View : 617 Download: 0

체육교과태도가 체육수업 몰입과 수업만족도에 미치는 영향

Title
체육교과태도가 체육수업 몰입과 수업만족도에 미치는 영향
Other Titles
The effect the attitude of a subject, physical education, has on physical education class concentration and class satisfaction
Authors
서예원
Issue Date
2012
Department/Major
교육대학원 체육교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
김경숙
Abstract
본 연구는 고등학생들이 지각하는 체육교과태도가 체육수업몰입 및 수업만족도에 어떠한 영향을 미치는지를 파악하고, 이를 통해 학교현장에서 체육교과에 대한 학생들의 긍정적인 태도의 형성 방안을 제시하고자 하는데 목적이 있다. 본 연구에서 살펴보고자 하는 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 체육교과태도는 체육수업몰입에 영향을 미치는가? 둘째, 체육교과태도는 수업만족도에 영향을 미치는가? 셋째, 체육수업몰입은 수업만족도에 영향을 미치는가? 이상의 문제를 해결하기 위해 연구자는 경기도에 소재한 고등학교 4개교의 학생 425명을 편의표본추출법을 통하여 최종 유효 표본으로 선정하였으며, 이 자료를 가지고 목적에 따른 연구문제를 검증하기 위해 PASW Ver. 18.0을 이용하여 빈도분석, 요인분석, 신뢰도분석, t-test 그리고 다중회귀분석을 실시하였으며, 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 조사대상자의 인구통계학적 특성을 살펴보면 성별은 남자가 214명, 여자가 211명으로 나타났고, 학년으로는 1학년이 183명, 2학년이 242명인 것으로 나타났다. 통계적으로 성별에 따라 차이를 보이는 변인으로는 체육교과태도의 하위요인인 긍정적정서, 건강과 체력, 신체활동과 대인관계, 능동적 참여와 수행이 남자가 여자보다 높은 것으로 나타났으나, 부정적정서는 여자가 남자보다 높은 것으로 나타났다. 체육수업몰입의 하위요인으로는 자기 목적적 경험과 통합, 수행 내용 몰두, 수업 행동과 의식 일치, 도전과 통제감이 통계적으로 남자가 여자보다 높은 것으로 나타났으며, 수업만족도도 통계적으로 남자가 여자보다 높은 것으로 나타났다. 통계적으로 학년에 따라 차이를 보이는 변인으로는 체육교과태도의 하위요인인 긍정적정서와 신체활동과 대인관계가 2학년이 1학년보다 높은 것으로 나타났고, 체육수업몰입의 하위요인으로는 자기목적경험통합과 수업행동과의 의식일치가 통계적으로 2학년이 1학년보다 높은 것으로 나타났다. 둘째, 체육교과태도는 체육수업몰입에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 체육수업몰입의 하위요인인 자기 목적적 경험과 통합에 영향을 주는 체육교과태도의 하위요인으로는 긍정적정서, 부정적정서(-), 건강과 체력, 신체활동과 대인관계 순으로 나타났고, 체육수업몰입의 하위요인인 수업내용 몰두에 영향을 주는 체육교과태도의 하위요인으로는 긍정적정서, 건강과 체력, 신체활동과 대인관계 순으로 나타났으며, 체육수업몰입의 하위요인인 수업행동과 의식의 일치에 영향을 주는 체육교과태도의 하위요인으로는 긍정적정서(-), 신체활동과 대인관계, 능동적 참여와 수행 순으로 나타났다. 또한 체육수업몰입의 하위요인인 도전과 통제감에 영향을 주는 체육교과태도의 하위요인으로는 부정적정서(-), 건강과 체력, 신체활동과 대인관계, 능동적 참여 순으로 나타났다. 셋째, 체육교과태도는 수업만족도에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 수업만족도에 영향을 주는 체육교과태도의 하위요인으로는 긍정적정서, 부정적정서, 건강과 체력, 능동적 참여 순으로 나타났다. 넷째, 체육수업몰입은 수업만족도에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 수업만족도에 영향을 주는 체육교과태도의 하위요인으로는 자기 목적적 경험과 통합, 수업내용몰두, 도전과 통제감(-) 순으로 나타났다. 이 연구의 결과는 체육교과태도는 체육수업몰입 및 수업만족과 관계가 있으며, 또한 체육수업몰입과 수업만족은 관계가 있는 것으로 나타났다. 따라서 학교의 체육교사가 학생들이 체육수업에 대해 긍정적인 태도를 형성할 수 있도록 노력 한다면, 학생들이 체육수업에 더욱 몰입하게 될 것이며, 체육수업에 대한 만족이 보다 극대화될 것이다. 즉, 학생들이 체육수업에 대해 긍정적인 정서를 형성할 수 있도록 해야 할 것이며, 체육수업에 대한 부정적인 정서를 줄이도록 노력해야 할 것이다. 또한, 체육수업이 학생 자신의 건강과 체력 향상에 도움을 주는 신체활동으로 대인관계 형성에도 도움을 준다는 인식을 심어줄 수 있도록 해야 할 것이다.;The purpose of this research is on understanding how the physical education (P.E.) attitude that the senior school students perceives affects the P.E. class concentration and class satisfaction, and the purpose through this is to suggest a plan to develop positive attitude of students in the school environment of the P.E. subject. For this research 450 students from 4 senior high schools located in Gyeonggi-Do were selected through the biased sampling method, and from the collected sample of 450, a total of 425 samples were used as the final valid sample without the 25 samples which were unsuitable for this research. To investigate the problem of the research following the purpose, PASW Ver. 18.0 was used with this data for frequency analysis, factor analysis, reliability analysis, t-test and multiple rarity analysis, and the result is as follows. First, it showed that the P.E. class attitude affected P.E. class concentration. It showed that the lower factors of P.E. class attitude, that is the lower factor of the P.E. class concentration, which affects the autotelic experience and consolidation were positivity, negativity(-), health and stamina, physical activity and personal relationships; the lower factors of P.E. class attitude, that is the lower factor of P.E. class concentration, which affects the concentration of class content were positivity, health and stamina, physical activity and personal relationships; the lower factors of P.E. class attitude, that is the lower factor of P.E. class concentration, which affects the united class attitude and conscious were positivity(-), physical activity and personal relationships, active participation and performance. Also it showed that the lower factors of P.E. class attitude, that is the lower factor of P.E. class concentration, which affects challenge and control were negativity(-), health and stamina, physical activity and personal relationships, and active participation. Secondly, it showed that the P.E. class attitude affected the class satisfaction. It showed that the lower factors of P.E. class attitude which affects the class satisfactions were positivity, negativity, health and stamina, and active participation. Thirdly, it showed that P.E. class concentration affected class satisfaction. It showed that the lower factors of P.E. class attitude, which affects the class satisfaction were autotelic experience and consolidation, focus in class content, and challenge and control(-).
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 체육교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE