View : 844 Download: 0

한국어 수준과 모국어에 따른 한국어 학습자의 덩어리 표현 습득 양상 연구

Title
한국어 수준과 모국어에 따른 한국어 학습자의 덩어리 표현 습득 양상 연구
Other Titles
A study on the correlation between proficiency and native languages in learning korean chunk expression
Authors
김혜진
Issue Date
2012
Department/Major
교육대학원 외국어로서의한국어교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
이해영
Abstract
외국어로서의 한국어 교육뿐만 아니라 모든 외국어 교육의 일차적인 목표는 목표어로 자신의 의사를 유창하고 정확하게 표현하는 데 있다. 이를 위해 학습자에게 가장 기본적이며 필수적인 언어 습득의 요소는 문법 습득이라고 할 수 있겠다. 외국어로서의 한국어 교육의 문법 사항의 특징 중 하나는 어휘적인 요소와 문법적인 요소의 결합으로 이루어진 문법 항목이 많다는 것이며, 교육현장에서 이를 교수할 때 어휘요소와 문법요소를 분리해 가르치는 것이 아니라 하나의 덩어리 형태로 제시하고 있다. 어휘요소와 문법요소를 일일이 나누어 가르치는 것보다는 하나의 덩어리 형태로 제시했을 때 문법적인 오류가 감소되고 좀 더 실제적인 표현에 가까운 유창성 있는 발화를 할 수 있도록 도와주기 때문이다. 이러한 이유로 본고는 덩어리 표현에 주목하여 중국인 학습자와 일본인 학습자를 대상으로 한국어 학습자의 한국어 수준과 모국어에 따른 사용 양상의 차이를 살펴보고자 하였다. 이를 위해 우선 덩어리 표현의 요인들을 형태의 정확성과 의미의 정확성으로 나눈 후 이 두 요인간의 상호작용에 대하여 살펴보았고, 학습자의 한국어 수준에 따라 덩어리 표현의 사용 양상이 어떻게 달라지는지, 학습자의 모국어에 의해서는 덩어리 표현의 사용이 어떻게 달라지는지, 동일한 수준 안에서는 학습자의 모국어에 따라 덩어리 표현의 사용이 차이가 나는지 분석하였다. 본 연구는 중국인 학습자 63명과 일본인 학습자 50명, 총 113명을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 사전 숙달도 평가를 통하여 상위집단과 중위집단, 하위집단으로 구분한 후 상위집단과 하위집단을 중심으로 연구하였다. 통계를 이용한 본 연구의 분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 형태의 정확성과 의미의 정확성으로 구분한 덩어리 표현의 요인들은 상호간에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 즉 형태의 정확성이 높은 학생들은 의미의 정확성도 높았고, 형태의 정확성이 낮은 학생들은 의미의 정확성도 낮았다. 둘째, 학습자들의 한국어 수준에 따라서 덩어리 표현의 양상에 차이를 보였다. 상위집단이 하위집단보다 의미의 정확성과 형태의 정확성, 모든 덩어리 표현 요인에서 더 우수한 것을 확인할 수 있었다. 셋째, 학습자의 모국어에 따른 덩어리 표현 사용에 차이를 보였다. 일본인 한국어 학습자가 중국인 학습자보다 의미의 정확성에서 더 높게 나타났지만 형태의 정확성은 일본인 학습자와 중국인 학습자 모두 낮게 나타났다. 형태의 정확성과 의미의 정확성을 모두 포함한 덩어리 표현의 사용에서는 일본인 학습자가 중국인 학습자보다 더 우수하다는 결과를 얻었다. 넷째, 동일한 수준 내에서 학습자의 모국어에 따라 차이가 있었다. 상위집단과 하위집단 내에서 덩어리 표현 평가의 하위 요소인 의미의 정확성과 형태의 정확성을 측정하는 모든 문항에서 유의미한 차이를 보였다. 이상의 본고의 연구결과가 외국어로서의 한국어교육에서 갖는 의의는 다음과 같다. 한국어 수준과 모국어라는 학습자의 특성에 따른 덩어리 표현의 직접적인 사용 양상을 밝혔다는 데서 의미가 있을 것이며, 기존의 선행연구들에서는 언어권에 따른 오류의 차이가 없을 것이라는 의견이 많았지만 본고는 모국어의 특성에 따른 차이를 밝혔다는 데서 의의가 있을 것이다. 본고는 연구목적에 맞는 연구결과를 도출하였지만 이를 성급하게 일반화하기에는 무리가 있으므로 본고에서 제시한 제한점을 참고하여 다양한 학습자의 특성에 따른 덩어리 표현의 사용 양상을 분석해 보는 후속 연구가 필요하리라고 본다. 또한 본 연구가 외국어로서의 한국어 교육의 문법 교육 방안에 일조하기를 바란다.;The primary objective in all kinds of foreign language educations, not only in korean education as a foreign language, is to express one's idea fluently and precisely with a target language. In order to do that, language learners should acquaint themselves with the grammar first, as the most fundamental and essential factor for language acquisition. One of features in korean grammar is that korean has many grammatical clauses consisted of combinations between lexical factors and grammatical factors. Therefore, instructors present those clauses as chunks instead of trying to instruct the grammar after separating lexical factors and grammatical factors each other at the chalkface. The instructors do that because they believe this method is more helpful to reduce grammatical errors and use more practical expression fluently in the real world. They think that instructing korean grammar after separating the two factors that are mentioned above is less practical. Under this circumstances, this paper will show what are different aspects in using and learning korean between korean language leaners who are chinese and the leaners who are Japanese and how their korean proficiency affects their use as focusing on how they learn and use chunk expressions. First, the researcher divided elements of chunk expressions into two parts such as grammatical accuracy and semantic accuracy and observe the interaction between those two parts. Second, the researcher analysed how learners' proficiency and learners' native languages affect korean chunk expression use. Also, the researcher tried to figure out how learners' native languages affect the chunk use under the same proficiency. This research is based on the survey conducted for 113 korean leaners composed of 63 Chinese and 50 Japanese. All subjects on the survey divided into the upper rank group, the middle rank group, and the lower rank group through an advance proficiency assessment, and this research focuses on the upper rank and the lower rank. The result of the statistical analysis of this research runs as follows. First, the two elements of chunk expressions, which are grammatical accuracy and semantic accuracy, influence each other. That is, learners who have high grammatical accuracy show high semantic accuracy and learners who have low grammatical accuracy show low semantic accuracy. Second, the learners' proficiency has an effect on how they use chunk expression. The upper rank group shows higher performance in grammatical accuracy, semantic accuracy, and every other elements than the lower rank group. Third, learners' native languages affect the acquisition of chunk expression. Japanese learners show higher performance in semantic accuracy than Chinese learners, and also they show better understanding in using of chunk expression than Chinese learners. However, both learners show low performance in grammatical accuracy. Fourth, learners' native languages make a difference in the performance among learners who have the same proficiency. The researcher was able to find out meaningful differences in all questions of the survey evaluating both the grammatical accuracy and the semantic accuracy in the upper rank group and the lower rank group. The importance of this research in korean education as a foreign language is as follows. This paper finds out how learners' characteristics, such as their native languages and korean proficiency, affect chunk expression use. In the previous researches, many researchers have insisted that native languages would not make differences in making errors when learners use chunk expression. However, this paper will show that the characteristics of native languages can affect korean chunk expression acquisition, which is one of the most significant conclusion of this research. Even though this research drew meaningful conclusions as expected, it is true that the conclusions can not be jumped into generalization. Therefore, follow-up steps are necessary in order to analyse how other various characteristics of leaners can affect the chunk expression acquisition considering constraints that is mentioned in this paper.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 외국어로서의한국어교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE