View : 20 Download: 0

초등학생이 인식한 영어 교사의 자질과 학습 몰입(learning flow)의 관계

Title
초등학생이 인식한 영어 교사의 자질과 학습 몰입(learning flow)의 관계
Other Titles
Relationship between elementary school students' awareness of the qualities of English teachers and the students' learning flow
Authors
이시연
Issue Date
2012
Department/Major
대학원 초등교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
이성은
Abstract
교육자로서 우리가 할 일은 학생들이 경쟁보다는 경험 그 자체를 즐길 줄 알도록 가르치는 일이다. 경쟁적인 사회 구조 속에서나 학생들 사이의 격차가 큰 교실에서조차 몰입 경험은 삶과 배움에 있어 매우 소중한 이정표가 될 수 있다. 이 연구는 다음 가정에서 출발하였다. 초등학교 영어 수업에서 대부분의 학생들은 큰 수준 차로 인해 지루해 하거나 기초가 부족하여 불안해하는데 몰입 경험이 하나의 대안이 될 것이라는 가정이다. 그렇다면 영어 교사들은 초등학생들이 학습 몰입을 경험하도록 어떻게 도울 수 있을까? 이에 본 연구의 목적은 초등학생이 인식한 영어 교사의 자질과 학생의 학습 몰입의 관계를 규명하는 것이다. 영어 교사의 자질 하위 요인은 영어 교과에 대한 지식, 영어 수업과 관련된 교수 기술, 학생들의 이해도 점검 및 평가, 교사의 인성이다. 학습 몰입의 하위 요인은 분명한 목적, 난이도와 능력의 균형, 과제에 대한 집중, 시간 개념의 왜곡, 자기 목적적인 경험이다. 연구 문제는 다음과 같다. 1. 영어 교사의 자질에 대한 초등학생의 인식은 어떠한가? 1-1. 영어 교사의 자질에 대한 초등학생의 인식은 교사의 유형(한국인/원어민)에 따라 차이가 있는가? 1-2. 영어 교사의 자질에 대한 초등학생의 인식은 교사의 초등 영어 교수 경력(1~5년/6~10년/11년 이상)에 따라 차이가 있는가? 2. 초등학생의 영어 학습 몰입은 어떠한가? 2-1. 초등학생의 영어 학습 몰입은 교사의 유형(한국인/원어민)에 따라 차이가 있는가? 2-2. 초등학생의 영어 학습 몰입은 교사의 초등 영어 교수 경력(1~5년/6~10년/11년 이상)에 따라 차이가 있는가? 3. 영어 교사의 자질에 대한 초등학생의 인식과 학습 몰입 간에는 유의한 관계가 있는가? 3-1. 영어 교사의 자질에 대한 초등학생의 인식과 학습 몰입은 상관관계가 있는가? 3-2. 영어 교사의 자질에 대한 초등학생의 인식이 학습 몰입에 영향을 미치는 요인과 그 영향력은 어떠한가? 이를 알아보기 위해 본 연구는 경력별 한국인 영어 교사 3인과 원어민 영어 교사 3인의 초등학교 5학년 학생 240명을 대상으로 설문 조사를 실시하였다. 연구 결과, 영어 교사에 대한 초등학생들의 인식은 교사의 유형과 경력에 따라 차이가 있었다. 초등학생들은 ‘영어 교과에 대한 지식’에 대해서는 원어민 교사들이 한국인 교사들보다 높은 것으로, ‘학생들의 이해도 점검 및 평가’ 자질에 대해서는 한국인 교사들이 원어민 교사들보다 높은 것으로 인식하였다. 원어민 교사들은 학생들의 영어 수준이나 교육과정 등을 잘 숙지하고 좀 더 평가·점검에 신경을 쓸 필요가 있다. 반면 한국인 교사들은 영어 교과에 대한 지식을 유지하고 향상하기 위해서 부단한 노력을 해야 함을 알 수 있다. 또한 한국인과 원어민 교사의 역할과 자질은 다르기 때문에 반드시 상호 협동하여 발전을 도모해야 한다. 또한, 초등학생들은 ‘영어 수업과 관련된 교수 기술’ 자질에 대하여 6~10년, 1~5년, 11년 이상 경력의 교사들 순으로 높게 인식하였다. 영어 교사는 단순히 영어를 잘하는 사람이 아니라 교수 기술 향상 및 학생들과의 상호작용을 위해서 열정과 관심을 가져야 함을 명심해야 한다. 한편, ‘교사의 인성’과 ‘영어 교사의 자질 전체’에 대해서는 6~10년, 11년 이상, 1~5년 경력의 교사들 순으로 높게 인식되었다. 영어 교사는 또한 전문성 개발을 위한 노력이나 교육에 대한 사명감과 헌신을 되돌아 볼 필요가 있다. 초등학생의 학습 몰입은 영어 교사의 유형에 따라서 통계적으로 유의미한 차이가 없었지만, 교사의 경력에 따라서는 차이가 있었다. 6~10년 경력의 교사들이 가르친 학생들이 ‘명확한 목표’와 ‘자기 목적적인 경험’ 및 ‘학습 몰입 전체’에서 가장 높은 몰입을 보였다. 초등학생들이 인식한 영어 교사의 자질은 학생들의 학습 몰입과 매우 상관이 높으며(r=.967, p<0.5), 학생들의 학습 몰입을 약 93.5% 예측할 수 있었다. ‘영어 교과에 대한 지식’을 제외한 ‘영어 수업과 관련된 교수 기술’, ‘학생들의 이해도 점검 및 평가’, ‘교사의 인성’ 자질은 학생의 학습 몰입에 영향을 미쳤다. 결론적으로 초등학생은 ‘영어 교과에 대한 지식’을 제외한 영어 교사의 자질들을 높게 인식할수록 학습 몰입이 높아짐을 알 수 있다. 따라서 초등학교에서의 영어 수업이 즐겁기 위해서는 초등 영어 교사의 자질이 최우선적으로 고려되어야 할 것이다.;As educators, what we can do is to teach our students to enjoy the experience itself more than competition, even in the classes where there is a big gap between students or there is a competitive social construction. Flow experiences in childhood could be precious and special mileposts and compasses in their life and learning. Flow is an innately positive experience that leads to a state of intense enjoyment and improvement of performance. This study started from the assumption that flow experiences could be helpful to the students who get bored or anxious in English class because of their gap between the challenges and the skills. The purpose of this study is to investigate the relationship between how elementary school students recognize the qualities of English teachers and the students' learning flow in English classes. The sub-factors of the qualities of English teachers consist of 'the knowledge of teaching English', 'teaching skills', 'students' comprehension check and assessment', and 'teachers' personalities'. The sub-factors of students' learning flow were 'clear goals', 'challenges-skills balance', 'concentration on tasks', 'transformation of time', and 'autotelic experiences'. This study saw the differences between the types of teachers (Korean teachers of English/ native-speaking teachers of English). It also compared the teachers by their teaching experience (1~5years/ 6~10years/ more than 11 years). Then, it examined the relationship between how elementary school students recognize the qualities of English teachers and the students' learning flow, and effects of how the students' awareness impacts their learning flow. Through exploring precedent studies and analyzing 240 questionnaires of 5th graders, the conclusions on the basis of this study are as follows. First, there were differences between the students' awareness of the qualities of English teachers with regard to the types of teachers and the teaching experience. Three native-speaking teachers of English scored higher than three Korean teachers about 'the knowledge of teaching English', while Korean teachers scored higher than native-speaking teachers about 'students' comprehension check and assessment'. Considering their teaching experience, the teachers who work for 6~11 years were the highest about 'teaching skills', in order of 6~11 years, 1~5 years, more than 11 years. Also the teachers who work for 6~11 were the highest about 'teachers' personalities' and 'total of teachers' qualities', in order of 6~11 years, more than 11 years, 1~5 years. So native-speaking teachers need to check their students' comprehension and assess more often, while Korean teachers need to try to keep or improve their content knowledge of English. Moreover, every kind of teacher needs to cooperate and collaborate due to their differences of tasks and abilities. Second, there were differences between students' learning flow with regard to the teaching experience, though there were no differences depending on the types of teachers. The students of teachers who work for 6~11 years showed flow the best, regarding 'clear goals', 'autotelic experiences', and 'total of flow'. As a result, teachers who teach English to young children need to keep their role and sense of duty in mind: developing teaching skills, interaction with students, commitment and interest. Lastly, how elementary school students recognize the qualities of English teachers had a significant correlation (r=.967, p<.05) with students' learning flow in English classes. In analysing teacher's four sub-factors, which includes 'the content knowledge of English', 'teaching skills', 'students' comprehension check and assessment', 'and teachers' personalities', it was found that these three factors influenced students' learning flow immensely, excepting 'the knowledge of teaching English'. Plus, students' awareness of the qualities of English teachers could predict students' learning flow by 93.5%. In conclusion, students' awareness of the qualities of English teachers affects students' learning flow. So, the first priority that we should consider is the qualities of English teachers to improve English classes in elementary school and make them more interesting to young learners.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 초등교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE