View : 627 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor박시영-
dc.contributor.author유경민-
dc.creator유경민-
dc.date.accessioned2016-08-26T12:08:55Z-
dc.date.available2016-08-26T12:08:55Z-
dc.date.issued2012-
dc.identifier.otherOAK-000000072600-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/204390-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000072600-
dc.description.abstract본 실행연구(action research)는 중·고등학교 학습자들의 영어읽기 능력 향상을 유도하기 위하여 자기주도형 온라인 탐구기반 읽기 활동 프로그램 모형을 개발하고 일반화하는 것을 목적으로 하는 현장개선 연구이다. 본 연구는 학교가 제공하고 관리할 수 있는 자기주도형 온라인 탐구기반학습을 활용한 읽기 활동을 대상으로 실행연구를 진행하여 온라인기반 읽기활동의 효과를 연구해 보고자 한다. 본 연구는 경기도 일산 소재 한 중학교의 전 학년을 대상으로 행해졌다. 본 연구의 대상이 된 학교는 해외거주경험 학생들의 비율이 상당히 높고, 조기 영어 학습을 지속적으로 유지해온 학습자의 비율이 높아 자기주도적인 온라인 탐구기반 학습을 통한 읽기 활동의 수행연구에 적합한 대상이 될 수 있었다. 본 실행연구는 문제의 진단과 개선목표 설정을 시작으로 1차 사이클이 시작되며, 1차 현장개선 프로그램개발, 그리고 1차 프로그램 적용과 적용과정에 대한 질적 자료 수집 과정을 거치며 1차 사이클이 완료된다. 수집된 자료의 분석을 통해 문제점에 대한 후속조치를 계획하는 것으로 2차 사이클이 시작되며, 2차 프로그램 개발(또는 1차 프로그램의 수정 병행), 2차 프로그램의 적용, 그 다음 적용과정에 대한 자료수집 및 분석 후 2차 사이클 프로그램이 완성된다. 그러나 후속되는 문제가 발견되고, 계속 새롭게 적용해 보아야할 과제가 발생할 때 3차, 4차 사이클을 연속적으로 진행할 수 있다. 본 실행연구를 통해 얻은 주요 결론은 다음과 같다. 온라인 탐구기반 영어읽기활동은 운영하는 연구자에 따라 다양한 특징의 실행모형이 도출될 수 있지만, 학교 현장에서 성공적인 온라인 탐구기반 읽기 활동이 되기 위해서는 다음과 같은 요소들이 충족되어야한다. 첫째, 다양한 분야, 다양한 주제로 흥미로운 읽을거리를 규칙적, 지속적으로 제공해야한다. 이 읽기 활동을 통해 시사 내용과 시사용어를 익히며 범교과적인 주제 탐구가 가능하다. 둘째, 시공간의 제한을 받지 않는 유비쿼터스(ubiquitous) 형 개인 학습 훈련을 제시한다. 이는 학생들이 스마트 폰을 통해서도 개별 학습과 과제 수행을 가능하게 한다. 셋째, 수준별 수업 상·중·하를 고려한 다양한 수행 과제를 제공하되 그 선택권은 학습자에게 부여하며 학습자는 스스로 자신의 수준에 맞는 수행 과제를 선택하여 자기 주도적 과제를 수행한다. 넷째, 학습의 발생과 완성에 관계하는 주요 인자인 학습촉진전략은 자기 주도 학습의 성패를 좌우하는 주요 변인이다. 읽기 활동의 참여를 일으키는 것은 단순히 학생들의 흥미를 자극하는 것으로는 완성되지 않고 제도적 학습촉진전략이 계획되어져야 한다. 다섯째, 정보화기반시설 및 학교홈페이지와 학급홈페이지의 활용도를 높여 읽기를 자극하는 참여 활동의 인프라를 구축시킨다. 본 연구의 결과는 다음과 같은 시사점을 갖는다. 첫째, 청소년 학습자들은 학교 현장에서 자기 주도적인 온라인 탐구기반학습전략에 의한 읽기 훈련이 가능하다. 대부분 학습자들이 각자의 학업성취수준 차이를 불문하고 별다른 면대면 지도 없이도 지속적인 반복을 통해 독해 속도와 독해 능력 향상에 관해서는 근접 성취가 가능한 영역으로 나타났다. 둘째, 학습자들의 읽기 능력 향상을 위한 활동 모형 제작 시 읽기 활동의 지속과 학습의 완숙목표에 도달할 수 있도록 도울 촉진 전략 장치가 전제되어야 한다. 또한 어휘학습은 독해 능력 향상 과정에 비해 지속적인 반복 수행보다는 완숙 목표를 이룰 수 있도록 돕는 촉진전략이 필요한 것으로 나타났다. 온라인 탐구기반학습전략을 활용한 영어 읽기 능력 향상 프로그램은 교과 시간의 한계를 극복하여 교과 이외의 시간까지 교육적 자극을 제공하고, 학생들의 영어 학습에 대한 접근성을 높일 수 있고, 다양한 소재로 쓰인 여러 가지 목적의 글을 많이 읽게 함으로써 학습자로 하여금 사고력을 신장시키고 교양을 갖추게 해주기 때문에 많은 청소년 학습자들이 참여하여 영어 읽기 능력을 지속적으로 향상시킬 수 있도록 다양한 개선 프로그램이 개발되고 일반화되어야 하겠다.;English is carrying out the major role of communication and interaction in the global on-line communities. Most knowledge and information are gained by using the Internet. English reading is the fundamental tool to access the world of terminology in each different field of business and knowledge. This research is to study how the Reading Program can work effectively, efficiently and constantly in an independent type of learning, such as on-line inquiry-based, self-regulated, self-directed learning at middle and high schools. To examine the actual process of try-outs of the plan and the model in an actual spot, this study was made under the action research. An action research is also called a spot research since the research is done in a real spot by implementation of initial plan. An action research also keeps the track of circuit of strategy model to watch how each process turns out and to apply possible adjustment to the problems. This action research was made in a middle school in Insan, Goyang city to study how the Web-based Reading Program works in a real spot. The school offered the online inquiry-based Reading Program to the whole school students for 3 years. The action research started with setting up the objectives of renovation and achievement goals of this school reading program on the stage of preparation. On the stage of planning, the collaborating teachers designated free educational web-site that supplies students the quality-reading and the information on how to link the supportive web-sites to be helped with inquiries on vocabularies, idioms and structures. On the application stage, the online inquiry-based reading program started on the school web-site after the repeated promotion and public announcement toward students. On the stage of data analysis, the survey research and interviews were given to the learners to collect the data over the online inquiry-based reading activity. This circuit lasts over and over until this reading program is getting generalized and more customized for the learners of school. This action research is designed to take 3 periods of circulation of problem-detecting, problem-solving, applying solution, getting data of the turns-out and analysis for the next circulation of action. This action research brought 5 key rules that runs the English reading program effectively, improving learners' reading skill; First, the success of this program is up to the designation of the regular and strict checking system. Second, the regular assessment can be the key point that leads the learners to the mastery goal of learning over the reading objects through self-study. Third, the reading material should be good enough to stimulate interest, motivation and curiosity of readers. Fourth, various, diverse and personal issues of reading assignment should be given to the readers to activate their schema over the reading topics or story, and to practice the given expressions in the reading material. Lastly, the assignment should vary in classified levels; the advanced, intermediate, and beginners. The main learning strategy based in this reading program is self-learning, self-directed and self-regulated strategy of learning. Therefore, the readers should be able to choose their preferred level of assignment among varied levels of assignments. The school English reading program based in online inquiry-based learning can be successfully done with the collaboration and the enforcement of those 5 key points. Plus, it may work better if the school grading system involves these reading programs. Learning through reading benefits the language learners in many ways, such as acquiring critical thinking skill, creative and productive process of learning knowledge, as well as acquiring the language. Through this research, the school that offered their students the Reading Program could earn the positive outcomes through self-evaluation survey from students. Most students agreed on achieving these skills through self-learning, so to speak, teaching themselves, using an online inquiry-based English reading program as the school guided. Since learners were aware of individual differences in learning speed, preference, strength and weakness in learning process, using strategy for reading comprehension and carrying out the post-reading activities based in their proficiency levels could make students possible to be more self-directed and communicative in reading. Therefore, schools should provide web-based, on-line English reading programs that all the students can participate in, and achieve learning any time, anywhere to give students plenty of chances to practice the independent type of learning strategy. This learning skill will enable students to act out self-oriented learning and to take advantages of various media-aided learning.-
dc.description.tableofcontentsI. 서론 1 II. 이론적 배경 3 A. 읽기 활동 진행을 위한 기본 전략들 3 1. 자기 주도적 학습 3 2. 온라인 탐구기반학습 (Online Inquiry-Based Learning) 5 B. 실행연구 12 1. 실행연구의 정의 12 2. 실행연구의 모형과 절차 14 C. 선행연구 16 III. 연구방법 23 A. 연구질문 23 B. 연구대상 24 C. 연구자료 24 1. 온라인 탐구기반 학습의 읽기 자료 24 2. 실행 연구의 이전이후 설문 자료 26 D. 연구절차 30 1. 1차 사이클 32 2. 2차 사이클 35 3. 3차 사이클 39 E. 연구의 제한점 41 IV. 연구결과 및 분석 43 A. 1차 사이클 45 1. 문제의 진단과 개선 목표 설정 45 2. 1차 현장 개선 프로그램 개발 47 3. 1차 프로그램 적용과 적용 과정에 대한 질적 자료 수집 48 4. 수집 자료의 분석 49 B. 2차 사이클 49 1. 2차 프로그램 개발 50 2. 2차 프로그램 적용 50 3. 2차 프로그램 적용과 적용 과정에 대한 질적 자료 수집 및 분석 52 C. 3차 사이클 56 1. 3차 프로그램 개발 57 2. 3차 프로그램 적용 57 3. 3차 프로그램 적용 과정에 대한 자료 수집 및 분석 60 D. 실행연구 결과 63 V. 결론 및 제언 66 참고문헌 70 부록 74 ABSTRACT 83-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent5165150 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.subject.ddc400-
dc.title영어읽기능력 향상을 위한 온라인 탐구기반 읽기활동에 관한 현장 실행연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitle중학교를 대상으로-
dc.title.translatedAction Research on the Effect of School English Reading Program through Online Inquiry : based Learning-
dc.creator.othernameYoo, Kyung Min-
dc.format.pageix, 85 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 영어교육전공-
dc.date.awarded2012. 8-
Appears in Collections:
교육대학원 > 영어교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE