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전략적 체험모듈을 적용한 복합금융공간 디자인 연구

Title
전략적 체험모듈을 적용한 복합금융공간 디자인 연구
Other Titles
Complex financial place design reaserch applying strategical experience type: Focusing on vitalization of Hyundai Card financing place brand
Authors
권선희
Issue Date
2012
Department/Major
디자인대학원 디자인학과실내디자인전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Advisors
김연정
Abstract
근대 건축이 추구한 공간은 그 공간 자체를 치중하여 공간과 인간의 관계성이 미흡하였지만 현대에 이르러서의 공간 개념은 공간의 경험 주체인 인간 즉, 관찰자와 공간이 교감할 수 있는 공간으로 바뀌어 가고 있다. 또한 현대 공간이 인간과 적극적인 관계를 맺고 있어 공간체험의 중요성이 대두되고 있다. 사람이 공간 밖에서 관조하는 것이 아니라 공간속에서 주체가 되고, 공간 자체의 움직임보다는 구성이나 연출에 의해 만들어지는 사람의 체험적 움직임에 관심을 갖는다. 인간의 존재와 행위는 사실상 모두 공간적 체험에 연결되어 있고, 그러한 공간은 수많은 분할된 공간구조와 물체들로 이루어진 실재적 공간이다. 또한 그러한 공간 내에 의미 있는 ‘체험의 장(場)’을 제공하는 것이 공간디자이너의 몫이다. 이것이 본 연구의 배경이며 이러한 연구에서 기존의 금융공간과는 차별화 될 수 있는 “의미 있는 체험의 장”을 계획하기 위해 공간의 체험모듈을 통한 체험적 요소를 도입하여 다양한 공간이 공존할 수 있고, 공간과 더불어 기업이미지 또한 향상될 수 있는 복합금융공간을 디자인하는데 목적이 있다. 이에 본 연구는 체험공간의 시대적 변화에 따른 공간체험의 특징에 대해 살펴보고, 번슈미트의 전략적 체험모듈의 5가지 요소를 공간디자인 표현으로서 디자인 전개에 비중을 두고 연구를 진행하였다. 디자인 연구 대상으로는 현대카드 금융공간을 선정하였는데, 현대 카드는 디자인 경영의 핵심인 ‘통합’과 ‘디테일매니지먼트’를 통해 통합적인 브랜드 이미지를 주고자 하였다. 이렇듯 고객의 니즈와 브랜드의 통합화에 중점을 두고 운영을 하는 현대카드의 금융공간을 좀 더 적극적인 고객들의 체험을 유도하는 공간이 되도록 복합금융공간 디자인을 제안하고자 하였다. 또한 기존의 금융공간과는 차별화 될 수 있는 새로운 공간을 계획하기 위해 공간의 체험모듈을 통한 체험적 요소를 도입하여 다양한 공간이 공존할 수 있고 공간과 더불어 기업이미지 또한 향상될 수 있는 금융공간을 디자인하였다. 이러한 과정을 통해 디자인 연구는 다음과 같은 결론을 내릴 수 있었다. 첫째로, 기존 금융공간은 상담공간 위주로 공간이 구성되어 있어 고객이 적극적으로 공간을 이용하지 못하였는데, 체험 위주의 복합금융공간으로 구성함으로서 고객이 적극적으로 신체를 이용하여 공간에 참여하고 정보를 획득하여 직·간접적으로 공간을 체험하는 효과를 낼 수 있다. 둘째로, 공간의 체험의 동선은 기본 체험동선과 선택적 체험동선으로 나누었는데, 각 공간에 Point로 두어 체험을 느낄 수 있게 함으로서 어떤 동선으로 이동하여도 체험을 느낄 수 있도록 구성하였다. 셋째로, 공간의 구성적 체험 뿐 아니라 디지털 매체와 조명, 음악, 분위기 등 무형적 요소들로 다양하게 구성하여 보다 풍부하고 감각적인 체험공간을 경험할 수 있도록 하여 다양한 정보를 간단하게 얻을 수 있고, 다양한 체험을 할 수 있도록 구성하였다. 마지막으로 이상에서와 같이 제시된 디자인의 결과물은 전략적 체험모듈을 이용한 복합금융공간 디자인의 방법론적 의미가 있으며 이런 구성을 통하여 브랜드 이미지를 강화하여 체험공간과 고객과의 관계에 관한 중요성을 강조하였다. 본 연구는 전략적 체험모듈을 적용한 복합금융공간 디자인을 통해 체험공간의 표현요소를 종합적으로 구현해 보았다. 단순히 금융업무만 보기 위해 필요한 공간이 아닌, 고객이 공간을 체험함으로써 공간 안에서 브랜드를 종합적으로 이해하는데 도움을 줄 수 있도록 하며, 이때 복합금융공간 디자인 계획에 있어 전략적 체험모듈이 중요한 요소로 작용하였다. 이러한 전략적 체험모듈의 5가지 요소들이 상호작용 하에 발생하여 공간의 시퀀스(sequence)를 이루어 체험의 강화와 확대, 풍부함과 상호 연계되어 공간의 밀도를 높임으로서 브랜드 이미지를 강화함을 알 수 있었다. 앞으로 복합금융공간 뿐만 아니라 다른 분야의 공간을 이와 같은 체험요소를 기반으로 구성한다면, 체험을 통해 고객의 마음속에는 자연스럽게 브랜드가 자리 잡게 될 것이다.;Previously, in architecture area space was pursued to be space and it did not have to be much realated with people's life. In modern times, however, the meaning of space is changing to communing with people so it is important to experience space in the communing space. The importance of the space experience comes to the fore as the relationship between communing space and people in modern society. It takes an interest in the experiencing movement of a person which is made by being a main agent rather than just an observer outside of the space, composing or directing the space rather than movement or composition of the space itself. This is the background of this study. The main purpose is to design a multi financing space by bringing experiencial factors through experiencial module of the space to plan a "meaningful experiencial place" which can be different from existing financing space. This thesis will look though features of space experience as time changes and focus on 5 factors of Bernd H. Schmitt's strategical experience modules. These 5 factors are given a lot of weight to express space design. Hyundai Card financing place is chosen to be studied. The point of this company's design management is "Integration" and "Detail Management" and these two are supposed to make the company have the image of integration. The fianacing place of Hyundai Card is mainly about customer's needs and integration of the brand. This thesis supposes a multi financing place design to make this place more actively lead people into the experience. Also it is designed to be diffrentiated from existing ones by experiencing factors through taking space experience modules and for various placese to co-exist. The company's image also can be advanced. Though these processes this design study could make the following conclusions. First, the financial place is now beyond a place for a consultation. It has become a complex place which can perform variety programs of the functions of the space. Therefore, it could maximize the experience of the space through the type and the expression of the interpenetration. In other words, the purpose is not to consider the place as a place itself but to have complex experiences in the relationship of the space and people. Second, the inter-relation-structure of the space is separated into interpenetration space, sequential space, and metastatic space. This separation leads people to enter through the metastatic space and experience repeatedly the sequential space and the interpenetration space and go out through the metastatic space again. Third, the line and the face in the space are linear factors and these compose the floor and the ceiling as a horizontal factor and the wall and the pillar as a vertical factor. The method of the expression of these basic factors can direct diverse effects and makes it available to feel the experience in the space. At the end, the result of the design has a methodological meaning in the design of multi financing place using strategical experience modules. With this configuation the image of the brand could be advanced and the relationship between experience place and customers is emphasized. This study realizes the expression of the interpenetration through the experience type financial place design. The feature of the experience type financial place shows the possibility of the space and the space that can be experienced in chapter Also, the current participation of the clients of the financial place and the resetting of the program dealing with the vitalization of the communication passively suggest the place where the clients can experience the space focusing on the experience factors. Not only multi finanacing place but other places can make configuration based on the experience factors naturally to be placed in the heart of customers.
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