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『우서(迂書)』를 통해 본 유수원(柳壽垣, 1694-1755)의 국가개혁방안 연구

Title
『우서(迂書)』를 통해 본 유수원(柳壽垣, 1694-1755)의 국가개혁방안 연구
Authors
방효인
Issue Date
2012
Department/Major
대학원 정치외교학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
차남희
Abstract
이 논문은 『우서』에 나타난 유수원의 국가관을 분석하고 제도화를 통한 국가개혁방안을 정리한 것이다. 유수원은 실학자의 한 사람으로 정치사상사에서도 중요한 인물이다. 하지만 그에 관한 연구는 미흡한 실정이다. 본 연구에서는 정치학적 입장에서 유수원의 개혁방안을 총괄하여 분석, 정리하고자 한다. 18세기 조선은 사회전반에 걸쳐 다양한 변화가 감지되는 시기였다. 붕당정치의 심화로 왕권이 약화되고 정치집단 내부의 대립과 갈등이 심화되어 정치적으로 매우 혼란했다. 그리고 지주제가 확대되고 농업생산력이 증대되면서 농촌사회는 분화되어 갔으며, 대동법의 시행으로 상품화폐경제가 성립되고 있었다. 이 가운데 정권다툼에서 패한 양반들은 몰락했고, 부를 축적한 농민들은 양반신분을 사거나 족보를 위조하는 방법을 통해 양반으로 행세했다. 이렇게 신분제가 동요되며 사회가 혼란한 가운데 여러 논의들이 등장하게 된다. 기존 성리학적 질서를 공고히 하고자 하는 논의와 이에 대항하여 기존 질서를 벗어나 개혁하고자 하는 논의가 그것이다. 유수원의 『우서』는 기존 성리학적 질서를 벗어나 개혁하고자 하는 논의 가운데 하나였다. 유수원은 국가를 인체에 비유하고 있다. 두뇌․심장을 왕과 관료조직으로 보고 혈관을 제도, 혈액을 재화로 설정한다. 그가 제시한 ‘유기체’인 국가는 모든 구성원이 국가를 위해 기능하여야 하며, 중앙의 통제에 복종해야 하는 특성을 갖는다. 그리고 제도에 의해 스스로 생명을 유지해나가는 모습을 보인다. 그는 이렇게 유기체로 설정한 국가관과 연결하여 개혁방안을 제시한다. 유수원의 개혁방안은 통치조직과 사회구조를 제도화 하는데 초점을 맞추고 있다. 우선 그는 관제개편을 통한 통치조직의 제도화를 주장한다. 이를 위해서는 3공 6조 중심의 통치기구로 관제가 개편되어야 한다고 보았다. 그리고 과거제도와 인사행정을 개혁하여 능력 있는 관리를 선발하고자 했다. 그는 관리의 능력을 도덕적인 면이 아닌 실무와의 적합성에서 찾고 있다. 따라서 과거시험문제에 법학을 추가하고, 행사역부를 통해 인사평가를 하는 것을 그 방법으로 제시한다. 그리고 군현을 합병하고 향청을 폐지하며 관찰사제도를 개혁해야 한다고 주장하고 있다. 이렇게 지방관제를 개편하면 권력이 중앙으로 집중될 수 있고, 중앙의 통치가 효율적으로 전달될 수 있을 것이라 생각했기 때문이다. 유수원은 백성들이 모두 재능과 선호에 따라 1인 1직을 갖고 생업에 종사해야 한다고 생각했다. 이를 위해서는 기존의 직업 간 신분적 차별을 폐지시켜야 하는데, 유수원은 사회구조를 제도화시켜 해결하고자 한다. 구체화된 방안은 아니지만 보통교육의 의무화를 제시하면서, 백성 모두가 직업수행에 필요한 교육을 받고 자신의 선호를 파악해야 한다고 보았다. 이는 곧 유기체적 분업사회로 연결되어 민산이 늘어나고 국가가 부유해질 것이라 기대했다. 이처럼 유수원은 부국안민(富國安民)을 목표로 삼아 제도화를 통한 국가개혁방안을 제시하고 있다. 그의 개혁방안은 성리학적 가치관을 완전히 탈피하지는 못했다. 하지만 법과 제도를 강조하고 사민의 평등을 논하는 점에서 다른 실학자와 마찬가지로 교조적인 성리학적 질서를 극복하려고 노력했음을 알 수 있다.;The national value of Suwon Yu was analyzed and his measure for reforming the nation by institutionalization was arranged based on『A note ; Woo Seo』 in this thesis. As Suwon Yu was one of confucianism scholar who studied practical matter in Chosun Dynasty, he is important person in the field of history of political thought. However, there is not enough studies on him. In the aspect of politics, Suwon Yu’s reformation measure would be analyzed and arranged in overall on this research. The 18th centuries of Chosun Dynasty was the time for changing throughout the total social system. The reign of monarch got weaken from deepening of clique politics and it was seriously in mess politically from deepening of the conflicts and opposition in political groups. As the territorialism had expanded and the agricultural production capacity had increased, the rural community got divided and commodity money economical system was established because of implementing the Daedong law. Some aristocrats(yangban) who failed in political quarrel had collapsed and the farmers with accumulated wealth acted like the aristocrats(yangban) by forging the genealogical chart or buying the aristocrats(yangban) rank. As the status system was in disturbance, the society got mess then numerous discussions got appeared. It was from the both side of maintaining the rules of the existing neo-confucianism and of reforming the existing rules.『A note ; Woo Seo』by Suwon Yu was one of the discussions for reforming it way from the existing neo-confucianism rules. He compared the nation with the body. The brain․hear were observes as the king and the bureaucrat group, the vain as the system and the blood as commodities. The nation as the ‘organism’ in he suggestion consisted of the members functioning for the government and obeying for the controls from the center. And it seems like that is maintaining the life by it self with the system. Then he suggested the reforming measure was in collision with the national value established as the organism. His reforming measures were focusing on institutionalizing the reign group and the social structure. First of all, he asserted the institutionalization of reign group by reforming the government. He though the reign group needed to be reformed as the 3-gong 6-jo in center for achieving it. And also, the qwageo system and personnel administration suggested to be reformed for selecting the officers with betterment. The betterment was planned to be founded in the fitness of practical duty not from the ethical side of them. Consequently, the law subject asked to be added in the test and the personnel evaluation through the exert record is preferred. He asserted that the gun and hyeon should be integrated, the hyangcheong should be banned and the observation institute should be reformed. As it mentioned above, he thought, If the district management system had reformed, the political power could be concentrated on the center and it would help for transmitting the control from the center efficiently. Suwon Yu thought that all individual in the nation should work for one job the most suitable according to that a person’s ability and preference for living. The existing status discrimination was should be abolished to achieve this, so, Suwon Yu tried to resolve it by institutionalizing the social structure. Even it was not an actualized measure but, he suggested the obligation for general education for all the populations to figure out what they prefer and to obtain the education required to perform the duty. Then it would be connected to the organical divided society and increased the public finance driving the whole nation get wealthy. Suwon Yu took the ‘making wealthy country, letting the people in peace’ as his purpose and suggested the nation reforming measure through the institutionalization. Even his reforming measure was not totally free from the neo-confucianism though, he tried to overcome the doctrinaire rules of neo-confucianism by discussing the equalization of people and empathizing the law and institution same as the other confucianism scholars.
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