tempo - high tempo - low tempo - high tempo’ or ‘high tempo - low tempo - medium tempo - high tempo.’ Here, those cases ended with a magnificent sound of orchestral composition or rapid and gorgeous cadenza. Figure skaters tend to perform spiral sequences in a slow and lyrical part of a musical program and perform step sequences in a fast and rhythmical part of a musical program. Moreover, they often perform spin movements in the point of boundary between two different parts of a musical program. Thirdly, editing the is essential in a figure skating musical program and expertise as well as professional techniques are required for making a musical program with a high level of artistry. First of all, it was found that editing was crucial to re-adapting a musical program at a specified time in a short program (2 min. 50 sec.) and in free skating (4 min. ± 10 sec.). Moreover, it was found that editing was also required to re-organize a musical program into three or more parts by changing the tempo and atmosphere for a specific time. Notably, the following techniques of editing are used to improve the level of artistry and perfection of a figure skating program: The length of a musical phrase was adjusted to meet the performance length of a technical skill or the duration of a transition. For example, any redundant melodies were eliminated to make the duration of a phrase fit with the time of a jumping performance. Some phrases are repeated like reprise (with repeat mark) to meet a spiral sequence duration, so that it creates an effect in extending the length of a musical program. Register is also extended within a phrase to elevate the atmosphere of a musical program for a short time. In most cases, for example, a melodic line begins with solo instrument in the beginning of a whole phrase and further extends with an arrangement of orchestral instruments in the middle of a phrase for atmospheric elevation. This tendency of melodic line is also realized through editing. New lines of melody were created with musical imagination through editing to naturally interconnect former parts of a musical program with its latter part. A sense of ending is created in a musical program to reach the end within a specified time. For instance, when skaters have to perform an ending suddenly in the middle of a phrase, the harmonic line of a musical program is designed to turn from V to I by editing, so that it can create a sense of ending. In conclusion, this study shows that it makes clear music selection (category, story, arrangement) and part organization based on concept of figure skating program, and how to edit a program music for higher level of artistry and perfection. Hopefully, this study will positively contribute to future studies in investigating men’s single figure skating, pair skating, ice dancing and synchronized skating and offer suggestions and a formal framework for creating music for figure skating, so that South Korea’s figure skating will be improved qualitatively in the future. Furthermore, it is expected that academic studies will be more actively conducted to investigate various combinations of music and sport, such as rhythmic gymnastics, dance sport, synchronized swimming and music-based Taekwondo performances.-
dc.description.tableofcontentsⅠ. 서론 1 A. 연구의 필요성 및 목적 1 B. 연구 방법 및 범위 2 Ⅱ. 피겨 스케이팅의 이론적 배경 4 A. 피겨 스케이팅의 개념 4 B. 피겨 스케이팅 음악의 이론적 개념 10 Ⅲ. 피겨스케이팅 음악의 특성 연구 14 A. 분석방법 14 B. 프로그램 분석 16 1. 쇼트 프로그램 16 2. 프리 스케이팅 57 C. 프로그램 분석을 통한 피겨 스케이팅 음악의 특성 113 IⅤ. 결론 119 참고문헌 122 ABSTRACT 125-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent8660495 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 공연예술대학원-
dc.subject.ddc700-
dc.title피겨 스케이팅 음악의 특성연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitle2005~2006시즌이후 2010~2011시즌까지 세계 선수권대회 여자 싱글 프로그램 메달리스트를 중심으로-
dc.title.translatedCharacteristics of Music in Figure Skating: Based on Ladies' Single Program Medalists in the World Figure Skating Championships from the 2005-2006 Season to the 2010-2011 Season-
dc.creator.othernameKim, Hany-Hui-
dc.format.pagexiv, 129 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major공연예술대학원 음악공학전공-
dc.date.awarded2012. 8-
Appears in Collections:
공연예술대학원 > 음악공학전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE