View : 34 Download: 0

여성 소비자의 신용관리역량과 신용카드 사용 행태 및 합리성

Title
여성 소비자의 신용관리역량과 신용카드 사용 행태 및 합리성
Other Titles
Female Consumer’s Credit Management Capacity, Behavior Patterns and Rationality Of Using Credit Card
Authors
김민영
Issue Date
2012
Department/Major
대학원 소비자학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
주소현
Abstract
The followings are the purpose of this study. First, I will measure female consumers’ credit management capacity with three criteria ­ attitude, function, and knowledge. Then, I will figure out what is deficient among these criteria. Second, according to demographic factors and levels of credit management capacity, I will analyze the female consumers’ behavior patterns of credit card use. Third, I will assess rationality of the female consumers’ credit card use, and then find how the demographic factors and the behavior patterns of credit card use affect the rationality of credit card use. Fourth, on the basis of the above materials, I will find a group of female consumer which shows deficiency of credit management capacity and rationality of credit card use. Then, I will provide basic materials of consumer education for that group. Finally, since credit management and credit card use are closely related with household, society, and nation economy, I will provide helpful materials for preventing consumer problems and promoting the right credit management and credit card use. In this study, women in 20s ­ 40s who possess credit cards registered in their own name were studied by utilizing a method of on / offline questionnaire. Collected information was analyzed by using SPSS Window 18.0; I performed a frequency analysis, descriptive statistic, variance analysis (including Duncan’s post-hoc analysis), cross tabulation analysis, and regression analysis. The followings are a summary of results. First, the female consumer’s total credit management capacity was 67.26 points out of 100 points: 1) their attitude capacity was 80.46 points; 2) function capacity was 56.28 points; 3) knowledge capacity was 82.25 points. Compared with the attitude and knowledge capacity, function capacity was low. Specifically, in the function capacity, they got poor points concerning an item that requires a concrete and accurate calculation function. The function capacity of unmarried women was lower than that of married women. Thus, it is needed to educate this group for the function capacity. Second, concerning the behavior pattern of credit use, they averagely possess 2.98 credit cards, but the number of using credit cards was 2.17. In addition, married women possess/use more credit cards and spend more money through credit cards than unmarried women. However, married women’s standard payment sum was lower than unmarried women’s. In the light of age range, as age rise the number of possessing credit cards and the average of monthly using sum are increased too. Third, as the average of monthly using sum and a frequency of change of using credit cards according to their benefits are high, the total credit management capacity is also high. Fourth, the rationality of using credit card was 83.38 points out of 110 points. Specifically, the rationality concerning credit card delinquency marks high points. Factors which affect the rationality of using credit card were a frequency of impulse buying, the average of monthly using, and the total credit management capacity. As the frequency of impulse buying is low and the total credit management capacity is high, it positively affected the rationality. As a result of regression analysis on the total credit management capacity, as the attitude and function capacity are high, the rationality also mark high points. Hence, in order to promote the rationality of female consumers’ credit card use, each individual, household, and government have to strive for improving the credit management capacity. Specifically, we have to focus on improving the function capacity which makes consumer apply their knowledge and information about credit management into actual practice.;본 연구의 목적은 다음과 같다. 첫째, 여성 소비자의 신용관리역량을 태도, 기능, 지식 역량으로 나누어 측정하고, 부족한 역량을 측정하고자 한다. 둘째, 인구통계학적 특성과 신용관리역량 수준에 따라 여성 소비자의 신용카드 사용 행태를 파악하고자 한다. 셋째, 여성 소비자의 신용카드 사용 행동 합리성을 측정하고, 인구통계학적 특성과 신용카드 사용 행태가 신용카드 사용 행동 합리성에 어떠한 영향을 미치는지 확인하고자 한다. 넷째, 위와 같은 자료를 토대로 신용관리역량과 신용카드 사용 행동 합리성에 부족함을 보이는 여성 소비자 집단을 파악하고, 관련 소비자 교육의 기초자료를 제공하고자 한다. 다섯째, 신용관리와 신용카드 사용이 가계·사회·국가 경제에 밀접하게 연관되어 있는 만큼 관련된 소비자 문제를 예방하고, 올바른 신용관리와 신용카드 사용을 촉진시킬 수 있는 자료를 제공하고자 한다. 본 연구의 연구 및 조사 대상은 20~40대 본인 명의의 신용카드 소지 여성 286명이었으며, 온·오프라인 설문지법을 활용하였다. 수집된 자료는 SPSS Window 18.0을 사용하여 연구문제에 따라 빈도분석과 기술통계, 분산분석(Duncan의 사후검정 포함), 교차분석 및 회귀분석을 수행하였다. 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 여성 소비자의 신용관리 총역량은 100점 만점 기준에 67.26점으로 나타났다. 하위 영역별로는 태도역량 80.46점, 기능역량 56.28점, 지식역량 82.25점으로 나타났으며 태도와 지식역량에 비해 기능역량이 부족한 것을 알 수 있었다. 기능역량 중에서도 특히 구체이고 정확한 계산 기능을 요구하는 항목이 저조하게 나타났으며, 기혼 여성 보다는 미혼 여성의 기능역량이 부족함을 알 수 있었다. 따라서 이 부분과 집단에 대한 홍보 및 교육이 필요할 것으로 사료된다. 둘째, 신용카드 사용 행태에 있어 신용카드 보유 수는 평균 2.98장, 사용 수는 2.17장으로 나타나 둘 간의 0.81장의 차이를 보였다. 또한 기혼 여성이 미혼 여성에 비해 신용카드 보유 수 및 사용 수, 월평균 사용금액은 많은 반면 기준결제금액은 더 낮게 나타났다. 연령대에 따라서는 연령대가 높아질수록 더 많은 신용카드를 보유, 사용하며 더 많은 월평균 사용금액을 보였다. 셋째, 신용관리 총역량은 월평균 사용금액이 많을수록, 혜택에 따라 신용카드를 바꿔 이용하는 빈도가 많을수록 신용관리 총역량이 더 높게 나타났다. 넷째, 신용카드 사용 행동 합리성은 110점 만점에 83.38점의 평균을 보였으며, 특히 신용카드 대금 연체와 관련된 행동의 합리성이 높게 나타났다. 신용카드 사용 행동 합리성에 영향을 미치는 요인은 신용카드 이용 시 충동구매 빈도 변수와 월평균 사용금액, 신용관리 총역량으로 나타났다. 신용카드로 인한 충동구매 빈도가 낮을수록, 월평균 사용 금액이 적을수록, 신용관리 총역량의 수준이 높을수록 신용카드 사용 행동 합리성에는 긍정적인 영향을 미쳤다. 신용관리 총역량을 하위영역별로 회귀분석 한 결과, 신용관리 태도역량과 기능역량의 수준이 높을수록 신용카드 사용 행동 합리성 역시 높게 나타남을 알 수 있었다. 따라서 여성 소비자의 합리적인 신용카드 사용 행동을 위해 신용관리 역량 증진에 정부, 업계와 가계, 스스로가 노력해야 할 것이다. 이를 위해 알고 있는 신용관련 지식과 정보를 실천에 옮겨 기능역량을 향상시킬 필요가 있을 것이다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 소비자학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE