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대학생의 포털사이트 학술정보서비스 이용현황 및 개선 방안에 관한 연구

Title
대학생의 포털사이트 학술정보서비스 이용현황 및 개선 방안에 관한 연구
Other Titles
A Study on the Realities for University Students to Make Use of Portal Sites' Academic Information Services and its improvement
Authors
김진영
Issue Date
2012
Department/Major
대학원 문헌정보학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
정동열
Abstract
최근 포털사이트는 웹사이트로의 연결을 위한 관문에서 종합적인 서비스 및 다양한 정보접근 경로역할을 수행함으로써 인터넷 이용자들의 최종 목적지로 의미를 확대해 나가고 있다. 포털사이트의 대중화로 포털사이트에서 제공하는 편리하고 용이한 검색서비스에 길들여져 있는 현대인들의 포털의존도가 높아지면서 학술정보까지 포털사이트에서 한 번에 찾고자 한다. 이에 따라 대학생들도 접근이 용이한 포털사이트를 통해 학술정보에 접근한다. 그러나 지금까지 전체 포털사이트 카테고리 분석 및 서비스 평가에 관한 연구는 활발히 진행된 반면, 포털사이트의 서비스 중 학술정보서비스에 초점을 맞춘 연구는 찾아보기 힘들며 학술연구자가 아닌 대학생만을 대상으로 한 연구는 이루어지지 않았다. 포털사이트를 자주 이용하는 대학생들에게 학술정보 이용경로나 포털사이트 학술정보서비스 이용에 관한 연구는 대학생의 학술정보 이용행태를 알아볼 수 있는 중요한 부분이다. 따라서 본 연구는 포털사이트에서 제공하는 학술정보서비스에 대한 대학생들의 이용현황을 알아봄으로써 이용에 관한 내용을 조사·분석한 후, 포털사이트 학술정보서비스에 대한 개선 방안을 제안하였다. 이를 위해 문헌연구와 사례연구, 현황 및 설문조사를 실시하였다. 문헌연구를 통해 학술정보와 포털사이트에 대한 이해를 넓히고 대학생을 대상으로 한 학술정보 이용행태에 관한 선행연구를 살펴보았다. 사례조사에서는 포털사이트 학술정보서비스 종류에 대해 조사하였다. 포털사이트 학술정보서비스는 대표적으로 네이버 전문정보, Google Scholar, 다음 전문자료, MS Academic Search, 네이트 학문 시맨틱 검색이 있었다. 국내 포털사이트 학술정보서비스는 공신력 있는 기관과의 협력을 통해 학술자료에 쉽게 접근하고 절차를 간소화하였으며 다양한 디렉토리로 구성된 반면 국외 포털사이트는 간단한 메인화면으로 풍부한 자료를 바탕으로 신뢰할 수 있는 검색결과에 중점을 두었다. 5개의 대표 포털사이트 학술정보서비스 중에서 네이버 전문정보와 구글스카라만이 검색결과를 대학도서관과 연결하여 해당 대학도서관 홈페이지로 이동하는 연계서비스를 제공하고 있었다. 사례연구를 통한 대학생들의 포털사이트 학술정보서비스 이용현황을 알아보고자 설문조사를 실시하였다. 설문조사는 신촌지역 4개 대학에서 각 대학별로 서강대학교 70명, 연세대학교 81명, 이화여자대학교 93명, 홍익대학교 60명의 대학생 총 304명을 대상으로 진행하였다. 총 32문항으로 구성된 설문지는 온라인 배포와 신촌지역 4개 대학 캠퍼스 및 대학도서관을 방문하여 실시하였고, 수집한 설문지는 각 영역에 대한 기술통계를 실시하였다. 이에 따라 설문조사를 통해 도출된 주요결과는 다음과 같다. 첫째, 국내 대학생들은 절 반 이상이 네이버 포털사이트를 이용하고 있었고, 포털사이트에서 필요한 자료는 최신 동향, 문화 및 연예, 학술자료 순으로 나타났으며 포털사이트 학술정보서비스를 이용하는 대학생보다 모르는 대학생이 더 많았지만 학년이 올라갈수록 포털사이트서비스를 알고 이용하는 것으로 나타났다. 둘째, 대학생들은 네이버와 구글의 학술정보서비스를 주로 이용하고 있었는데 사용이유에서 차이를 보였다. 구글스칼라의 경우, 구글의 지명도가 사용이유에서 가장 높은 비율을 차지한 것으로 보아 이용자들이 구글의 검색방법을 알고 신뢰하기 때문에 이용한다고 볼 수 있다. 네이버 전문정보의 경우, 네이버를 사용하면서 다양한 카테고리에는 만족하지만, 자주 이용하는 지식iN의 신뢰성 및 전문성이 떨어지기 때문에 보다 전문적인 네이버 전문정보를 사용하는 것으로 나타났다. 셋째, 포털사이트 학술정보서비스에 대한 만족도는 중립적인 의견이 가장 많았으며 네이버전문정보와 구글스칼라 두 개의 서비스만 비교했을 때는 구글스칼라의 만족비율이 좀 더 높게 나타났다. 이상의 대학생 대상 설문조사를 바탕으로 대학생들의 포털사이트 학술정보서비스의 개선 방안을 내부요소와 외부요소로 나누어 제안하였다. 우선 내부요소로는 첫째, 콘텐츠 갱신현황을 모니터링하고 갱신주기를 단축시키는 등 신규 학술정보에 대한 실시간 데이터 제공으로 정보의 최신성을 유지한다. 또한 전문성 강화를 통한 포털사이트 학술정보서비스의 고급화 및 차별화가 필요하다. 둘째, 이용자 맞춤서비스를 추가해야한다. 자료저장 기능을 강화시키고 상세한 연락정보 게재 및 상담서비스를 도입해 검색장애 문제를 즉시 해결할 수 있는 피드백이 필요하다. 다음으로 외부요소는 첫째, 포털사이트의 학술정보서비스 인지도 제고를 위해 적극적인 홍보가 필요하다. 유명 블로거를 이용한 포털사이트 내 홍보 및 바로가기 연결방법과 커뮤니티 게시판의 답변에 포털사이트 학술정보서비스의 장점 및 이용방법을 게재하여 포털사이트 내 타서비스 이용자들을 유인해야한다. 또한 인기 있는 포털사이트 내 타 서비스와 적극적으로 연계하고 대학도서관 링크를 활성화야한다. 둘째, 학술 정보 이용교육을 활용하여 교육적으로 접근한다. 학년별로 맞춤정보이용교육을 실시하여 저학년에게 포털사이트 학술정보서비스를 알리고, 개편 및 공지사항을 체크하여 정기적으로 학술정보서비스 활용법을 제공해야 한다. 수업시간을 활용한 그룹별 의무화 오프라인교육과 튜토리얼 프로그램의 온라인 이용교육을 통해 학술정보 이용교육 횟수 및 만족도를 높일 수 있을 것이다. 셋째, 오픈액세스를 활용하여 학술정보의 열린 접근을 위해 국가지식포털과 협력하는 등 학술정보 공유에 앞장섬으로써 포털사이트 학술정보서비스의 활용을 기대해 볼 수 있다. 본 연구는 대학생을 대상으로 학술정보 이용에 관한 종합적인 고찰을 통해 포털사이트 학술정보서비스 개선 방안을 제안하였다. 포털사이트 학술정보서비스는 인지도와 이용률 등에서 아직까지 만족스러운 단계는 아니지만 실제적인 지침을 마련하고 대학생을 위한 학술정보 이용교육 개선 및 맞춤서비스 방안에 도움이 될 것이다. 또한 포털사이트 학술정보서비스가 공공기관, 기업포털 등 연계한 다른 학술서비스를 알 수 있는 경로를 제공함으로써 전체 학술정보이용 활성화에 기여할 수 있을 것이다.;Recently, as the portal sites have the role of a path for providing synthetic services and various information accesses from the gateway for linking websites, they get more and more the significance as the final destinations of Internet users. With the popularization of portal sites, people in our days are so acquainted with the convenient and easy search services provided by them and increasingly rely on them that they try to find out even academic informations at one try in these portal sites. University students also get academic informations through them to which they can easily access. However, while such studies on the category analysis of the whole portal sites and evaluation on their services have been active up to now, there are few which focus on academic information services of them and there is not one which has dealt only with University students but academic researchers. Under such a circumstance, it is important to investigate the ways of realities that University students, who frequently make use of the portal sites, get their academic informations at academic information services of them. Therefore, the present study suggested, after grasping the realities of University students' use of the academic information services provided by the portal sites and analyzing them, some ways to make use of and improve them. For this, the literature research, case study, and survey on the realities were conducted. Through the literature research, it was possible to widen the understanding on the academic information and portal sites, and previous studies on them were examined. In case studies, the sorts of the academic information services were examined. The representative academic information services of the portal sites are as followings: Naver Professional Information, Google Scholar, Daum Professional Data, MS Academic Search, Nate Scholar Semantic Search. While the services by the domestic portal sites have made procedures for the access to the academic materials simple in corporation with the authentic institutions and consist of diverse directory, the foreign portal sites have simple main windows and focus on providing reliable search results on the basis of rich academic materials. Only Naver Professional Information and Google Scholar among the five academic services are linked with college libraries. Here are the comparisons between academic information services of Naver, the domestic number one portal site, and Google, the foreign number one portal site. In addition, surveys were conducted for the purpose of finding out the realities of utilizing the academic information services of the portal sites by University students, which could be used as case studies. The subjects of the survey are 304 students of four universities in Sinchon Area: 70 students at Sogang Univ., 81 at Yonsei Univ., 93 at Ewha Women's Univ., and 60 at Hongik Univ. The questionnaires which consist of a total of 32 questions were distributed on online and given some students by visits to the libraries. And the collected data performed on the descriptive statistics for each area. The main results are as followings; Firstly, it was found that over 50% of them make use of Naver ; The materials they need in the portal sites are current news, culture and entertainment, and academic documents in the order of highest responses. And it was also disclosed that those who know the academic information services of portal sites and use them are more than those who do not know them; Moreover, the higher the school years, the more they use them. Secondly, college students usually utilize Naver and Google. Especially the reason that they make use of Google Scholar is because of its reputation; So that it can be said that University students utilize Google Scholar because of its search results which makes show indexes for massive materials and Google's search method is used because you know and trust. In case of Naver's Professional Information, they are satisfied with a variety of categories, but they do not trust the answers found in Knowledge-iN and they believe that the service lacks of professionalism, so that they usually make use of Naver's Professional Information service. Thirdly, the degrees of satisfaction on the academic information services of portal sites are neutral; Compared between the Professional Information of Naver and Google Scholar, they showed the higher satisfaction degree in the service of the latter. On the basis of these results, the methods for improving problems with regard to University students' utility of the academic information services of portal sites are suggested in terms of both the internal and external factors. The internal factors are; Firstly, it is required to keep the recency of information through the real-time providing of new academic data, including monitoring the changing situations and shortening the period of upgrading the informations, etc.. And to make the quality of the service higher and also needed through increasing reliability and strengthening its professionalism. Secondly, user-focused service is to be added. The function of storing materials should be strengthened and telephone numbers to contact or teller service for solving such problems as search bug should be introduced, which work as feedback. Next, the external factors are; Firstly, the positive PR is in need in order to make the services be more widely known. For example, many users of other services could be enticed to use the academic information services by way of famous blogs or notice on the services. Futhermore, it is also necessary to link with other popular services within the portal site or to link with college libraries. Secondly, educational approaches are in need. According to the school years, a proper measure should be done; For example, information of the academic services are to be noticed for freshmen, and new informations on them should be known and the way to use them should be periodically provided. In addition, if we can use them in classrooms through both obligatory offline education and tutorial online programmes according to each group, the frequency of using the services and the satisfaction degree can be higher. Thirdly, when we utilize open access and can share academic informations in corporation with the National Knowledge Portal for the open access to the informations, the academic information services of portal sites could contribute to it. In the present study, the improvements for the academic information services of portal sites are suggested through the total consideration on University students' use of them. Even though the degrees of knowing the services and make use them are not yet satisfactory, the present study would be useful for providing actual guidelines for University students and create proper service improvements. And it is also expected that it would contribute to the activation of using the services by giving a path to know other academic services which are linked with public institutions or portal sites of businesses.
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