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이사무 노구치(Isamu Noguchi)의 통합의 예술

Title
이사무 노구치(Isamu Noguchi)의 통합의 예술
Other Titles
The integral vision of art of Isamu Noguchi
Authors
문혜진
Issue Date
2012
Department/Major
대학원 미술사학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
윤난지
Abstract
본 논문은 이사무 노구치(Isamu Noguchi, 野口 勇, 1904-1988)의 통합의 예술에 대해 살펴본 연구이다. 노구치는 환경을 기반으로 작업한 선구적인 작가로, 1930년대부터 1980년대에 이르기까지 인간의 삶에 다가가기 위한 다양한 작품을 만들었다. 그에 대한 기존 연구는 주로 조각 작품에 대한 독립적인 분석을 위주로 이루어졌기 때문에, 무대디자인이나 생활용품 디자인처럼 다른 예술분야와 접목된 작품은 논의에서 배제되는 한계가 있었다. 본 논문은 노구치의 무대디자인에서부터 생활용품 디자인, 공공조형물, 정원에 이르기까지 다양한 장르의 작품을 폭넓게 살펴봄으로써 작품에 내재된 통합적 예술관을 규명하고자 하였다. 노구치는 각 예술 장르가 폐쇄적이었던 모더니즘의 한계가 드러나기 시작하는 시기에 환경미술에 관심을 가지게 되었다. 활동을 시작한 초기에 그는 주로 순수조각 작품을 만들었고, 1930년대부터 미술을 사회 안에 들여오고자 노력하였다. 그는 무용, 디자인, 건축 등 다양한 분야의 전문가들과 협력하는 공동 작업에 적극적이었으며, 자신이 디자인한 제품이 대량생산되어 많은 사람들의 생활에 사용되도록 하였다. 이러한 노구치의 성향은 미술사적 배경과 함께 작가로서의 성장 과정, 즉 일본인 아버지와 미국인 어머니 사이에서 태어나 어린 시절부터 잦은 환경의 변화를 겪은 개인적인 경험이 밑거름이 되었다. 노구치는 1935년부터 1966년에 이르기까지 무용가 마사 그레이엄(Martha Graham, 1894-1991)과 무대미술 협동 작업을 지속하면서 조각이 단순한 배경이 아니라 공연에 유기적으로 통합된 필수 요소가 될 수 있음을 보여주었다. 또한 그는 생활용품을 디자인함으로써 미술과 일상의 만남을 가져왔다. 그는 빛을 조각의 중요한 재료로 삼아 조명조각을 만들어 아카리(Akari, あかり)를 탄생시켰으며, 그것은 그가 디자인한 가구, 라디오, 식기류와 함께 대중화되었다. 한편 노구치는 조각이 건축, 나아가 도시계획과 통합되도록 하였는데, 이를 위해 그는 미술과 과학기술의 접목을 꾀하기도 했고, 건축가들과도 오랜 협력관계를 유지하였다. 그의 공공조형물은 기념조형물, 건물 외관에 설치된 조각, 도시계획의 일부로서의 조각 등 환경과 통합되는 형태로 나타났다. 또한 그는 정원을 통해 동,서양 문화의 융합을 꾀하고자 하였다. 정원은 그가 일본 정원의 미학을 자기 것으로 만든 독창적인 형태의 조각으로서 다양한 풍경을 입체적으로 담은 작품이다. 이와 같이 노구치는 특정 미술 사조나 양식에 치우치지 않는 작품을 만들었고, 동,서양의 사상과 미학을 통합한 독특한 작품세계를 보여주었다. 위에서 살펴본 바와 같이 통합적 예술관을 기반으로 하고 있는 그의 작품은 다양한 장르로 나타난다는 특징을 지닌다. 이에 본 논문은 다양하게 전개되어 온 노구치의 작업들이 공유하는 지점을 밝히고, 작업 전반에 내재된 작가의 통합적 예술관을 새롭게 조명하고자 하였다. 또한 미술 작품을 통해 여러 요소들의 통합을 가져온 그의 작품들을 살펴봄으로써 예술이 지닌 폭넓은 의미를 밝히고자 한다.;The present work examines the integral vision of art in the world of Isamu Noguchi(1904-1988), focusing on his unique environmental pieces. The Japanese Avant-Garde approaches art with thoughts based on environmental mind, from 1930s to 1980s. The existing analyses on the artist principally focus on his sculptural aspects of his art, leaving aside his integrated theatrical and design aspects and therefore posing certain limits. The aim of this text is then to reflect on and examine his integral vision in his art world in a wider range of object of analysis, from design works, public sculptures, and garden installations to other environmentally conscious creations. At the point of realization of limitations posed by western modernism came Noguchi's Environmental Art. The earlier years of his carrier were much animated by pure sculptural motifs, while endeavoring to bring art into the society. He was active in collaborating with artists from various domains such as choreography, design or architecture; some of his works were put into a line of commercial production in order to reach a deeper and further end of relation with the society. These unique traits of his course of life owes in large part to frequent changes occurring from his familial entourage and the ensuing experiences, born between American father and Japanese mother. From his stage collaboration with the renowned choreographer Martha Graham(1894-1991), from 1935 through 1966, sprang the thought and its staging, in such a manner that sculptural elements can indeed be integrated organically in theater staging. He also explored the possibility of blurred distinction between fine art and design. Among his works are light sculptures, using photons as artistic material, and sought to amalgamate occidental and oriental thinking into Akari(あかり), while being involved in furniture, tableware design. He was engaged in the line of thoughts which extended from thorough application of technologies to cooperating with architects; the purpose of which was to serve the envisaged integration of art in architecture and even urban planning. Meanwhile, his public sculptures were harmonized into the code of monuments, sculptures attached to an architectural background, and as part of planned framework. As for his garden pieces, he sought to integrate sculptures into the landscape perspective, bringing into play elements of nature, one example of which would be a work inspired by Japanese garden aesthetics, dissolved in his own thoughts of integral vision. Noguchi's environmental paradigm extends as such, refusing to tilt towards one aspect or stream of tendency, and placing willfully placing himself in the sheer collaborative space between western and far-eastern thinking. His one pivotal conviction is to ponder upon the perfect integration of life and art, the sign of which remains evident in his effort of harmonization of genres. The present analysis on the artist will focus on the most communicative points in his artistic endeavor, attempting to shed a new light on his integral vision. Furthermore, in a more interrogative point of view, the artistic object, as will be claimed below, is for Noguchi neither his means to an end, nor an end in itself, but the seminal link that enables such harmonization.
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