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기혼여성의 라이프스타일에 따른 탄소성적표지제품 구매행동 연구

Title
기혼여성의 라이프스타일에 따른 탄소성적표지제품 구매행동 연구
Other Titles
Study over carbon footprint labelled products in accordance with Lifestyle of Married Women
Authors
이윤미
Issue Date
2012
Department/Major
대학원 소비자학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
정순희
Abstract
본 연구는 기혼여성의 특성을 파악하기 위해 VALS를 사용하여 라이프스타일을 유형화하고, 라이프스타일에 따른 사회인구학적 특성 및 배경변인 수준의 차이와 탄소성적표지제품의 인지 및 구매 행동의 차이, 탄소성적표지제품 구매의사에 따른 배경변인군의 상대적 기여도를 살펴보고자 하였다. 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 기혼여성의 라이프스타일은 “소극적 모방형”, “선도적 실현형”, “진보적 실행형”, “보수적 확신형”의 4개 유형으로 분류되었다. 둘째, 라이프스타일 유형별 사회인구학적 특성에서는 연령과 주택소유 형태에서만 집단별로 유의한 차이가 나타났다. 모든 연령 집단에서 진보적 실행형이 가장 높은 비율을 차지하였으며, 두 번째로 많이 차지하는 유형에서는 차이가 있었다. 그 다음 주택소유형태에서는, 자가인 경우 보수적 확신형이 가장 많게 나타났으나, 전세인 경우에는 진보적 실행형이, 월세인 경우에는 소극적 모방형이 가장 많이 나타났다. 셋째, 라이프스타일 유형별 녹색소비행동, 녹색소비가치, 녹색실천효능감의 차이를 살펴본 결과, 모든 변수의 하위요인에서 유형별로 유의한 차이가 나타났다. 선도적 실현형이 모든 변수의 하위요인에서 점수가 가장 높은 것으로 나타났다. 넷째, 라이프스타일 유형별 환경지식과 녹색소비 교육경험의 차이를 살펴본 결과, 환경지식 및 녹색소비 교육경험에서 집단별로 유의한 차이가 나타났다. 환경지식 상집단에서는 선도적 실현형이 많이 분포한 반면, 환경지식 하집단에서는 소극적 모방형, 진보적 실행형, 보수적 확신형이 많이 분포하였다. 이와 비슷하게 녹색소비 교육경험이 있는 경우에도 선도적 실현형이 가장 많았으며, 녹색소비 교육 경험이 없는 경우에도 소극적 모방형, 진보적 실행형, 보수적 확신형이 많이 분포하였다. 다섯째, 라이프스타일 유형별 탄소성적표지제도의 인지수준의 차이를 살펴본 결과, 집단 간 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. ‘처음 들어본다’의 경우 소극적 모방형이 가장 높았으며, 선도적 실현형의 경우 ‘들어본 적 있다’와 ‘어느 정도 알고 있다’가 높게 나타났다. 여섯째, 라이프스타일 유형별 탄소성적표지제품의 구매행동을 살펴본 결과, 라이프스타일 유형별 탄소성적표지 인증제품과 비인증제품의 구매의사와 저탄소제품의 구매의사 차이에서는 라이프스타일 유형에 따른 유의한 차이가 없는 것으로 나타났다. 라이프스타일 유형별 구매경험의 차이에서는 집단 간 유의한 차이가 있는 것으로 나타났는데, 소극적 모방형의 경우 구매경험이 없는 경우가 가장 높은 비율을 차지하여 다른 집단과의 차이를 보였다. 라이프스타일 유형에 따른 추가지불금액의 차이에서는 유의한 차이가 없는 것으로 나타났다. 일곱째, 사회인구학적 변인, 라이프스타일, 녹색소비행동, 녹색소비가치, 녹색실천효능감, 환경지식이 탄소성적표지제품의 구매의사에 미치는 영향력을 살펴보기 위해 이항로지스틱 분석을 시행한 결과, 종속변인인 탄소성적표지제품의 구매의사를 여러 독립변인 중에서 낮은 구매행동 수준, 낮은 사회적 가치 수준이 탄소성적표지 비인증제품을 구매하겠다거나, 상관없다는 구매의사를 유의하게 예측하는 것으로 나타났다. 이상의 연구결과를 통해 제언을 하면, 기혼여성의 라이프스타일 유형에 따른 그린마케팅 전략과 탄소성적표지제품의 구매활성화를 촉진하기 위한 인센티브를 강화하고, 기업의 제품생산을 활성화하기 위한 실질적 인센티브 개발이 필요할 것으로 보인다.;This study is for stereotyping lifestyle of married women by using VALS to analyze their features, researching standard difference of social demographical features and background variables according to lifestyle and relative contributiveness of background variables based on carbon footprint labelled products purchase intention to provide basic data for boosting purchase of carbon footprint labelled products. The results are as follows. First, lifestyle of married women is stereotyped and compared with VALS system to find similarity, practicality, challenge·stimulation, fashion, intellctual·leadership, conservative principle pursuing principles, and "passive imitation", "leading realization", progressive realization", and "consercative conviction" types are classified as a result of cluster analysis in accordance of four lifestyle factors. Second, when it comes to social demographical main features with typological comparison of four life style factors, women in their 40s hold the biggest part in "passive imitation" and the most of them earn less than 3 million Won for entire family income, have few children, and live in monthly rented houses. Women in their 50s hold the biggest part in "leading realization" and the most of them have children and live in Seoul. Also, most of them graduated four-year course colleges, have full-time works, and hold office work and specialized jobs. The entire income is more among 4.5~6 million or more than 6 million won. Women in their 30s hold the biggest part in "progressive realization", the second biggest rate in full time work following "leading realization", and the lowest full-time mother rate. Women in their 40s hold the biggest part in "conservative conviction", the lowest rate of full-time work, the highest homeowner rate, and the lowest monthly rent housing rate. Third, as a result of study differences of green consuming behavior, green consuming value, green practice effectiveness according to lifestyle type, there are meaningful differences in variables among smaller parts of all variables. In smaller parts of green consuming behavior including purchasing, using, deposing, leading behaviors, smaller parts of green consuming value including financial, environmental, social values and green practice effectiveness, "leading realization" gets the highest score. Forth, as a result of researching differences of environmental knowledge and green consuming education experiences according to lifestyle type, there are meaningful differences for each group in environmental knowledge and green consuming education experiences. In higher groups with higher environmental knowledge hold the bigger part in "leading realization". At the same point, lower groups with lower knowledge hold the bigger part in "passive imitation", "progressive realization", and "conservative conviction". As similarly, those who have green consuming education experience hold the more part in "leading realization" and those who don`t hold the more part in "passive imitation", "progressive realization", and "conservative conviction". Fifth, as a result of researching difference of recognition level for carbon footprint labelled products according to lifestyle type, there are meaningful differences. "Passive imitation" holds the biggest part in 'Never heard before' article, "leading realization" holds the biggest part in 'Heard before' and 'Partly know' article. Most of "progressive realization" choose 'Never heard before' article, but show relatively higher rate in 'Heard before', 'Partly know', and 'Well know' articles. In contrast, when it comes to "conservative conviction" holds bigger part in 'Never heard before' and 'Heard before' articles. Sixth, as a result of researching purchasing behavior of carbon footprint labelled products according to lifestyle type, there is no meaningful differences in purchasing intention for carbon grade cover certified products and non-certified products and purchasing intention for low carbon products. There are meaningful differences in differences in purchasing experience according to lifestyle type. "Passive imitation" hold the biggest part in no previous purchasing experience rate, showing significant difference with others. But, there`s no meaningful differences in extra payment according to lifestyle type. Seventh, as a result of performing binomial logistic regression analysis to understand the impact of social demographical variables, lifestyle, green consuming behavior, green consuming value, green practice effectiveness, and environmental knowledge for purchasing intention of carbon footprint labelled products, low purchasing behavior level and low social value level among other independent variables meaningfully forecast purchasing intention for non-certified products or have no intention when it comes to dependent variables of carbon footprint labelled products purchasing intetion.
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