View : 634 Download: 0

음악 레슨 경험이 학업적 자기효능감에 미치는 영향

Title
음악 레슨 경험이 학업적 자기효능감에 미치는 영향
Other Titles
The Effects of Music Lesson Experience on Academic Self-efficacy: Focusing onThird, Fourth, Fifth, and Sixth Grade Elementary School Students in Dong-Gu, Incheon
Authors
김지헌
Issue Date
2012
Department/Major
교육대학원 음악교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
주희선
Abstract
본 연구에서는 음악적 능력의 기초를 향상시키기에 중요한 시기인 초등학생을 대상으로 음악 레슨 경험이 학업적 자기효능감에 어떠한 영향을 미치는지 조사·분석하였다. 이를 통하여 음악 레슨 경험이 학업적 자기효능감에 미치는 긍정적인 요인들을 이해하고 이를 증진시킬 수 있도록 음악 교육의 내용을 개선시키고자 하는데 궁극적 목적이 있다. 자기효능감은 Bandura의 사회학습이론에서 발전된 동기이론의 하나이며 어떠한 행동을 하기 위한 자신의 능력에 대한 판단 또는 신념을 의미한다. 연구 대상으로 인천광역시 동구 소재 초등학생 3·4·5·6학년 총 205명이었으며 설문 조사로 실시하여 수집된 자료를 통해 얻은 연구의 결과에 따르면 초등학생들의 음악 레슨 경험 유·무가 학업적 자기효능감의 하위요인인 자신감, 자기조절 효능감, 과제난이도 선호에 모두 유의한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 그러나 음악 레슨 경험이 여러 변인에 따라 학업적 자기효능감과 하위요인에서 성별을 제외하고는 유의미한 영향을 미쳤다. 학년의 경우 저학년이 고학년 보다 자신감과 과제난이도 선호가 높게 나타났다. 이는 저학년 일수록 학업에 자신감을 가지고 도전적인 과제를 잘 수행할 수 있다는 것을 의미한다. 또한 음악 레슨 시작 나이가 7세 이하에 자신감이 높게 나타 난 것은 시작 나이가 어릴수록 학업에 자신감이 높아졌다는 것을 알 수 있다. 음악 레슨 경험 기간의 경우 음악 레슨 경험 기간이 길수록 학업적 자기효능감과 하위요인 자신감, 과제난이도 선호가 높게 나타났다. 이는 음악 레슨 경험 기간이 길수록 학업에 자신감이 높아지고 도전적 과제를 잘 수행하여 학교 적응도 잘 할 수 있다는 것을 뜻한다. 연주 경험이 있는 학생은 학업적 자기효능감과 하위요인인 자기조절 효능감, 과제난이도 선호가 높게 나타났다. 이는 학습에서 도전적 과제를 끈기 있게 잘 수행하고, 학습 관리를 잘 할 수 있어 학습동기, 학업 성취도를 향상시키며 학교 적응도 잘 할 수 있다는 점을 시사한다. 그러므로 음악 레슨 경험을 통하여 학업적 자기효능감을 높일 수 있는 것은 음악 레슨 경험 기간이 길수록 또 초등학생들에게 다양한 연주 경험을 통하여 성취경험을 갖게 하는 것이다. 성취경험을 느끼게 되면 스트레스, 불안, 우울 등 정서 상태에 긍정적인 영향을 갖을 수 있는 것으로 기대된다. 또 학업적 자기효능감이 높아져서 학교 적응도 잘하며 신념에 찬 성인으로 성장할 수 있는 것으로 보인다. 따라서 본 연구의 결과는 학부모, 음악 교사, 지도자들이 학생들에게 다양한 음악 프로그램을 접하게 하고 음악 레슨 경험을 지속적으로 가지게 하며 많은 연주 기회를 제공하여야 할 필요성을 뒷받침 한다고 보여 진다.;The purpose of this study is to find out what kind of effects music lesson experience on academic self-efficacy have for elementary school students in valuable time for improving the base of music ability. The ultimate goal of this study is to understand positive factors on academic self-efficacy through music lesson experience and improve music education contents. Self-efficacy refers to judgement or belief about one’s ability to do an action, developed one of the motivation theory from Social Learning Theory of Bandura. The objects of study are total 205 students consisting of third grade, fourth grade, fifth grade, sixth grade in elementary school sited in Dong-Gu, Incheon. The following is the analysis results of this study from collected resources, which music lesson experience in the elementary school students have no meaningful effects on all subordinate factors of academic self-efficacy such as self-confidence, self-regulatory efficacy and ask-difficulty preference. But various factors exception of the fact gender meaningful rffect on subordinate factors of academic self-efficacy. The fact grade that the lower grade students have higher ask-difficulty preference and self-confidence refers to do challenging work well with self-confidence their studies as the grade gets lower. Also it means the starting age of music lesson experience is under seven years old and shows the younger starting age is, the higher self-confidence would be. The longer period of music lesson experience shows the higher academic self-efficacy and self-confidence, ask-difficulty preference as subordinate factors, which means the student having longer period of music lesson experience have higher self-confidence with their studies and will be able to practice challenging subjects better and adjustment to school. The fact that a student experiencing musical performance have higher academic self-efficacy, regulatory efficacy and ask-difficulty preference shows that the student practices challenging subjects patiently, well controls himself/herself and leads to development of learning motive, scholastic achievement and adjustment to school. Therefore, the factor for improving academic self- efficacy through music lesson experience is to make elementary students have experience of achievement throughout diverse musical performance experience and have the longer period of music lesson. Feeling experience of achievement has positive effects on emotional condition such as stress, nervousness and depression and so on and students have higher academic self-efficacy and grows up to be faithful adults. So parents, music teachers and instructors have to provide more opportunity to perform for students to provide various music program, to provide longer period of music lesson experience, Which are showed in need of supporting.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 음악교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE